Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skurk1
#1534333
Hejsan Volvovänner!

Jag har i dagsläget en P3 V60 som jag är nöjd med. Är inte dags riktigt än, men inom 6-12 månader vill jag nog byta upp mig då jag tycker att den börjar kännas lite gammal.

Jag tänkte kolla vad ni tycker, särskilt ni som har ägt en V60 från P3-plattformen innan.
På vilka sätt är SPA V60n bättre eller sämre enligt er?

Jag är särskilt nöjd med sätena, men mycket mer än så går ju inte riktigt att jämföra med tyskarnas motsvarigheter. Särskilt inte i stadstrafik, där är jag faktiskt otroligt missnöjd med min V60 - minsta lilla gupp och det är som att vara tillbaka på 80-talet med trasiga stötdämpare. Otroligt obekväm i låga hastigheter - antagligen en uppoffring för väghållningen?

Lider SPA V60:n (eller V90 för den delen) av samma problem när man kör över fartgupp och på eftersatta vägar?
För det mesta är jag nöjd med baggageutrymmet, fast lite mer utrymme hade inte skadat. Både jag och sambon är 1-2 decimeter längre än genomsnittet, så när man har stackare i baksätet får de lida - därav lite smygsnegling på V90. Hur upplever ni SPA V60:n? Ångrar ni att ni inte tog en V90 istället? Självklart svårt att svara på då det är subjektivt, men om man tänker utifrån vad man förväntade sig vid köp och efter ett halvårs ägarskap - duger utrymmet?

Någon som hoppat över till en MB eller BMW istället? Går lite i de banorna också, problemet är väl att SPA-plattformen är så jäkla snygg att jag känner att jag kan leva med en tråkigare drivlina. :-D
Användarvisningsbild
av bem
#1534337
Jag vägde mellan V60 T6 Recharge MY21 och V90 T6 Recharge MY21 i januari 2021. Provkörade V60, XC60, V90. V90 kändes bäst för mig med lite större lastutrymme (men inte mycket) än V60. XC60 var lite för hög för att jag skulle gilla den. V60 T6 Recharge kändes som en sportbil och låg otroligt bra på vägen, ganska mycket roligare att köra än XC60 och V90.
V90 på SPA plattformen går mycket tryggt på vägen och har man en T6 (eller T8) Recharge får man en riktig raket också, många hästar... när både bensinmotorn och elmotorn används. Förstås lite törstig i motorvägsfart och vid snabbare omkörninger men jag tuffar mest på 80 km/h landsväg och där drar bilen inget jag bryr mig om i alla fall. Sen kör jag mycket på el (Pure körläge) och de milen blir ju billiga. Skatt 360 kr (fordonsskatt) plus vägtrafikregisteravgift 62 kr totalt 422 kr. Löjligt lågt. Min V90 Recharge blev försenad p.g. av Corona och datachipbrist så det drog ut såpass att det blev en MY22 early fast jag beställde en MY21 late. Så jag fick Google infotainment som är sisådär.
Jag har ingen luftfjärding på min V90 men finns förstås för än mer jämnare gång. Har 19 tum sommarhjul och 18 tum vinterhjul, bägge med Volvo original aluminiumfälg. Har Inscription utrustningsnivå och där ingår Comfort stolar med justerbart lårstöd. Hyfsat bekväma men min förra V70 MY14 kändes bekvämare, sätena i min V90 är lite för "platta", och så är det skinnklädsel som jag inte alls gillar. Har lite paket och tillägg som Klimatpaket, Ljuspaket, Loungepaket, Volvo halvautomatiska dragkrok, Tonade bakrutor (aukustikrutor så det är lite tystare än annars), HUD (head up display) med viss info som projiceras på frontrutan framför föraren (och stänklappar fram+bak, lastgallar, lastrumsmatta).
Du åker nog lite bekvämare i en V90 än V60, V90 har lite större lastutrymme. Men V90 är stor och lite klumpig t.ex. vid fickparkeringar men man lär sig. Tycker man inte att man åker mycket bekvämt i en V90 har man nog väldigt höga krav och bör nog se sig om efter annat fabrikat som är kända för mycket bekväm åkning, eller välja en Volvo med luftfjädring.
Skall du köpa sprillans nytt kanske du bör snegla på hur Volvos EX30 och de andra rena elbilarna framöver, om du inte har brådis. Just nu tycker jag laddhybrid funkar bra för mig, men förr eller senare sitter man väl i en ren elbil. Volvo slutar ju tillverka bilar med förbränningsmotor 2030 och gissningsvis fasar de ut nuvarande modeller allteftersom (vilka och i vilken ordning vet väl bara Volvo) som de introducerar rena elbilar åren framöver. Jag är 187 cm lång och har inga problem med takhöjden vare sig fram eller bak i min V90.
Gupp och så: inget jag direkt reagerar på när jag kör min V90. Har Michelin Primacy 4 (235/50 R19) på 19 tum alufälg sommarhjul, Hakkapeliitta 10 (245/45 R18) på 18 tum alufälg vinterhjul.
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
av Camelen
#1534341
Har haft 2st P3 V60 och komfortmässigt är SPA överlägset och helt klart en modernare bil, men gillade gamla 5 cylindriga D5. Nya SPA, V60 är även klart tystare i cupén. Det som störde mig med P3 var att den spårade något grymt vid låg fart oavsett däck. Det som riktigt dåligt i alla nya 22- SPA bilar är Google systemet. Att man släpper ett sådant ofärdigt system är riktigt dåligt. Men om bilen startar och Googlesystemet fungerar samt man har tur och slipper vibrationer i drivlinan så är det en trevlig och komfortabel bil. T6 och T8 recharge går riktig riktigt bra:-)
av Volvoold
#1534349
Jag tycker dock att stolarna i gamla v60 är bättre än de nya. (de nya är alldeles för hårda för att att man skulle vilja ha det ens till köksbordet)

Sedan blev iaf inte jag imponerad av ljudkomforten i storebror V90, alldeles för känslig för grov asfalt (trots bara 17 tum)
Men v60 kanske är bättre, har ej testat den nya.
av Lockis
#1534397
Har kört alla 3 bilarna du pratar om.

V60/90-SPA är väldigt lika. Jag gillar att köra v60 mer än 90, men 90 har sina fördelar om man har småbarn osv.
Komforten är bättre i dem nya, men man behöver köpa elstolarna. Antingen sport eller vanliga. Men hel-el för att få all komfort som jag anser vara ett minimum. Älskade stolarna i min P3 dock. Men dem nya är bättre.

Men, som alltid när det kommer till bilar är smaken som baken. Så jag kan bara rekommendera dig att ut och provköra.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]