Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peckham
#1534257
Hej, jag har precis köpt en begagnad V60 T4 årsmodell 2020, jag kommer från VW-familjen så är obekant med Volvo. Hade en V50 2009 :-D

Undrar vad jag ska tänka på? Har ni några tips & trix?
av UnleashFusion
#1534259
Peckham skrev: tor 16 mar 2023, 20:15 Hej, jag har precis köpt en begagnad V60 T4 årsmodell 2020, jag kommer från VW-familjen så är obekant med Volvo. Hade en V50 2009 :-D

Undrar vad jag ska tänka på? Har ni några tips & trix?
Grattis! och inte vad jag läst på forumet, bara och köra och njuta tills det uppstår fel antar jag? (hoppas du får bekymmerfritt hela vägen) :party:
har du hört missljud/oljud, haft konstiga saker dyka upp? svårt och bara säga "detta bör du se upp", när man inte vet vad problemet ligger.
av Peckham
#1534262
UnleashFusion skrev: tor 16 mar 2023, 20:24
Peckham skrev: tor 16 mar 2023, 20:15 Hej, jag har precis köpt en begagnad V60 T4 årsmodell 2020, jag kommer från VW-familjen så är obekant med Volvo. Hade en V50 2009 :-D

Undrar vad jag ska tänka på? Har ni några tips & trix?
Grattis! och inte vad jag läst på forumet, bara och köra och njuta tills det uppstår fel antar jag? (hoppas du får bekymmerfritt hela vägen) :party:
har du hört missljud/oljud, haft konstiga saker dyka upp? svårt och bara säga "detta bör du se upp", när man inte vet vad problemet ligger.
Tack!! Nej inte hört något alls, den är helt fantastisk bilen!
Jag kör på så får vi se hur det känns om några månader igen :-)
Användarvisningsbild
av svergie2
#1534290
Grattis! Tidiga bilar verkar ha haft problem med den elektriska bakluckan som fått bytas ut. Kännetecknas av att luckan går upp och sedan sjunker tillbaks 5-10 cm. Två av två av mina vänner med 2019/2020 V60 R-design har råkat ut för detta. Annars bara att tuta och köra vad jag hört! Välkommen ur träsket


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av bem
#1534305
Peckham skrev: tor 16 mar 2023, 20:15 Hej, jag har precis köpt en begagnad V60 T4 årsmodell 2020, jag kommer från VW-familjen så är obekant med Volvo. Hade en V50 2009 :-D

Undrar vad jag ska tänka på? Har ni några tips & trix?
Tips:
Handboken till en nyare Volvo numera är tjock som en bibel.
Handboken finns digitalt i bilen. Du kan även ladda hem från Apples "App Store" eller Google "Google Play" en app som heter "Volvo Manual". I appen lägger du sen till V60 2020. Visserligen uppdateras denna manual i form av app inte längre men det ändras inte jättemycket med åren på samma årsmodell, ny mjukvara kommer förstås men det kan man hålla reda på via Volvo Cars hemsida, Kundsupport, Mjukvaruuppdateringar.
Du har ju en Volvo med Sensus infotainment (gränssnittet för detta är det du ser i Centerdisplayen och förardisplayen framför ratten) och det har inte uppdatering OTA (over the air, som nyare Volvo med Google infotainment har) som man själv kan göra, utan du får låta Volvoverkstad uppdatera mjukvara i bilen (sker vanligtvis vid årsservice, kanske ingår som förr annars får du säga till det skall göras).
Så här ser "Volvo Manual" appen ut nedan (i mitt fall för min V90 2022).
Välkommen tillbaka till Volvo förresten.
Bilagor
Volvo_Manual_appen.PNG
Volvo_Manual_appen.PNG (782.85 KiB) Visad 1264 gånger
av Volvoold
#1534348
Vinande balansaxlar förekommer tyvärr.
viewtopic.php?t=144146

Och dörrlås (fortfarande)
av Peckham
#1534352
Tack så jättemkt för era svar! Laddade ner manualen och ska grotta ner mig!
Bilen är från 20-07-08 & har gått 2100mil.
Hoppas den är goood to go!
Får service innan jag hämtar den så hoppas den är uppdaterad. :-D Kommer ni på något så tipsa gärna!
av fitur
#1534356
Jag köpte nyligen en V60 D3 från 2020 och är nöjd med allt. Har ett visst missljud i låga hastigheter som jag gissar kommer från dämpningen men har inte kört med sommardäcken ännu, så ärligt osäker. Min har gått 12000 mil och ”dunsar” lite mer i dåligt väglag än den B3:a jag fick som lånebil under tiden min reparerades pga påbackning av annan bilist.
Jag upplever inga utav de problemen som beskrivits i tråden. Allt funkar fint.
Enda jag är lite smygis på är förvisso att D3:an låter mycket på första och andra växeln och växlar inte upp förrän strax efter 2200 varv. Ren petitess och sannolikt inte du drabbas av. Grattis till ett bra bilköp!
av Kluster
#1534663
Grattis till bilen! :-)

Har själv en Pine Grey V60 T4 MY2020 med tonade rutor och är väldigt nöjd. Hämtade ut min okt-21 med 2700 mil. Nu ligger den på ca 5500 inklusive förra sommarens bilsemester t&r till Italien :-)

Några direkta problem har det inte varit; nån vecka eller två efter uthämtandet kunde synkroniseringen av blinkersljudet och det visuella tappa takten - ljudet hamnade typ en halv takt efter men efter service och uppdatering av mjukvara verkar det ha försvunnit.
av Peckham
#1534680
Kluster skrev: mån 20 mar 2023, 15:10 Grattis till bilen! :-)

Har själv en Pine Grey V60 T4 MY2020 med tonade rutor och är väldigt nöjd. Hämtade ut min okt-21 med 2700 mil. Nu ligger den på ca 5500 inklusive förra sommarens bilsemester t&r till Italien :-)

Några direkta problem har det inte varit; nån vecka eller två efter uthämtandet kunde synkroniseringen av blinkersljudet och det visuella tappa takten - ljudet hamnade typ en halv takt efter men efter service och uppdatering av mjukvara verkar det ha försvunnit.
Tack :-D
Imorgon hämtar jag den och hoppas på ett bekymmersfritt bilägande!
Den kommer nyservad så då hoppas jag det är fixat!
Så fin bil!

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]