Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1534052
tojt skrev: tis 14 mar 2023, 12:29
... Se till att du har senaste uppdateringen av google maps också, då fartkameravarningen inte verkar vara direkt knuten till 2.7 uppdateringen. Det är en tydlig blå ikon som tänds i HUD när du närmar dig kameran. Den visar dock inte antal meter till kameran i HUD utan bara på förardisplayen.
OK, tack för informationen.
Kollade i handboken till min V90 T6 Recharge MY22 och där står följande nedan angånde nedladdning av Google maps kartor.
Verkar ske mer eller mindre automatiskt som jag fattar det, men det går även ladda ner manuellt olika kartområden vid behov. I min bil verkar ungefär mellansverige laddas hem automatiskt för det är ju där jag är och kör mest med min bil.
-------------------------------
Nedladdning av kartor
Uppdaterad 2021-05-12
För att säkerställa tillgång till kartor i Google Maps även när bilen har dålig eller ingen uppkoppling sparas kartdata automatiskt.
Maps laddar automatiskt ned kartor baserat på bilens aktuella plats och resmönster. Dessa kartor kan användas när bilen är utan uppkoppling för att:
leverera kartdata till bilens säkerhets- och navigationsfunktioner
ge tillgång till Maps i områden med begränsad eller ingen uppkoppling.

Det är också möjligt att välja ut ett kartområde manuellt och ladda ner.
---------------------------------
Användarvisningsbild
av bem
#1534278
tojt,
Körde till/från jobbet idag och körde förbi massvis med fartkameror och det visades perfekt en blå fartkamerasymbol i högra kanten i HUD:en (Head Up Display). En bra finess i mjukvara 2.7 om man har HUD. Får de till ett ”plingande” så länge symbolen visas vore det verkligen bra. Nedan en suddig bild på hur fartkamerasymbol visas i en Volvo med HUD och mjukvara 2.7.
Bilagor
087E62B5-69D2-484D-9E21-E447492855D6.jpeg
087E62B5-69D2-484D-9E21-E447492855D6.jpeg (178.33 KiB) Visad 627 gånger
av Pear4Life
#1534284
@bem

Ja verkligen! Jag hade nöjt mig med bara en pling!
Jag har ingen HUD.. men ikonen har bannemig dykt upp på min display me (när kom den tro?...)

Men då man inte stirrar ned i displayen hela tiden så hade en liten pling som sagt varit trevligt :-)
av Joharz
#1534285
Har lärt mig nu att en gång i veckan behöver man göra en grov omstart av hjärnan i bilen (displayen) genom att hålla inne hemknappen ända tills volvo loggan kommer fram. Efter det brukar funktionerna må bättre. Det var inget som nämndes när jag hämtade ut bilen. Meeen Spotify visar tyvärr inte hela spellistorna ändå men den kan spela låtarna även dom inte syns på listan ibland. Tröttnar oftast på appen så jag kör genom bluetooth istället.
av Gusteman
#1534289
bem skrev: fre 17 mar 2023, 00:59 tojt,
Körde till/från jobbet idag och körde förbi massvis med fartkameror och det visades perfekt en blå fartkamerasymbol i högra kanten i HUD:en (Head Up Display). En bra finess i mjukvara 2.7 om man har HUD. Får de till ett ”plingande” så länge symbolen visas vore det verkligen bra. Nedan en suddig bild på hur fartkamerasymbol visas i en Volvo med HUD och mjukvara 2.7.
Jag får inte upp det på min HUD, har du ändrat nån inställning eller nåt efter uppdateringen? Får prova starta om infotainment på min annars få se om jag får upp det.
Användarvisningsbild
av bem
#1534303
Joharz skrev: fre 17 mar 2023, 06:36 Har lärt mig nu att en gång i veckan behöver man göra en grov omstart av hjärnan i bilen (displayen) genom att hålla inne hemknappen ända tills volvo loggan kommer fram. Efter det brukar funktionerna må bättre. Det var inget som nämndes när jag hämtade ut bilen. Meeen Spotify visar tyvärr inte hela spellistorna ändå men den kan spela låtarna även dom inte syns på listan ibland. Tröttnar oftast på appen så jag kör genom bluetooth istället.
Ibland kan strul med Spotify lösas genom att ta bort appen i bilen och sen installera den igen och logga in i Spotify. Har t.ex. hjälpt flera gånger med "burkigt" ljud efter uppdatering av bilens mjukvara i min V90 MY22.
Användarvisningsbild
av bem
#1534304
Gusteman skrev: fre 17 mar 2023, 07:33
bem skrev: fre 17 mar 2023, 00:59 tojt,
Körde till/från jobbet idag och körde förbi massvis med fartkameror och det visades perfekt en blå fartkamerasymbol i högra kanten i HUD:en (Head Up Display). En bra finess i mjukvara 2.7 om man har HUD. Får de till ett ”plingande” så länge symbolen visas vore det verkligen bra. Nedan en suddig bild på hur fartkamerasymbol visas i en Volvo med HUD och mjukvara 2.7.
Jag får inte upp det på min HUD, har du ändrat nån inställning eller nåt efter uppdateringen? Får prova starta om infotainment på min annars få se om jag får upp det.
Jag har inte gjort nån ändring i mina inställningar i bilen, fartkamerasymbolen dök upp på första mötet med en fartkamera efter mjukvara ver. 2.7 blev installerad. Prova en omstart av Infotainmentsystemet genom att hålla nere den avlånga Hemknappen strax nedanför centerdisplayen i 20 sek. Kanske kan hjälpa.
av Gusteman
#1534311
bem skrev: fre 17 mar 2023, 08:33
Gusteman skrev: fre 17 mar 2023, 07:33
bem skrev: fre 17 mar 2023, 00:59 tojt,
Körde till/från jobbet idag och körde förbi massvis med fartkameror och det visades perfekt en blå fartkamerasymbol i högra kanten i HUD:en (Head Up Display). En bra finess i mjukvara 2.7 om man har HUD. Får de till ett ”plingande” så länge symbolen visas vore det verkligen bra. Nedan en suddig bild på hur fartkamerasymbol visas i en Volvo med HUD och mjukvara 2.7.
Jag får inte upp det på min HUD, har du ändrat nån inställning eller nåt efter uppdateringen? Får prova starta om infotainment på min annars få se om jag får upp det.
Jag har inte gjort nån ändring i mina inställningar i bilen, fartkamerasymbolen dök upp på första mötet med en fartkamera efter mjukvara ver. 2.7 blev installerad. Prova en omstart av Infotainmentsystemet genom att hålla nere den avlånga Hemknappen strax nedanför centerdisplayen i 20 sek. Kanske kan hjälpa.
Det funkade, tack!
av tojt
#1534319
Som sagt, jag hade fartkamera varningen i HUD och förardisplay innan jag uppdaterade till 2.7. Jag gjorde en lång roadtrip och ville inte uppdatera precis innan men blev förvånad när jag såg ikonerna, då jag fortfarande var på 2.5.

Så för de som har bilar som är fast på äldre versioner där OTA inte fungerar, så länge ni uppdaterar en Google Maps i playstore bör ni ha tillgång till detta. Som nämnts är det nu bara ett valbart pling kvar tills vi det matchar sensus funktionalitet och förhoppningsvis mindre fartböter :)

Kan tilläggas att sedan denna Google Maps uppdatering så har förardisplayen buggat ett flertal gånger och inte visat något annat än en svar bakgrund. Det har aldrig hänt förut men hände med nya applikationen både före och efter jag uppdaterat till 2.7 Det har löst sig med enkel start/stop av bilen. Förhoppningsvis löser det sig snabbt i en uppdatering.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]