Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1533227
El-bakluckan på min XC60 -14 strular, vill ej stanna uppe i max läget utan rasar ner ända till stängt läge.
Bakluckan går upp om jag trycker på nyckelknappen eller på lucköppnarknappen i bakluckan
Men den stannar ej i max-läget, utan faller ner helt el halvvvägs, oftast helt ner igen.
Om jag hjälper till o håller några fingrar på luckan i max läget så stannar den kvar, men rasar ner så fort jag lastar eller skakar på bilen.
Så jag undrar om det finns något relä som har med uppe-hållar-funktionen att göra ?
Eller om det finns gränslägen och/eller stopp inbyggda i motor-ställdonen o därför måste byta båda el-öppnarna ?
#1533228
Kan detta vara något
Programmerbar maxöppning
Bakluckans maximala öppningsläge kan programmeras. Kan användas vid t.ex. låg takhöjd i garaget. Gör så här:
• Κppna luckan manuellt, håll den i önskad
position och ge knappen på bakluckan ett
långt tryck (minst 3 sekunder) och släpp
sedan luckan – programmeringen är klar.
• För att ta bort programmeringen – för
luckan manuellt till en högre position.
Snö och vind
Om bakluckan tyngs ner av något när den ska
öppnas, t.ex. snö, is eller stark vind, och
detta får luckan att falla ner kommer den att
stängas automatiskt.
Klämskydd
Om något med tillräckligt mycket motstånd
hindrar bakluckan att öppnas/stängas aktiveras klämskyddet.
• Vid öppning – elmanövreringen stängs av
och luckan frikopplas.

• Vid stängning – luckan stannar och
backar från hindret några centimeter.
VARNING
Beakta klämrisk vid öppning/stängning.
Innan öppning/stängning påbörjas; kontrollera att ingen är nära bakluckan då en
klämskada kan få allvarliga följder.
Manövrera alltid bakluckan under uppsikt.
Öppna baklucka
Bakluckan kan öppnas på tre sätt,
varav två med denna knapp:
• Långt tryck på belysningspanelens knapp
– håll knappen intryckt tills luckan börjar
öppna.
• Långt tryck på fjärrnyckelns knapp – håll
knappen intryckt tills luckan börjar öppna.
• Tryck lätt på den gummerade tryckplattan
under ytterhandtaget.
Stänga baklucka
Stängning görs med denna knapp
på bakluckan eller för hand.
• Tryck på knappen – luckan stängs automatiskt.
Avbryta öppning/stängning av baklucka
Detta kan utföras på fyra sätt, varav
tre med denna knapp:
#1533236
Nej, mitt problem har inte med max-höjds-begränsningen att göra (som dessutom inte fungerar på min bil)

Mitt problem består i att elmotorerna/ställdonen inte orkar hålla luckan uppe i max-läget, utan luckan rasar ner omg.
Måste finnas någon form av gränsläges-avkännare som ger signal till nåt relä när luckan är i max, och som antingen utlöser ngn form av friktions-stopp eller möjligen förser ställdonsmotorerna med en svag ström för att hålla dem kvar i max-positionen.

-nån som har en susning om hur systemet är uppbyggt o var jag kan felsöka ?
#1533261
Låter som trasiga motorer till bakluckan. Samma på den V60CC 2019 vi hade men om det är likadan motorer i XC60 vet jag inte. Felkonstruerad motor som tar in fukt och korroderar. Volvo har tagit fram en ersättare som de påstår fungerar. Det trodde jag de som satt där från fabrik också gjorde. Kostnad omkring 14’. Vi fick betala 40% och resten var goodwill av Volvo och bilhandlaren.
#1533332
Dettta är ett ganska vanligt problem på xc60 o v60 båda däparna/motorerna måste bytas och de byts endast i par jag fick mina på selektgarantin har hört lite olika prisbilder men nånstans mellan 8-14k kostar det
Finns dock på skroten o köpa och är inget jättejobb och byta själv
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]