Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robkwi
#1532941
Hej!

Hade min v60cc-21 inne på service nyligen (för lite drygt en månad sedan). Eftersom torkarbladen var lite kassa så såg jag fram emot att få nya på servicen.

Känns dock som om de inte blivit bytta. När jag tittar i serviceprotokollet så finns en punkt typ ”kontroll slitage torkarblad” som är ikryssad. Men inga torkarblad finns bland materialspecen vad som bytts (typ spolarvätska, motorolja osv är ju med där).

Tänkte om torkarbladen bytts men blivit dåliga så fort på en månad, eller att rutan är redan sliten (4000 mil) men har svårt att tro det.

Kan det vara så illa att man numera inte byter torkarbladen på service? Har en tjänstepulka och har för mig att jag hittills alltid fått nya torkarblad varje år vid servicen.
av perhall
#1533039
Faktiskt en inte så enkel fråga. Har hänt att de bytt två veckor gamla torkarblad, för att de inte kollat ordentligt, eller tvärtom som nu. En del kunder blir irriterade om de inte byter, andra om de byter (kanske hade tänkt köpa egna på BIltema). Svårt träffa rätt varje gång...
av Malmstroem
#1533056
När jag haft tjänstebil har jag alltid bett om att få nya torkarblad vid service. Då hamnar kostnaden på service-räkningen som "bara" betalas.

Jag kan i och för sig få ersättning av min arbetsgivare för nya torkarblad, men det kräver arbete med att skicka in räkningen och att byta själv. Betydligt enklare att låta serviceverkstaden göra det.

Alla som har tjänstebil/förmånsbil kan inte få betalt om de byter torkarblad själva. Det beror på bilpolicyn på det enskilda företaget.

Om TS inte explicit bett om nya torkarblad finns det inget som säger att de byts om de inte är riktigt dåliga. Kanske inte ens då. Alla vill inte betala för nya torkarblad hos serviceverkstaden.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1533061
@Lobocut, Förvånansvärt många tror jag faktiskt. Får frågan ibland vid service men de frågar och jag avböjer. Allt från att beställa till att de sitter där och man kastat skräpet är väl 20 min jobb och besparing är rätt fördelaktig.

Räknat på min kärra då

Fram:
590kr originalblad inkl montering
280kr för Bosch aerotwin på Amazon
= 310 kr skillnad

Bak:
308kr originalblad inkl montering
100kr för Bosch aerotwin på Amazon
= 208 kr skillnad

518kr extra för att byta fram och bak, tar man hellre ledigt en fredag eftermiddag
av Robkwi
#1533158
Tack för återkopplingen!
Jag ringde och kollade med min PST och han hade inte bytt torkarbladen. Man får säga till om de skall göra det, som ni skriver här i tråden.

Har tjänstepulka och i mitt fall så står bolaget för torkarbladen också, därav att jag vill låta Bilia byta dem när man ändå gör servicen. Men håller med att om man har en privat bil så känns det onödigt dyrt att låta dem göra det. Är ju inte jättesvårt att byta själv ;-)

Hade bara fått för mig att Bilia alltid gjort det tidigare men säkert jag som fått det om bakfoten ;-)
av III
#1533164
Jobbade på en volvo åf för evigheter sedan. Byttes aldrig rutinmässigt. Kunden fick be om det, såg vi att de var dåliga ringdes och frågade kunden.

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]