Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Carinspector
#1533246
Jag monterade kitet ZDAPV1 med DSP i min med standardhögtalare och det blev skillnad som natt och dag. Hade tanken att även byta ut högtalarna senare, men frågan är om det är värt pengen med tanke på skillnaden det blev med standardhögtalarna.
(Vet dock inte hur stor skillnaden blir med HK/B&W högtalarna om du har sådana)

Var verkligen plug n play! Jag la den ovan på originalförstärkaren under passagerarstolen men jag kommer att flytta den då stolen tar i lite om man har den längst ned.
Användarvisningsbild
av sewen
#1533248
@Carinspector, Kul!
Bra sugen på att uppgradera! Hade B&W i förra bilen och det var nåt utöver det vanliga! Standardanläggningen är inte dålig men har man smakat på bättre ljud så blir man lite suktad att göra nåt åt det.
av Carinspector
#1533256
Lutar just nu åt att det blir en komplettering med en original sub i stället för att byta ut högtalarna.

@sewen, Ja, vad av jag hört så ska det var "riktiga " grejor de! :-D
av fantomax
#1533290
Kul med svar!

Jag har bokat tid för att montera högtalarna i fram byta förstärkaren samt ljudisolera framdörrarna.

Jag tror högtalarna gör otrolig skillnad, håller man dom bredvid varandra ser man det med blotta ögat. Med de högtalarna och förstärkaren kan man förvänta sig bättre än HK men inte lika raffinerat som BW men med lite bättre bas i mellanfrekvensen.
av fantomax
#1533291
Carinspector skrev: tis 07 mar 2023, 17:31 Lutar just nu åt att det blir en komplettering med en original sub i stället för att byta ut högtalarna.

@sewen, Ja, vad av jag hört så ska det var "riktiga " grejor de! :-D

Jag är inte säker på att man bara kan dra in sub?
av Carinspector
#1533383
@fantomax: Nä man åker på att montera ett externt slutsteg för den, eftersom det saknas när man inte har sub som standard.
Men det ska nog inte vara något större problem när man har DSPn att ta signal ifrån.
av JTKK
#1533698
Köpte en V60 2019 i november 2022 efter 12 år med V70 2010. V70:in hade High Performance UTAN subwoofer, så det är min referens.

Trodde jag skulle få liknande ljud i V60:in, men det är verkligen stor skillnad, blev grymt besviken. Hade jag provlyssnat innan hade jag nog satsat på en bil med minst H/K.

Köpte ZDSV1-kitet för en månad sen, klar förbättring i renhet/bas, men det var fortfarande bättre ljud i V70:in. Har inte bestämt än om det är värt 5500:- :oops:

Till saken hör att sambon jobbpendlar med bilen, så jag kör i princip endast på helgen. Är ju inte lika motiverat att uppgradera mer då, även om jag är sugen varje gång jag lyssnar på musik. Velar mellan att klämma in en JBL Base Pro Hub eller krångla med original subwoofer/original steg med utgång för sub samt koda om Sensus. Eller "bara" byta steg till ZDAPV1.

Har nog plöjt genom "alla" trådar på diverse forum om uppgradering av ljudet men fattar fortfarande inte om stegbyte från HP till HK är plug and play med kontakter. Givet att centerhögtalaren saknas i HP , men det kan kvitta
av JTKK
#1533806
Glömde ju nämna. En stor anledning till att jag ändå köpte ZDSV1-kitet var att vänster bak lät förjävligt. Var helt hundra på att den var kass, verkar ju vara vanligt på SPA, men det visade sig vara motorn för elhissar som vibrerade. Så kolla det först om ni hör skrammel.

Passade även på att klistra in lite bitumen/alufolie från Biltema i samtliga dörrar. Plus lite förebyggande antiskrammel på div kontakter mm i dörrsidorna. Har 50x3 mm Armaflex i servicebilen som jag tejpade med.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]