Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dyrtmedbil
#1529045
Provkörde en s60 -23 och blev besviken. Börjar ledsna på Volvos undermåliga komfort i de nya bilarna. Säten som är stenhårda och blir mindre och mindre. Platsigare interiör som medför sämre bullernivå. Det ska inte vara så att min 10 år äldre S60 har skönare säten och överlag mer ombonad interiör. Skärpning Volvo. Och nej, det blir inget köp.
Användarvisningsbild
av sewen
#1529048
Menar du rent allmänt nu eller?
Jag tycker det är stor skillnad på komfort/kvalité beroende på utrustningsnivå. Läderklädd instumentbräda, akustikrutor, nappaläder osv gör verkligen skillnad.
Har just haft en basutrustad V90 som lånebil medan min ordinarie och rikligt utrustade V90 CC var på verkstaden och det var som natt och dag.
Själv väljer jag en välutrustad V70 före en basutrustad V90.
Användarvisningsbild
av bem
#1529066
En ny Volvo i basutförande vete katten om jag skulle vilja ha själv. Men som hyrbil och så spelar det ju ingen roll förstås. Instegsnivåerna har väl hyfsad utrustningsnivå men skall man "trivas" med en ny Volvon blir det nog gå upp en utrustningsnivå och lägga till några extra "paket". Men då har priset i regel dragit iväg rejält. Volvos standardsäten ger jag inte mycket för i de nyare Volvo jag provsuttit. När jag bytte till ny V90 aug. -21 så blev det tvunget att ha Comfortstolarna (jag har långa lårben) men så värst mycket komfort vete katten om jag tycker det är i Comfortstolarna (värstingstolarna med ventilation, massage och nappa kan vara bättre men det vet jag inte för jag har inte provåkt en Volvo med såna stolar). De Comfortstolar jag har i min V90 är alldeles för "platta" och att få tyg istället för skinnklädsel är rätt dyrt. De borde ha tygklädsel med samma pris som med skinn, men idag får man punga ut med 17 tkr (ull).
För att få lite ombonat i kupén blev det för min del gå upp ett snäpp i utrustningsnivå, Inscription som det hette då. Sen en 3-4 paket så bilen blev som jag har behov av. Det har varit samma visa med många nya Volvo jag haft, basmodellen är väl inte nått att jubla över, det är bara sätta sig kryssa i det man behöver och betala samt se glad ut sen. Visst är Volvobilar i regel sköna åka i och trivas i, om man kryssar i tillräckligt i utrustningslistan. Och betalar därefter. Men så är det väl med många andra bilfabrikat också gissar jag.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1529084
Var det en demobil?
De brukar ju typ ha alla tillbehör som finns...
Användarvisningsbild
av sewen
#1529106
@bem, Antagligen har du rätt men går att argumentera emot att "komfort" inte skulle vara viktigt i en hyrbil. Den jag hade med tygsäten tyckte jag luktade svagt svagt otrevligt, typ lite kattpiss. Kan vart nåt som satt sig i sätena och kanske inte hade gjort det om det vart skinnsäten.
Vidare så var bilen ordentligt skadad både här och där; frontspoiler, hjulsidor, kofångare mm. Ev hade man kunnat motverka det genom att ha 360-kamera. Åtminstone backkamera.
Måste säga att det va lite ovant att manövrera runt i parkeringsgarage och fickparkera på det gamla hederliga sättet när man som jag blivit van med hjälpmedel. Egentligen bara att ta det lugnt och försiktigt men ändå.
Men visst, i en hyrbil är det ju inte uthyrningfirman som tar kostnaden av att reparera skadorna förutom ev utebliven hyresintäkt när bilen står på verkstaden.
av least
#1529109
Har det någonsin hänt att en hyrbil lämnas in för reparation av mindre kosmetiska skador?
Det normala är att man noterar befintliga skador, och hyr ut bilen till nästa kund.

Eventuella skador ordnas när bilens går i retur till leasingbolaget.
av Malmstroem
#1529114
Ja, så länge bilen går att köra brukar den få rulla på.

Däremot är det normalt sett den som hyrt bilen som får betala skadorna. Det brukar kunna bli dyrt om du inte tecknat tilläggsförsäkring.
Användarvisningsbild
av sewen
#1529118
@least, @Malmstroem,
Ni har säkert rätt. Föreställde mig att en hyrbil skulle vara rätt väl omhändertagen speciellt när den går under en klass som Bilia/Hertz/Volvo kallar för Premium Elite/Luxury.
Var så väldigt många skador på bilen med tanke på att den endast rullat 5000 mil. Tycker jag. Och lite störigt att behöva besiktiga massa skadorna i skumrasket (mörka januari) innan avfärd.
av Recharged
#1529155
sewen skrev: mån 30 jan 2023, 15:22 @least, @Malmstroem,
Ni har säkert rätt. Föreställde mig att en hyrbil skulle vara rätt väl omhändertagen speciellt när den går under en klass som Bilia/Hertz/Volvo kallar för Premium Elite/Luxury.
Var så väldigt många skador på bilen med tanke på att den endast rullat 5000 mil. Tycker jag. Och lite störigt att behöva besiktiga massa skadorna i skumrasket (mörka januari) innan avfärd.
De hyrbilarna får stå ut med en hel del. Har i flera fall sagt till att jag vill byta hyrbil. Det har handlat om bland annat sköldpaddan på instrumentpanelen, avskalade fälgskydd, röklukt/djurpäls i kupén, målarfärg längs bilens sida och i ett fall en bil som utsatts för en allvarligare hagelskur. Mildare saker som större dörruppslag, mindre bucklor, parkeringsskador, övriga repor i lack, fälgskrap, skrap på undersida av framskäm, sprickor i lampglas, revor och jack interiört känns mer som regel än undantag - ibland på bilar med bara några 100 mil på mätaren.
#1529251
sewen skrev: sön 29 jan 2023, 20:23 Menar du rent allmänt nu eller?
Jag tycker det är stor skillnad på komfort/kvalité beroende på utrustningsnivå. Läderklädd instumentbräda, akustikrutor, nappaläder osv gör verkligen skillnad.
Har just haft en basutrustad V90 som lånebil medan min ordinarie och rikligt utrustade V90 CC var på verkstaden och det var som natt och dag.
Själv väljer jag en välutrustad V70 före en basutrustad V90.
Ja, menar allmänt. Tycker Volvo gått ner sig i komfort. Inte ens de bästa stolarna är sköna, så kostnadstillägg hjälper inte. Stenhårda och tunna säten. Finns det ingen som provsitter stolarna innan massproduktion?
Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]