Sida 1 av 1

Skillnad i kördynamik xc60 (II) när den släpptes jämfört med faceliften?

Postat: tis 24 jan 2023, 20:19
av hellosailor
Provkörde nya xc60 när den kom, alltså runt 18/19 nånting. Var inte imponerad av hur den låg vägen. Upplevde den som lite nervös och sladdrig. Körde vid tillfället en x3:a och upplevde att xc60 var ett par pinhål ner gällande körupplevelse och jag avfärdade den sen då jag tycker kördynamiken är viktigt i en bil.

Spola fram nu till i år och jag provade igen en ny xc60 och bilen kändes som natt och dag. Så otroligt mkt bättre körupplevelse. Klippstabil, dynamisk och överlag känns så oerhört mkt bättre var min subjektiva upplevelse. Definitivt på samma nivå som x3 nu, kanske till och med lite bättre?

Iaf så var jag i kontakt med bilia i ett annat ärende och frågade servicekillen vad de gjort för förändringar. Då sa hann "inga alls direkt utöver mjukvarauppdateringar". oookej sa jag...

Men detta måste väl ändå vara felaktigt? Något måste de väl ha gjort eller är mitt minne så oerhört förvrängt??

Re: Skillnad i kördynamik xc60 (II) när den släpptes jämfört med faceliften?

Postat: tis 24 jan 2023, 21:07
av perhall
Luftfjädring i den nya? Men även utan det har det absolut blivit bättre.

Re: Skillnad i kördynamik xc60 (II) när den släpptes jämfört med faceliften?

Postat: ons 25 jan 2023, 10:06
av V9097
hellosailor skrev:Provkörde nya xc60 när den kom, alltså runt 18/19 nånting. Var inte imponerad av hur den låg vägen. Upplevde den som lite nervös och sladdrig. Körde vid tillfället en x3:a och upplevde att xc60 var ett par pinhål ner gällande körupplevelse och jag avfärdade den sen då jag tycker kördynamiken är viktigt i en bil.

Spola fram nu till i år och jag provade igen en ny xc60 och bilen kändes som natt och dag. Så otroligt mkt bättre körupplevelse. Klippstabil, dynamisk och överlag känns så oerhört mkt bättre var min subjektiva upplevelse. Definitivt på samma nivå som x3 nu, kanske till och med lite bättre?

Iaf så var jag i kontakt med bilia i ett annat ärende och frågade servicekillen vad de gjort för förändringar. Då sa hann "inga alls direkt utöver mjukvarauppdateringar". oookej sa jag...

Men detta måste väl ändå vara felaktigt? Något måste de väl ha gjort eller är mitt minne så oerhört förvrängt??
Vet du vad det har varit för däckdimension på de olika XC60 du kört?

Någonting har de säkert gjort, jag upplever en klar förbättring även på V90CC. Min egen 2019 är inte lika stabil som kollegans som är en 2022, och vi har samma fälgar och däck. Så bussningar, stötdämpare eller något annat måste vara förändrat.
Jag upplever kollegans bil som mjukare och skönare i låg fart, samt stabilare i hög fart.

Re: Skillnad i kördynamik xc60 (II) när den släpptes jämfört med faceliften?

Postat: tor 26 jan 2023, 19:07
av hellosailor
nej det kommer jag inte ihåg. men upplevde lite samma mes x3 (förra generationen), grymt mkt bättre i den faceliftade men man undrar ju hur mkt man kan göra utan att ändra grundkonstruktionen?

På tal om däckdimension. har nu 18" och där ju som sagt komforten kanon men funderar på större. Blir 20" för stötigt? 19"?

Re: Skillnad i kördynamik xc60 (II) när den släpptes jämfört med faceliften?

Postat: sön 29 jan 2023, 15:18
av Primus
Skulle inte bli förvånad om det är däcken som påverkar. Olika typer, olika dimension etc. har större betydelse än vad man tänker sig. Inte alltid såklart, men mellan vissa däck.

Re: Skillnad i kördynamik xc60 (II) när den släpptes jämfört med faceliften?

Postat: tis 31 jan 2023, 00:09
av Recharged
hellosailor skrev: tor 26 jan 2023, 19:07 På tal om däckdimension. har nu 18" och där ju som sagt komforten kanon men funderar på större. Blir 20" för stötigt? 19"?
Komforten med 18” är definitivt dimensionens starka egenskap men min personliga åsikt är att man vinner mer körmässigt än vad man förlorar komfortmässigt genom att välja exempelvis 20” som har lägre profil, bredare däck samt fälg. Om vi utgår ifrån OEM-dimensioner blir 19” som väntat något av ett mellanval där du trots allt har en profil på 55 som tar hand om stötighet och bidrar till komfort samt har smalare däck (235) och smalare fälg (7,5”), vilka är på den smalare sidan saker. Vid körning som mestadels sker på lite mer negligerat underlag, vägar där naturen dominerar samt motorväg hade jag föredragit 18 eller 19”. Vid lite mer blandad körning hade jag valt 20”. Med ett par fälgar på 20” har du åtminstone 45 i profil, som förvisso är en bit ifrån ”väldigt lågprofil”, men ändå bidrar med tillräcklig skillnad för att underlätta en mer dynamisk körning jämfört med fälgarna på 18” som har en generös profil på 60 och även, likt fälgarna på 19”, en däckbredd på 235. Har bilen dessutom luftfjädring kan du räkna med ännu mer komfort. Det bästa du kan göra är att provköra en bil med 20” och känna efter själv.