Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mippen
#1531482
har en twinenginge -20 utan elvärmning.. Bensinvärmaren fungerar fint.. när bilen är parkerad.
Men jäklar vad kall bilen är när man kör på batteri...
Måste bensinvärmaren stänga av när man börjar rulla med bilen?
Har bara 20 min enkel väg och lite onödigt att "vänta" på att motorn skall bli varm.
av Lockis
#1531538
mippen skrev: lör 18 feb 2023, 21:43 har en twinenginge -20 utan elvärmning.. Bensinvärmaren fungerar fint.. när bilen är parkerad.
Men jäklar vad kall bilen är när man kör på batteri...
Måste bensinvärmaren stänga av när man börjar rulla med bilen?
Har bara 20 min enkel väg och lite onödigt att "vänta" på att motorn skall bli varm.
Din bil ska värmas med bensinvärmaren. Men du kanske har råkat stänga av den funktionen?
av mippen
#1531540
Hmm.. Det fungerar att värma den när den är parkerad.
Och kör jag med bensinmotor blir bilen varm.
Kör jag renodlat el så får jag ingen värme.
Kan detta vara en inställning?
av Lockis
#1531544
mippen skrev: sön 19 feb 2023, 21:12 Hmm.. Det fungerar att värma den när den är parkerad.
Och kör jag med bensinmotor blir bilen varm.
Kör jag renodlat el så får jag ingen värme.
Kan detta vara en inställning?
Japp, tillskottsvärmare behöver vara ikryssat vill jag minnas.
Användarvisningsbild
av bem
#1531549
Lockis skrev: sön 19 feb 2023, 21:45
mippen skrev: sön 19 feb 2023, 21:12 Hmm.. Det fungerar att värma den när den är parkerad.
Och kör jag med bensinmotor blir bilen varm.
Kör jag renodlat el så får jag ingen värme.
Kan detta vara en inställning?
Japp, tillskottsvärmare behöver vara ikryssat vill jag minnas.
Exakt, den har jag ikryssad in min V90 Recharge (laddhybrid) med bensinvärmare. Har man den ikryssad startar bensinvärmaren automatiskt vid behov under körning när det är lite kallare så kupén hålls varm då.
#1534497
jag har nu väntat över ett år på att få Volvo cars att fixa buggen/felet på min V60 recharge 2022 (Sensus). Ca 50% av gångerna jag kör fjärrstart i appen (klimat alltså) för att värma upp bilen så får jag felet "det går inte starta värmare pga fel på din motor".
Detta fel händer aldrig med laddkabeln i. Tyvärr laddar jag bilen på jobbet så för mig så är det typ varannan dag under november-mars som man får meddelandet. Vissa dagar går det inte överhuvudtaget få igång värmaren.
Dessutom är det stor skillnad på Iphone och Android.
På Android kan man välja upp till 30 minuter, och/eller välja om enbart värmaren skall gå igång eller om man väljer fjärrstart. På Iphone finns max 15 minuter och att enbart starta värmaren utan fjärrstart går inte.
Volvo cars är väl medvetna om detta och samma fel finns verifierat på flera likadana bilar, som likt min, har elvärmare.
jävligt störande - vem vill få upp ett rött streck i appen minst varannan dag som säger att motorn är trasig?!!
Användarvisningsbild
av bem
#1534512
Sjogerstaddave,
Förstås inget bra att det funkar som du beskriver. Men jag undrar allt om det är ungefär den nivån man får räkna med saker i en Volvo kan funka numera. Lite halvdant. Jag har en V90 T6 Recharge MY22 early som det är bensinvärmare i. Skulle egentligen suttit en elvärmare i men jag valde köpa till bensinvärmare istället och då utgick elvärmaren. Sista årsmodellen det gick få bensinvärmare på en V90 Recharge för övrigt.
Näväl, att det inte går starta värmaren titt som tätt hör till vardagen enl. min erfarenhet men jag tycker nog det blivit något bättre på senare tid. Kanske mjukvaran i bilen och nyare version av Volvo Cars appen hjälpt till?
Fjärrstart av värmare i Volvo har så länge jag haft värmare med Volvo On Call / Volvo Cars appen i Volvobilar (sen dec. 2013) varit en källa till strul. Man vet aldrig om det kommer gå igång ej från dag till dag. Oftast funkar det dock. Är kanske många länkar i kedjan som kan brista. Men helt pålitligt är det inte enligt min erfarenhet.
Kanske det kan bli bättre i ditt fall, om nu Volvo gör nåt åt problemet. Sensus är ju det gamla infotainment och Google det nya som används i alla nya Volvo (med början MY22 early på vissa som V9O och XC60, de rena elbilarna har haft det från början) och från MY23 kom det även på övriga. Så frågan är hur mycket resurser Volvo lägger på att fixa olika problem i äldre bilar med Sensus och Volvo Cars appen relaterat till dessa bilar? Som sagt, bara hoppas Volvo får till en lösning på problemet med din bil och värmarestart.
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1534765
Oavsett bilmärke eller pris på bilen så kommer jag aldrig någonsin acceptera eller tycka det är "ok" att en sån simpel sak som att en värmare inte startar när man ber den starta. Att jag dessutom (med iphone) får ett ilsket svar att min motor är trasig, är t om mer än oacceptabelt. När man istället startar värmaren med android så kommer samma röda streck upp, men något snällare felmeddelande, det står att bara att klimat inte kan startas.

Angående starta enbart elvärmaren och inte fjärrstart, detta går att göra med android, men märkligt nog inte med Iphone. (gäller utan laddsladd i alltså) Samma gäller tiden. 15 min max på Iphone och 30 minuter på Android. Enligt verkstan startar elvärmaren med automatik om man väljer 30 minuter.
Enligt Volvo manual skall Iphone och Android vara helt lika.


Första månaderna av reklamations hantering hos Volvo handlade mycket om mobiltäckning/wifi etc att det kan vara kommunikationsproblem. Men när det säkerställdes att kommunikationen alltid fungerade när kabel sitter i, men "dåligt" när kabeln inte är i, så försvann den typen av diskution.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1534795
Får samma felmeddelande när ja startar elvärmaren i min sena T8 2022. Väljer då bara att starta värmaren igen och då går det bra.
När laddsladden inte sitter i kan jag välja gångtid 1-5 minuter, 10min, 15min, 30min. När laddsladden sitter i går det bara att starta värmaren och då blir gångtiden samma som sist när laddsladden inte satt i, alltså ingen valbar gångtid.
Fjärrstarta motorn tycks bara gå på sommaren.

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]