Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1527917
Hej,
Kan man stänga av funktionen att öppna bakluckan med rörelse under bilen?
Har en XC60 MY2023 och när man håller på med dragkroken då få man bakluckan i ansiktet då den öppnar pga rörelser i samband med att koppla på släppet….
Har kollat i menyn, men hittar inget om att stänga av funktionen…..
#1527922
Jag har funktionen på min V90 Recharge MY22 och jag har letat jag med om det går inaktivera, men har inte hittat nåt sätt jag heller. Ibland handtvättar jag bilen och när jag är bak vid bakre stötfångaren och tvättar har jag fått bakluckan i huvet några gånger, för att den råka automatöppna sig.
Skulle kunna bli ”spännande” i en automattvätt om nyckeln skulle vara inom räckvidd för sensorn vid kofångaren bak. Volvo varnar för det i handboken:
”Var uppmärksam på att systemet kan aktiveras i biltvätt om nyckeln är inom räckvidd.”
#1527937
Det går tyvärr inte att stänga av funktionen, märkligt nog! Jag brukar dock använda mig av funktionen ”privat låsning” när jag antingen tvättar bilen eller har cykelhållaren bak på semestern! På såsätt slipper jag riskera att råka komma åt sensorn så bakluckan slår upp i cykelstället:)
#1527938
Ett sådant alternativ finns inte. Det har aldrig hänt mig att bagage- eller baklucka har öppnats på grund av dragkrok (möjligen på grund av att Volvos stylingkit, som i alla fall på 90-serien, innebär en flytt av spark-sensorn en bit till vänster). Däremot var det irriterande att bilen blinkar, låser/låser upp dörrarna, fäller in/ut sidospeglarna och startar upp/stänger ner systemet varje gång en vattenmolekyl landade på ett av dörrhandtagen under tvätt, vilket gör att jag alltid placerar nyckeln på ett bra ställe inuti bilen.
#1527947
bem skrev: sön 22 jan 2023, 09:57 Jag har funktionen på min V90 Recharge MY22 och jag har letat jag med om det går inaktivera, men har inte hittat nåt sätt jag heller. Ibland handtvättar jag bilen och när jag är bak vid bakre stötfångaren och tvättar har jag fått bakluckan i huvet några gånger, för att den råka automatöppna sig.
Skulle kunna bli ”spännande” i en automattvätt om nyckeln skulle vara inom räckvidd för sensorn vid kofångaren bak. Volvo varnar för det i handboken:
”Var uppmärksam på att systemet kan aktiveras i biltvätt om nyckeln är inom räckvidd.”
Nyckeln måste befinna sig utanför bilen. Så vid tvätt brukar jag lämna nyckeln i bilen.
#1527957
Lockis skrev: sön 22 jan 2023, 12:39
bem skrev: sön 22 jan 2023, 09:57 Jag har funktionen på min V90 Recharge MY22 och jag har letat jag med om det går inaktivera, men har inte hittat nåt sätt jag heller. Ibland handtvättar jag bilen och när jag är bak vid bakre stötfångaren och tvättar har jag fått bakluckan i huvet några gånger, för att den råka automatöppna sig.
Skulle kunna bli ”spännande” i en automattvätt om nyckeln skulle vara inom räckvidd för sensorn vid kofångaren bak. Volvo varnar för det i handboken:
”Var uppmärksam på att systemet kan aktiveras i biltvätt om nyckeln är inom räckvidd.”
Nyckeln måste befinna sig utanför bilen. Så vid tvätt brukar jag lämna nyckeln i bilen.
Bra tips, Lockis.
#1528034
Nyckeln ska absolut va i bilen vid tvätt (hand- eller automat-). När jag hade min första bil med keyless tog det ett tag innan jag fattade det... låste o låste upp hela tiden.

Har också fått bakluckan i huvet flera gånger. Kan tro att det kan bli en olycka av detta nån gång. Elhissarna har ju klämskydd, bakluckan tycks härja fritt.
#1528058
Tack alla för era svar!
Så om jag förstår det rätt, kan man ha nyckeln i bilen när man grejar utanför bilen, liksom tvätta bilen och håller på med släpkärran.... Man kan då aldrig låsa bilen från utsidan när man ta högtryckstvätten på handtaget eller man få inte heller bakluckan i huvud när man ska koppla på kärran.
#1528065
Nico1975 skrev: mån 23 jan 2023, 07:35 Tack alla för era svar!
Så om jag förstår det rätt, kan man ha nyckeln i bilen när man grejar utanför bilen, liksom tvätta bilen och håller på med släpkärran.... Man kan då aldrig låsa bilen från utsidan när man ta högtryckstvätten på handtaget eller man få inte heller bakluckan i huvud när man ska koppla på kärran.
Inget är omöjligt, men har aldrig hänt mig. Har iheller aldrig hört om någon som har problemet.
Har alltid haft telefonen med mig dock, för att kunna låsa upp via den om det skulle inträffa :-)
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar