Sida 1 av 3
Vilket är det bästa körläget för långkörningar med T8:or?
Postat: ons 28 dec 2022, 12:06
av Callaway
Ska ut på en längre körning till fjällen och funderar lite över vad som ger minst förbrukning egentligen?
Är det bättre med Pureläget och köra i det även när batteriet tagit slut eftersom det har en lägre fjädring osv? Eller ska man köra i hybridläget?
Eller ska man göra en egen inställning med Powerfjädring för lågt luftmotstånd med hybriddrivlina kanske?
Xc60T8
Re: Vilket är det bästa körläget för långkörningar med T8:or?
Postat: ons 28 dec 2022, 12:16
av Lockis
Hybrid med GPS inställd.
Re: Vilket är det bästa körläget för långkörningar med T8:or?
Postat: ons 28 dec 2022, 13:52
av Callaway
Fungerar den funktionen även om man har CarPlay inkopplat? Jag kör med Waze navigation oftast och använder nog nästan aldrig den inbyggda GPS:n....
Vet inte heller om jag har Predictive Efficiency funktionen på min 2018 Xc60t8? Ser man det när man lägger in en destination?
Men är alltså hybridläget att föredra vid långkörning?
Re: Vilket är det bästa körläget för långkörningar med T8:or?
Postat: ons 28 dec 2022, 14:37
av bem
Om man läser handboken till XC60 Twin Engine (T8) MY
18 så hittar man inte "Energifördelning i hybriddrift med hjälp av kartdata" under rubriken Körlägen:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... g/korlagen
Om man läser handboken till MY20
19 early och nyare finns "Energifördelning i hybriddrift med hjälp av kartdata" beskrivet under rubriken Körlägen, så det borde vara då denna finess kom i XC60 laddhybrid:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... v-kartdata
XC60 laddhybrider har sen MY22 early det nyare Google infotainment med Google maps och där heter motsvarande
Smart energifördelning med hjälp av Google Maps. Jag brukar använda det i min V90 Recharge laddhybrid MY22 som har Google infotainment.
Re: Vilket är det bästa körläget för långkörningar med T8:or?
Postat: ons 28 dec 2022, 16:47
av Lockis
Callaway skrev: ↑ons 28 dec 2022, 13:52
Fungerar den funktionen även om man har CarPlay inkopplat? Jag kör med Waze navigation oftast och använder nog nästan aldrig den inbyggda GPS:n....
Vet inte heller om jag har Predictive Efficiency funktionen på min 2018 Xc60t8? Ser man det när man lägger in en destination?
Men är alltså hybridläget att föredra vid långkörning?
Nej,
Du behöver köra bilens egna GPS.
Re: Vilket är det bästa körläget för långkörningar med T8:or?
Postat: ons 28 dec 2022, 21:14
av Callaway
Hur vet man om man har denna funktion? Syns det på någon inställning? Är det något som kommit med någon uppdatering av mjukvara eller är det bara efter MY19 som har det tro
Re: Vilket är det bästa körläget för långkörningar med T8:or?
Postat: ons 28 dec 2022, 21:24
av Lockis
Osäker. Men det verkar inte finnas i manualen för 2018. Vad har du för årsmodell?
Re: Vilket är det bästa körläget för långkörningar med T8:or?
Postat: ons 28 dec 2022, 21:36
av Fattiglapp
Det är tyvärr en ganska korkad funktion som saknar grundläggande logik, så tveksamt om det gör så mycket nytta att ha GPS inställd. Men i teorin kan det ju spara lite. Men ja då är det bilens GPS som gäller
Re: Vilket är det bästa körläget för långkörningar med T8:or?
Postat: ons 28 dec 2022, 23:51
av Callaway
Lockis skrev:Osäker. Men det verkar inte finnas i manualen för 2018. Vad har du för årsmodell?
Jag har en 2018
Fattiglapp skrev:Det är tyvärr en ganska korkad funktion som saknar grundläggande logik, så tveksamt om det gör så mycket nytta att ha GPS inställd. Men i teorin kan det ju spara lite. Men ja då är det bilens GPS som gäller
Jag kör nästan uteslutande i Pureläget till jobbet osv, de gånger vi kört längre sträckor har jag bara kört vidare i Pureläget när batteriet tagit slut. Var mest nyfiken om det skulle vara mer effektivt/ekonomiskt att köra i hybrid eller något annat körläge när man ska åka en sådär 60 mil....
Re: Vilket är det bästa körläget för långkörningar med T8:or?
Postat: tor 29 dec 2022, 06:17
av TurboDanneV70
Känner att jag skulle vilja ha att över kanske 60km/h i hybridläget hoppar den över till bensin. Nu kör det ju i stort sett slut på batteri på motorvägen om man inte klickar i behåll. Skulle jag vilja köra bara el oavsätt kan jag ju själv välja Pure läget. Gasar jag till så hoppar den ju till bensin men efter en stund så hoppar den tillbaka på el igen.