Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1524750
Ska ut på en längre körning till fjällen och funderar lite över vad som ger minst förbrukning egentligen?

Är det bättre med Pureläget och köra i det även när batteriet tagit slut eftersom det har en lägre fjädring osv? Eller ska man köra i hybridläget?

Eller ska man göra en egen inställning med Powerfjädring för lågt luftmotstånd med hybriddrivlina kanske?

Xc60T8
#1524769
Fungerar den funktionen även om man har CarPlay inkopplat? Jag kör med Waze navigation oftast och använder nog nästan aldrig den inbyggda GPS:n....

Vet inte heller om jag har Predictive Efficiency funktionen på min 2018 Xc60t8? Ser man det när man lägger in en destination?

Men är alltså hybridläget att föredra vid långkörning?
#1524772
Om man läser handboken till XC60 Twin Engine (T8) MY18 så hittar man inte "Energifördelning i hybriddrift med hjälp av kartdata" under rubriken Körlägen:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... g/korlagen

Om man läser handboken till MY2019 early och nyare finns "Energifördelning i hybriddrift med hjälp av kartdata" beskrivet under rubriken Körlägen, så det borde vara då denna finess kom i XC60 laddhybrid:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... v-kartdata

XC60 laddhybrider har sen MY22 early det nyare Google infotainment med Google maps och där heter motsvarande
Smart energifördelning med hjälp av Google Maps. Jag brukar använda det i min V90 Recharge laddhybrid MY22 som har Google infotainment.
#1524795
Callaway skrev: ons 28 dec 2022, 13:52 Fungerar den funktionen även om man har CarPlay inkopplat? Jag kör med Waze navigation oftast och använder nog nästan aldrig den inbyggda GPS:n....

Vet inte heller om jag har Predictive Efficiency funktionen på min 2018 Xc60t8? Ser man det när man lägger in en destination?

Men är alltså hybridläget att föredra vid långkörning?
Nej,
Du behöver köra bilens egna GPS.
#1524856
Lockis skrev:Osäker. Men det verkar inte finnas i manualen för 2018. Vad har du för årsmodell?
Jag har en 2018
Fattiglapp skrev:Det är tyvärr en ganska korkad funktion som saknar grundläggande logik, så tveksamt om det gör så mycket nytta att ha GPS inställd. Men i teorin kan det ju spara lite. Men ja då är det bilens GPS som gäller
Jag kör nästan uteslutande i Pureläget till jobbet osv, de gånger vi kört längre sträckor har jag bara kört vidare i Pureläget när batteriet tagit slut. Var mest nyfiken om det skulle vara mer effektivt/ekonomiskt att köra i hybrid eller något annat körläge när man ska åka en sådär 60 mil....
#1524862
Känner att jag skulle vilja ha att över kanske 60km/h i hybridläget hoppar den över till bensin. Nu kör det ju i stort sett slut på batteri på motorvägen om man inte klickar i behåll. Skulle jag vilja köra bara el oavsätt kan jag ju själv välja Pure läget. Gasar jag till så hoppar den ju till bensin men efter en stund så hoppar den tillbaka på el igen.
Löjliga priser XC70

Precis 40/320=12.5% Skapligt lågt pås[…]

Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]

Leasing bildäck

Det låter som någon slags missför[…]

Säger det något särskilt att det k[…]