Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1535101
Angående krånglande kommunikation mellan telefon och min bil T6, Recharge 2022 med elvärmare och stora batteriet (Sensus). jag har nu väntat över ett år på att få Volvo cars att fixa buggen/felet med bilen. Ca 50% av gångerna jag kör fjärrstart i appen (klimat alltså) för att värma upp bilen så får jag felet "det går inte starta värmare pga fel på din motor".
Detta fel händer aldrig med laddkabeln i. Tyvärr laddar jag bilen på jobbet så för mig så är det typ varannan dag under november-mars som man får meddelandet. Vissa dagar går det inte överhuvudtaget få igång värmaren.
Dessutom är det stor skillnad på Iphone och Android.
På Android kan man välja upp till 30 minuter, och/eller välja om enbart värmaren skall gå igång eller om man väljer fjärrstart. På Iphone finns max 15 minuter och att enbart starta värmaren utan fjärrstart går inte.
Volvo cars är väl medvetna om detta och samma fel finns verifierat på flera likadana bilar, som likt min, har elvärmare.
jävligt störande - vem vill få upp ett rött streck i appen minst varannan dag som säger att motorn är trasig?!!

Mest intressant av allt - kommunikation mellan telefon och bil verkar fungera otroligt mycket bättre när laddkabel sitter än när den inte är i.
#1535106
poseidon skrev:Min bil är borta från appen.... vad gör man nu?
Antingen testar man att logga in och ut igen.
Väntar lite och hoppas på att den dyker upp igen ifall det bara är nåt server fel
Eller så lägger man till den på nytt.

Tror inte det finns så mycke annat man kan göra tyvärr.
#1535114
Sjogerstaddave skrev: fre 24 mar 2023, 07:39 Angående krånglande kommunikation mellan telefon och min bil T6, Recharge 2022 med elvärmare och stora batteriet (Sensus). jag har nu väntat över ett år på att få Volvo cars att fixa buggen/felet med bilen. Ca 50% av gångerna jag kör fjärrstart i appen (klimat alltså) för att värma upp bilen så får jag felet "det går inte starta värmare pga fel på din motor".
Detta fel händer aldrig med laddkabeln i. Tyvärr laddar jag bilen på jobbet så för mig så är det typ varannan dag under november-mars som man får meddelandet. Vissa dagar går det inte överhuvudtaget få igång värmaren.
Dessutom är det stor skillnad på Iphone och Android.
På Android kan man välja upp till 30 minuter, och/eller välja om enbart värmaren skall gå igång eller om man väljer fjärrstart. På Iphone finns max 15 minuter och att enbart starta värmaren utan fjärrstart går inte.
Volvo cars är väl medvetna om detta och samma fel finns verifierat på flera likadana bilar, som likt min, har elvärmare.
jävligt störande - vem vill få upp ett rött streck i appen minst varannan dag som säger att motorn är trasig?!!

Mest intressant av allt - kommunikation mellan telefon och bil verkar fungera otroligt mycket bättre när laddkabel sitter än när den inte är i.
Är det så här det funkar på en Volvo med elvärmare (istället för bränslevärmare):

A. Med laddsdladden ansluten till bilen:
Ström för att ladda 400 volts hybridbatteriet tas via laddsladden? (inte från hybridbatteriet)

B. Ingen laddsladd ansluten:
Ström tas från hybridbatteriet.

Om det är som ovan (A) så är det en avgörande skillnad vad som är källan som ger ström till bilens interna laddare.
Men det är konstigt att det funkar ibland och ibland inte i alternativ B. Det är väl det som kanske gör det så svårt lösa problemet? S.k. intermittent problem, kommer och går.

Fjärrstart av bilen går bara om man inte har laddsladden ansluten (på min bil).

Det där i skillnaden mellan Androidtelefon och iPhonetelefon, att det inte går välja 30 min starttid och inte heller direktstart av motorn (1-15 min) från mobilen med en iPhone med din Volvo verkar mycket skumt. Jag har V90 T6 Recharge MY22 med bränslevärmare och iPhone och det funkar både välja upp till 30 min starttid och fjärrstarta motorn om jag vill (1-15 min valt). Hoppas det löser sig med det skumma problemet det är med din bil och iPhone.

Skulle vara intressant att prova med en nyare iPhone i Er bil? Jag har en inte så ny iPhone, en "SE 2020", som funkar utan problem med Volvo Cars appen (senaste version av appen använder jag som är 5.24.3, och i min iPhone har jag senaste iOS 16.3.1).
Bilagor
V90T6MY22_iPhone_30min_valt.PNG
V90T6MY22_iPhone_30min_valt.PNG (333.59 KiB) Visad 451 gånger
V90T6MY22_iPhone_1-15min_valt.PNG
V90T6MY22_iPhone_1-15min_valt.PNG (191.95 KiB) Visad 451 gånger
#1535191
Bem, jag tror det har och göra med att jag har elvärmaren. Kanske därför den mystiskt försvann så fort igen? Min bil har felsökts otaliga gånger. I höstas var bilen inne en hel vecka för felsökning. och då bevisades att samma fel finns på andra likadana bilar. Och yes , 15 min är Max tid och alternativet enbart starta värmaren finns ej. Samma på verkstadens iPhone med min bil. Fel funnits sedan bilen var ny januari 2022. Riktigt uselt av Volvo.
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]