Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sewen
#1521691
@Primus, Du vill undvika hybrider från Hyundai, hur är det med helel?
Isf en ioniq 7 kanske? Lanseras väl om 9-10 månader eller nåt. Femman var ju lyckad prestanda-, bygg- och körmässigt och det borde inte bli sämre med denna modell. Den är ordentligt stor och antaglien hel ok pris jämfört med mycket annat men behöver du inte största formatet kan du ju beställa och vänta på Ioniq 5 redan nu. Den är väl ungefär som XC60 / Tiguan mfl.
av Lövet
#1521707
Primus skrev:En V60 skulle kunna föras upp på listan, men tycker XC60 ger så mycket mer. Men till slut är det ju en fråga om pris också.
Skiljer det inte lite för mycket för att välja XC60? Förutom att se lite "ballare" ut är den väl inte så mkt större? 552tkr vs 650tkr känns väldigt mycket för (snåla) mig i alla fall.
av TobiasHieta
#1521732
bem skrev: ons 30 nov 2022, 23:59 Om du funderar på Care by Volvo läsa det finstilta så du vet om om månadshyran kan höjas när räntan går upp. Kan bli skillnad i månadshyran under 36 mån om du väljer det alternativet, kolla upp det. På privatleasing (som fanns innan CBV fanns) åker månadskostnaden jo-jo med räntan. Kanske är samma med CBV? Lycka till med ev. bilbyte framöver.
Jag beställde en CBV i September och gick igenom kontraktet då med finkam. CBV är inte knuten till räntan - priset man får när man tecknar är priset man betalar i tre år. Enda undantaget är att det finns en klausul om regering eller annan utomstående makt ändrar lagar, skatt eller liknande, men då får man tre månader på sig att bryta kontraktet med.

Sen jag beställde har priserna gått upp med några hundralappar på hemsidan, men mitt pris ligger kvar på samma så det verkar tryggt.

Det man ska vara försiktig med är hur många mil man skriver upp sig på. Man bör se till att hålla dig inom det så man slipper straffavgiften sen.
Användarvisningsbild
av bem
#1521751
Låter kanon med CBV i så fall. När jag bytte bil senast hade CBV precis lanserats men V90 som jag ville byta till gick inte få på CBV då, men senare gick det. Lite synd det är så långa leveranstider numer på en ny Volvo, varierar med modell och val av motor, annars om man valde CBV med 3 månaders bindningstid och betalar mer i månadshyra kunde man ju byta bil rätt ofta bara för nöjes skull. När jag bytte Volvo förrförra gången har jag för mig leveranstiden var ca 3 mån. Vid förra bytet var den 6 mån p.g.a Coronan/datachipbristen som ledde till leveransförseningar. Idag står det på Volvo Cars hemsida 7-9 mån leveranstid på den bilmodell som laddhybrid jag har. Men man får väl teckna nytt CBV varje gång man byter vid 3 mån avtal och då riskerar man högre månadsavgift vid varje nytt avtal p.g.a ekonomiläget i det stora hela i landet/världen. Skall det bli nån förutsägbarhet och bättre ekonomi i CBV för hyrestagaren är väl 36-mån avtal det vettigaste och så får man hoppas man får möjlighet löpa linan ut. Mycket kan ju hända i omvärlden och ens egen situation under 36 mån, 3 år.
Jag har själv Volvo privatleasing (aldrig haft leasing förr under de 43 år jag kört Volvo) och det var väl bra den första månaden för då var månadsavgiften det som framgick när avtalet tecknades. Sen har månadsavgiften höjts var enda månad och är nu över tusen kr mer per månad. Där hade CBV varit bra. Jag börjar närma mig halvvägs genom 36 mån avtalet. Det som räddar situationen lite är jag kör otroligt lite bil numera (jämfört med förr) så drivmedel (el/bensin, jag har laddhybrid) går det inte åt så värst mycket. Skatten är ju nästan löjligt låg också, 360 kr per år. Men om/när jag skall byta bil nästa gång och om det blir en Volvo lär väl CBV månadsavgiften om det fortsätter som det gjort på senare tid med höjningar bli ganska saftig för en motsvarande Volvo jag har. Tror heller inte Volvo hinner komma med nån ny ren elbil i den storlek jag kört under många årtionden till nästa gång jag skall byta. Jag gillar kombi mest och den typen av bilar verkar inte så populära sen SUV och liknande kom. Dagens helt elektriska Volvo är inget för mig, XC40, C40, båda fanns när jag bytte Volvo senast och bl. a. utrymmes- och utseendemässigt inget som passar mig, och EX90 är för stor och dyr för mig. Jag måste snart börja fundera så smått på vilken bil som skall beställas då leveranstiderna är så långa att man annars riskerar stå utan bil när nuvarande avtal löper ut. Kanske det blir så jag får ta CBV 3 mån tills Volvo kommer med en ren elbil som passar mina behov och då får man välja den på CBV 36 mån och sen tuffa på med det för vettigare månadskostnad. Jag undrar jag om inte CBV i frantiden behöver ha fler avtalsperioder än bara 3 mån eller 36 mån? Nåt däremellan kanske skulle passa en del bättre? Jag personligen skulle nog kunna tänka mig det.
av Primus
#1521767
sewen skrev: fre 02 dec 2022, 16:16 @Primus, Du vill undvika hybrider från Hyundai, hur är det med helel?
Isf en ioniq 7 kanske? Lanseras väl om 9-10 månader eller nåt. Femman var ju lyckad prestanda-, bygg- och körmässigt och det borde inte bli sämre med denna modell. Den är ordentligt stor och antaglien hel ok pris jämfört med mycket annat men behöver du inte största formatet kan du ju beställa och vänta på Ioniq 5 redan nu. Den är väl ungefär som XC60 / Tiguan mfl.
Deras elbilar är helt acceptabla. Ioniq 5 är inte helt struket, och 7:an får man hålla ögonen på.
av Primus
#1521768
Lövet skrev: fre 02 dec 2022, 17:29
Primus skrev:En V60 skulle kunna föras upp på listan, men tycker XC60 ger så mycket mer. Men till slut är det ju en fråga om pris också.
Skiljer det inte lite för mycket för att välja XC60? Förutom att se lite "ballare" ut är den väl inte så mkt större? 552tkr vs 650tkr känns väldigt mycket för (snåla) mig i alla fall.
Jag håller med om att det kan vara priset som gör att jag hamnar i en V60. Det är mycket pengar som du skriver. Och inte är XC60 större i praktiken, högre, men inte större.
av Lövet
#1521770
Primus skrev:Jag håller med om att det kan vara priset som gör att jag hamnar i en V60. Det är mycket pengar som du skriver. Och inte är XC60 större i praktiken, högre, men inte större.
Ja prisskillnaden är ju enorm. V60 känns väldigt attraktiv prismässigt. Men är det något annat som skiljer, ombordladdarens storlek? batteriet?
av Lockis
#1521791
Lövet skrev: lör 03 dec 2022, 12:02
Primus skrev:Jag håller med om att det kan vara priset som gör att jag hamnar i en V60. Det är mycket pengar som du skriver. Och inte är XC60 större i praktiken, högre, men inte större.
Ja prisskillnaden är ju enorm. V60 känns väldigt attraktiv prismässigt. Men är det något annat som skiljer, ombordladdarens storlek? batteriet?
Nope, samma i båda. Tror även xc60 skulle få 2-fas laddning MY24. XC60 har visserligen bärnsledriven värmare, så räckvidden på vintern kan nog vara lite längre än i v60n.
Min kommer ca 50-55km nu när värmaren går. (V60).
av Lövet
#1521807
Lockis skrev:Nope, samma i båda. Tror även xc60 skulle få 2-fas laddning MY24. XC60 har visserligen bärnsledriven värmare, så räckvidden på vintern kan nog vara lite längre än i v60n.
Min kommer ca 50-55km nu när värmaren går. (V60).
Ok! Tvåfasladdaren är ganska viktig i tider av effekttariffer så det är bra att båda har den.
av valln
#1521847
Lövet skrev: tor 01 dec 2022, 15:43
Primus skrev:tt tag var jag inne på Tesla Y, men de är nog för dyra idag. Tesla 3 känns för liten i bagaget då vi har hus och kör en del till tippen och återvinningen och samtidigt dyr.Är man inne på Tesla 3 kan man även ta med Polstar i kalkylen. Det är den elbil jag kört mest och det ger verkligen mersmak, men det är ju inte en bil för villaägaren som ska kära en del trädgårsavfall och byggmaterial till tippen. I
Du kör väl inte byggavfall inne i bilen ändå? Då ska du inte ha en ny bil ;-) Jag kör all sån skit i ett släp. Själva bilen Tesla 3 är rymligare än den ser ut. Mkt välplanerad.
Nja, Tesla modell 3 rymlig?
Takhöjden fram är riktigt dålig, om möjligt ännu sämre än första gen V60.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...