Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1521384
least skrev:Ja, och bilen som inom kort dyker upp som en leasingretur var uppenbarligen inte reserverad.
Nej onekligen. En säljare som lovar saker som han sen inte levererar. Tänka sig, det har man aldrig hört förr ;-)
#1521406
Dåligt hanterat av säljaren, men tror tyvärr att det klokaste du kan göra är att så snabbt som möjligt lägga ned det här projektet. Komer inte vara till någon större nytta att älta det här då företaget inte gjort något formellt fel. Var sur och tvär en kort stund om du vill se om det kan leda till lite kompensation i form av lite extra rabatt på en annan bil. Annars berätta om företaget här och i sociala medier(och var då noga med att det verkligen är som du säger, lätt att börja skarva när man är arg).
#1521422
least skrev:Ruttet gjort?

Den andra kunden kanske hade sagt till sin kontakt att han köper nästa bil som kommer in, och som motsvarar lämplig specifikation.
Denna säljaren visste att TS bil var på väg in, och föreslog den till sin kund.

Jag som spekulant på en begagnad bil kan inte förväntas veta att jag "ska" akta mig för en viss bil.
Ja, tycker du inte att det var ruttet gjort? Av handlaren alltså
Ingen skugga faller på köparen så klart. Det är det heller ingen som påstått.
#1521425
Tycker inte alls TS bara ska glömma detta och gå vidare. Gnäll, var jobbig, outa, kräv så mycket du orkar! Det är även till gagn för alla oss andra så firmor kanske slutar bete sig på detta sätt eller att vi åtminstone kan akta oss för denna specifika handlare.
I samband med återlämnandet sa TS att"jag vill/ska" köpa loss bilen. Och de avtalar om att ses och göra upp formerna för affären veckan efter då säljaren inte hade tid innan dess.
Sedan när det går snett lovar säljaren även att stoppa den pågående försäljningen men inte heller det verkar vara ett löfte han kan hålla.
Som sagt, omoraliskt och ruttet av firman. Nästintill bedrägligt beteende. Det måste väl alla hålla med om?! Oavsett vilka förklaringar som kan finnas bakom med provision, att det inte är emot lagen osv.
#1521452
@Derank, Lite så, annars får man ringa varje dag tills man fått betala en deposition och då hade det varit i hamn. Är jag på riktigt intresserad av en sak så tänker jag inte sitta och vänta en vecka i väntan på att denne ska höra av sig. Vad en lovar är ju inte luft värt förrän denne påvisat sig ha utfört uppgiften och de flesta verkar ju knappt klara av att fälla ner toasitsen så... ;-)
#1521482
Pratat med säljaren idag. Tydligen gick en annan säljare bakom hans rygg och ringde den andra köparen så fort bilen registrerades (väntat på exakt den spec av bil). Detta har han gjort trots att den tydligt varit reserverad enligt honom. Min säljare var inte på plats när försäljningen gick igenom. Jag har köpt alla mina Volvos av samma säljare och det är därför jag var helt okej med att vänta en vecka istället för att prata med någon annan (trots allt var den ju reserverad). Han sa de till mig idag och jag har fortfarande förtroende nog att lita på just den ursäkten, även om jag är väldigt besviken.

Jag tycker att jag har blivit riktigt dåligt behandlad, jag hade ju tid att komma in vilken dag som helst förra veckan. Inte som att jag drog ut på det, och det har jag sagt till dem. Jag har absolut inget negativt emot de som köpt bilen, de har inget med denna situationen att göra.

Jag får vänta tills en liknande bil kommer in på anläggningen och ska tydligen bli väl kompenserad. Det är ju bara prat nu och det får jag veta när jag väl köper nästa bil. Jag sa till honom att ifall det blir så att nästa köp inte är lika bra kompenserat som dem talat till mig om vänder jag mig någon åt ett annat håll. Såhär behandlar man ingen kund alls, även om man har rätt att sälja bilen till vem som helst. Jag tycker att det är omoraliskt.
#1521596
Har varit i en liknande situation tidigare fast på andra sidan. Alltså den som vill köpa en bil. Har fått möjlighet att provköra osv men varit tydligt att någon annan redan har ”reserverat” bilen och därför haft första tjing. Tyvärr för min del har säljarna inte gått att övertala trots att det inte var första bilen jag skulle gjort affär om hos dem. I efterhand är man såklart glad över en ÅF med denna typ av inställning även om man för stunden varit lite ledsen för att man inte fått köpa bilen ;-)
#1521934
Min erfarenhet är att bilsäljare ska man aldrig lita på, dom är ofta typer med väldigt öppet samvete och där till lider ofta av mundiarré. Att var lojal och trogen kunde är det säkraste sätt ett bli blåst. Gör alltid mina bilaffärer med den som har lägst pris. Tar in minst 3 offerter. Idag gör man det via mail/telefon, dom som kräver att man ska var på plats är oftast dyrast. På min senast bil en V60 Recharge var rabatten mellan 6% och 11% på exakt samma bil.

//Calle
#1522432
Så där gör man inte. Strunt samma om bilfirman har sin fulla rätt att göra vad de vill. Att svika uppgörelser med kund är inte snyggt. Känns som det bilföretaget skulle lägga lite tid på internutbildning inom etik och moral och hur man beter sig kolleger emellan.
Jag har själv varit med om samma sak där jag haft säljarens ord på att jag var först på den och att jag skulle köpa. Sen hände en fulgrej som säljaren gjorde.
Jag hoppas du får en kompensation som märks.
Köpråd V60 etanol

Det är väl Powershift-låda i dessa[…]

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]