Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#1521156
Har massor konstiga fel på min bil, XC60 MY22, och de flesta verkar ha med Google-systemet att göra:
- bilen går inte att låsa upp (Google-systemet nedkopplat)
- navigation hittar inte (Google-systemet nedkopplat)¨
- prata handsfree går inte och den tar inte emot röstkommandon (Google-systemet buggigt)
- nu och då piper det till som att man vill ge systemet ett kommando (Google-systemet...)
- parkeringssystem (kameror + pip) slutar fungera (Google-systemet strular)
- appen fungerar inte (Google-systemet har slängt ut appen efter uppdatering)

Problemet är att det är svårt att få verkstan att göra något, eftersom det snart kommer en ny uppgradering av Google-systemet... det gör det ju, men problemen kvarstår.

Min upplevelse är att Volvo inte riktigt vill ta ansvar för det som är kopplat till Google-systemet.

Fler som haft samma problem?
Användarvisningsbild
av bem
#1521165
Lite luriga problem du beskriver. I dessa tider med att så mycket funktionalitet styrs via mjukvara kan det ju vara svårt veta om grundorsaken till ett problem ligger i mjukvaran eller i hårdvaran.
Men som brukare skall vi ju inte behöva bry oss om det utan bara lista det som inte funkar och sen är det verkstans huvudbry reda ut orsakerna. Att en mjukvara kan vara mer eller mindre buggig är väl mer eller mindre känt. Kika t.ex. på listan med alla mjukvaruversioner som kommit till din bil. Listan är nog rätt diger. Jag kör omkring med mjukvara 2.3 i min Volvo. Har inte de problem du beskriver, men det har varit andra problem som bevisligen har varit mjukvarurelaterat i min Goggle-Volvo.
Jag hoppas verkligen din Volvoverkstad kan få allt som strular att fungera som det ska i din bil. Du kanske får ge dig till tåls tills senaste mjukvara version 2.5 blir installerad i din bil. Hjälper inte det mot problemen får du kanske bli hårdare mot säljaren och verkstan att de måste fixa problemen på garantin. De får väl ta dit nån specialist då om din verkstad inte klarar fixa problemen själva. Jag har svårt tro man skall behöva åka omkring med de fel du beskriver? Att det går köra med felen må så vara och kanske verkstan anser man kan behöva tåla såna fel i avvaktan på lösning? Men nån gång måste man väl sätta ner foten, i alla fall om verkstan fått några chanser rätta till felen och bilen är under fabriksgaranti fortfarande.
av perhall
#1521182
Håller med helt. De har ju alltid en ny mjukvara på gång och brukar hänvisa till den. Tror de backade min från 2.4 till 2.3 när den intr gick att starta, och då ballade appen ur...
Användarvisningsbild
av bem
#1521187
Det där problemet att appen, Volvo Cars appen, slutat funka undrar jag allt om det inte går att lösa genom at ta bort appen i mobilen och sen göra en återställning av Google infotainment systemet (ej omstart bara). Jag min dumbom tog bort Volvo Cars appen efter ett tag när min V90 MY22 var ny för jag tyckte jag inte hade nån nytta av appen för den hade ju knappt några funktioner i början (och har väl så här 15 månader senare inte så många fler funktioner än i ärlighetens namn). Men i alla fall så slet jag med att försöka få igång Volvo Cars appen några månader senare. Att ta bort appen från mobilen var ett stort misstag fick jag lära mig. Jag fick ringa Volvo supporten, som var mycket hjälpsam, för att göra allt som behövde göras i rätt ordning.
Jag skulle nog satsa på att ringa Volvos support och så kommer de antagligen be dig ta bort appen och parkopplingen och sen skall allt installeras och parkopplas igen i rätt ordning osv. Där gäller det hålla tungan rätt i mun och sitta i bilen när man ringer supporten. Prova vetja, det kan ju inte bli värre eftersom appen ändå inte funkar. Nu minns jag inte hela proceduren men jag har för mig man behöver logga in med sitt Volvo ID under återinstallations- och konfigurationsprocessen så ha de uppgifterna tillgängliga om du väljer ringa Volvo Supporten, telefonnumret står här:
https://www.volvocars.com/se/support/contact-us

Ett annat tips med app är Spotify, om du använder det i bilen. Jag har fått tagit bort den appen de två senaste mjukvaruuppdateringarna och installera appen igen för att få tillbaka bra ljud (var burkigt ljud annars). Sen fick jag tillbaka det fina ljudet igen i Spotify (har Harman Kardon ljudsystem i min Google-Volvo).
av perhall
#1521266
bem skrev:Det där problemet att appen, Volvo Cars appen, slutat funka undrar jag allt om det inte går att lösa genom at ta bort appen i mobilen och sen göra en återställning av Google infotainment systemet (ej omstart bara). Jag min dumbom tog bort Volvo Cars appen efter ett tag när min V90 MY22 var ny för jag tyckte jag inte hade nån nytta av appen för den hade ju knappt några funktioner i början (och har väl så här 15 månader senare inte så många fler funktioner än i ärlighetens namn). Men i alla fall så slet jag med att försöka få igång Volvo Cars appen några månader senare. Att ta bort appen från mobilen var ett stort misstag fick jag lära mig. Jag fick ringa Volvo supporten, som var mycket hjälpsam, för att göra allt som behövde göras i rätt ordning.
Jag skulle nog satsa på att ringa Volvos support och så kommer de antagligen be dig ta bort appen och parkopplingen och sen skall allt installeras och parkopplas igen i rätt ordning osv. Där gäller det hålla tungan rätt i mun och sitta i bilen när man ringer supporten. Prova vetja, det kan ju inte bli värre eftersom appen ändå inte funkar. Nu minns jag inte hela proceduren men jag har för mig man behöver logga in med sitt Volvo ID under återinstallations- och konfigurationsprocessen så ha de uppgifterna tillgängliga om du väljer ringa Volvo Supporten, telefonnumret står här:
https://www.volvocars.com/se/support/contact-us

Ett annat tips med app är Spotify, om du använder det i bilen. Jag har fått tagit bort den appen de två senaste mjukvaruuppdateringarna och installera appen igen för att få tillbaka bra ljud (var burkigt ljud annars). Sen fick jag tillbaka det fina ljudet igen i Spotify (har Harman Kardon ljudsystem i min Google-Volvo).
Appen funkar men förstod på mekanikern att alla blev utkastade ur appen när man backade till äldre mjukvara, vilket man gjort åtminstone på alla bilar som inte gått att öppna/starta efter uppdateringen. Ska inte röra den nu...
Användarvisningsbild
av bem
#1525054
perhall skrev: mån 28 nov 2022, 23:00 Har massor konstiga fel på min bil, XC60 MY22, och de flesta verkar ha med Google-systemet att göra:
- bilen går inte att låsa upp (Google-systemet nedkopplat)
- navigation hittar inte (Google-systemet nedkopplat)¨
- prata handsfree går inte och den tar inte emot röstkommandon (Google-systemet buggigt)
- nu och då piper det till som att man vill ge systemet ett kommando (Google-systemet...)
- parkeringssystem (kameror + pip) slutar fungera (Google-systemet strular)
- appen fungerar inte (Google-systemet har slängt ut appen efter uppdatering)

Problemet är att det är svårt att få verkstan att göra något, eftersom det snart kommer en ny uppgradering av Google-systemet... det gör det ju, men problemen kvarstår.

Min upplevelse är att Volvo inte riktigt vill ta ansvar för det som är kopplat till Google-systemet.

Fler som haft samma problem?
Finns fler med problem med Google-mjukvaran i Volvobilar, så synd det skall behöva gå så lång så det blir en artikel i svensk motorpress, men bäst att saker kommer upp på bordet så det förhoppningsvis kan bli bättre än vad det verkar ha varit eller kanske ännu är?
Läs och begrunda, nyhet idag 30 december 2022 i Vi Bilägare (krönika, innehållet är skribentens egen uppfattning):
https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... ula-ursakt
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av 20FJan
#1525071
”Som din mobiltelefon, men större” var väl nån reklamslogan. Jag såg det inte som positivt, större som i att alla problem även blir större. Hoppas även allt funkar som det ska när uppdateringar slutar att komma ut. Gamla telefoner har ju tappat stöd för många appar. Tråkig utveckling tycker jag.
Användarvisningsbild
av Yfront
#1530368
Någon som har haft detta fel, se bild. Har dykt upp dom tre senaste starterna min fru gjort idag. Har försökt få tag i min PST i eftermiddag utan resultat. Tänkte om någon här haft felet på sin bil.
10763517-69AB-40CB-AA90-38171415411B.jpeg
10763517-69AB-40CB-AA90-38171415411B.jpeg (282.91 KiB) Visad 823 gånger
av LJN
#1530382
Kan vara kommunikationsfel som tyvärr är vanligt, så åtgärd nr 1 är återstart av detta:

Tryck och håll in knappen för Max defroster symbol i cirka 20 sekunder. Håll den intryckt tills SOS-knappen i taket börjar blinka.
Släpp knappen för Max defroster symbol.
Om du vill stänga av defrosterfunktionen, tryck en gång till på Max defroster symbol-knappen.
Vänta i cirka 2 minuter.
Anslutningsmodulen (TCAM) har startats om och anslutningen bör nu ha återupprättats.
Om anslutningen inte återupprättas väntar du i upp till 48 timmar och utför sedan en ny omstart.
Om anslutningen inte har återupprättats efter 48 timmar och det andra omstartsförsöket misslyckas, kontaktar du din Volvoverkstad.

Och Volvos Google system är skit jämfört med det g:a Sensus som jag uppfattade som riktigt stabilt.
Mer, jag misstror Volvos förmåga/kompetens att få bukt med Google systemet. Operativet är en generic programvara och kräver bilspecifika anpassningar/programering av biltillverkaren.
Och jag skulle inte bli förvånad om Volvo har snålat in hårdvaran, dvs. CPU prestanda, minne mm. Tom våra g:a Ipad här hemma upplevs ha ett snabbare gränssnitt utan lagg.

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]