Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 83Greven
#1521146
Har ett nytt bälte som ska installeras framtill. Dock har jag stött på patrull då bältet vägrar rulla ut sig från rullen, den står helt still åt båda hållen, ca 1 meter är utdraget. Bältet har lite utrymme till innan det tar emot "buren" som håller allt på plats.

Behöver den elektriska förspänningen som måste va inkopplad för att detta ska fungera eller har bältet åkt in för långt från början och de bara är o slänga den dyra skiten?
av Erik Å
#1521159
Voltar man och hamnar på taket så ska bältena låsa är det tänkt. Likaså vid hård inbromsning.
Så prova håll rullen i exakt den positionen den ska sitta monterad i bilen (när den står på hjulen :-) )
Jag har råkat ut för att bältesrullen låste en gång då jag parkerade i en brant backe. Samma sak med bältena till extrasätet jag hade, de låste när man höll rullarna uppochner eller i vilken position som helst utom den "rätta"
Lägg inte spänning på den pyrotekniska försträckaren, då smäller det och sen behöver du definitivt nytt bälte!
av 83Greven
#1521163
Det blir ju lite svårt att inte försöka dra i bältet men fattar vad du menar. Just nu känns de bara helt hopplöst o få ut det de där decimeterna som krävs innan de löper bra och man kan installera det för stt förankra i sätet. De andra bältena med spänning krånglade också initialt men släppte efter ett tag.

En annan sak, är DOT FMVSS 209 godkänt i Sverige för bälten?
av 83Greven
#1521166
Löste det - Tack! Men nu till nästa fråga - sista - lovar! 😄
Kan man flytta själva bältet från ett hus till ett annat om man säkrar själva rullen från att snurra sig? Känner att jag själv svarat på frågan själv att det går nu 😄
av 83Greven
#1522165
Har någon koll på Nm på bultarna fram resp bak, hur hårt de ska dras, både på själva bältesrullarna men även infästningen till fästpunkten där bältet löper på B-stolpen.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]