Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1533630
Drekkus skrev: fre 10 mar 2023, 11:14 Tänkte ta upp denna igen. I snön igår körde jag med Constant AWD och nästan varje stopp så upplever jag denna smällen, samma när jag bytte tillbaka till Hybrid. Fick ju nyligen ett brev för återkallelse angående bromssystemet men något som ska vara åtgärdat i uppdatering 2.5.2 eller senare, vilket jag redan har. Löste det sig för någon annan här eller får man leva med det? Blir obekvämt när man upplever det över 10 gånger på en körning.

Hade min bil på verkstad för några veckor sedan just för detta, fick bara svaret ”vi vet inget, hör av dig om det blir värre”
Varit borta medans det inte varit så halt, men nu efter snösmockan har det kommit tillbaka när man kör med AWD. Som Blikkboxen är inne på tror jag det kan vara så att regenereringen vid Constant AWD är så förbannat stark i nya bilarna, så i låga hastigheter med halt underlag precis innan man stannar så blir det att den spinner till åt fel håll/låser hjulet en millisekund.
Bara en teori.
#1560747
Hej,

Sedan dubbdäck/ eventuellt mjukvara uppdaterades till 2.12 så upplever jag liknande egenskap på min XC60 T6 Recharge 2023. Läste på Teslaforum att vinterdäck (dubb kanske?) kan påverka bilens regenerative bromsning( som kanske är för stark för dubb?)

Har hittills bara testat i hybridläge. Men noterar att det försvinner om jag byter från B till D läge. Så känns som att det har något med Regenerative bromsning att göra.

Känslan är precis som att någon drivaxel eller motorfäste glappar. Känns ju inte premium direkt detta. Skall testköra lite mer idag.

Någon som har någon uppdatering från Volvo på detta? Mvh Johan
#1560813
Skulle vara olustigt ha en bil som beter sig som ni beskriver. Kan bli krångel om/när man skall byta bort en sån bil i framtiden vare sig man köpt den eller leasar den. Hoppas det hittas en lösning på problemet.
#1560889
JohanXC60 skrev:-Perhall, gällande denna "egenskap" Fick ni möjligtvis någon mer teknisk förklaring? Mvh Johan
Meken sa kraftig rekuperation och är det löv på vägen eller halt blir det lätt som en smäll.
Osofistikerat, tycker jag.
När man känt det på halt känner man det också utan halt, men då väldigt milt.

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]