Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1520392
Märkte nu när det är halt att när man bromsar mjukt i 20-30 km/h, så smäller/rycket det till ordentligt i bilen efter en eller två sekunder. Har någon annan märkt det? Pratade med verkstan som tror att det upplevs som ett ryck för att de nya laddhybriderna är överivriga att spara all bromsenergi. Men rycka borde det inte göra? Nån mer som haft samma?
#1520401
Kul, gick in på forumet för att leta efter JUST detta fenomen. Så var det längst upp, passande… nu när snön kom så testade jag att köra på Constant AWD. T6 2023. Ibland så smäller det till i bakvagnen när jag bromsar mjukt eller bara släpper gasen i låg hastighet för att stanna vid t ex ett rödljus…
Aldrig gjort tidigare, första gången det händer nu. Så antingen för att det är halt ute eller för att jag kör i Constant AWD…
#1520451
Spännande detta, lär hagla in samtal/mail till Volvo om detta nu när halkan kommer. Blir intressant att se om de blir återkallelse på varenda bil eller om de tycker att det ska vara så här…
Hör gärna av er vad ni får för återkoppling om ni kontaktar era verkstäder 😁

Ingen annan som upplevt problem med skrikande bromsar i låg hastighet nu när det blivit kallt? Min låter nästan som tutan, så i mitt garage där det blir en del omtag låter det som att jag åker runt och tutar varje gång jag ska slå om och ratta runt (flera våningar och trångt)
#1520464
Keno13 skrev:Spännande detta, lär hagla in samtal/mail till Volvo om detta nu när halkan kommer. Blir intressant att se om de blir återkallelse på varenda bil eller om de tycker att det ska vara så här…
Hör gärna av er vad ni får för återkoppling om ni kontaktar era verkstäder 😁

Ingen annan som upplevt problem med skrikande bromsar i låg hastighet nu när det blivit kallt? Min låter nästan som tutan, så i mitt garage där det blir en del omtag låter det som att jag åker runt och tutar varje gång jag ska slå om och ratta runt (flera våningar och trångt)
Ja, antagligen nya drivlinan och det är säkert fem gånger så många som har den förra vintern jämfört med förra (de började väl levereras i februari?). Upplever detta nu varje dag, jättestörigt och liknelsen med att bli påkörd bakifrån är kanske aningen överdriven men ändå riktig.

Skrikande bromsar har jag aldrig haft på någon Volvo, däremot på andra märken... vet hur det känns. Generellt skulle jag säga att Volvos bromsar håller bra kvalitet.
#1523857
Upplevde detta igår när det var isgata över allt. Jag slog på Constant AWD för första gången p.g.a. halka och hörde det två gånger. Båda vid krypkörning på parkeringsplatser. Har inte hört något på i andra körlägen. Visserligen bara haft bilen en vecka men för mig känns det som det kopplat till Constant AWD.
#1523866
Min gör så i alla körlägen tror jag, kör sällan på Constant AWD men händer åtminstone i Hybrid för mig, troligen även i Pure som jag kör på ibland. Med nya drivlinan klaras det mesta utan bensinmotorn, oavsett Pure el Hybrid
#1524022
Vet inte om det är exakt samma ”problem” som trådskaparen beskriver som är på min V90 MY22, som jag kört i 16 mån vid det här laget. Redan första dan jag körde med bilen märkte jag ljud från bromsarna, mest ett brakande ljud vid främst bromsning vid lägre hastigheter. Även brakande ljud kan förekomma när man skall åka iväg från stillastående och bromsen släpper.
Jag påtalade detta för min Volvomek och han undersökte bromsarna och han hade tagit reda på att detta inte var helt ovanligt. Bromsarna skall vara OK trots ljudet sa han. Inget att göra åt var slutsatsen, det är så det kan låta om bromsarna (på en V90 Recharge MY22 early som jag har). Så det är bara se glad ut när det knakar och brakar om mina bromsar. Låter sisådär förtroendeingivande, dock funkar bromsarna utmärkt och det är ju det viktigaste.

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png

Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]