Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1520098
*sjukt störigt*

Monterade på en ny ratt igår då den gamla stank av tidigare ägarens rökvanor. Bilen har alltid gått spikrakt innan men nu drar den lite lite till höger när jag kör rakt fram när ratten står kl 12. Kollat hur bilen spårar på vägar med olika dosering men jag tvingas hålla någon grad åt vänster för att den ska gå rakt.

När jag monterade ratten höll jag emot motsols när centrumbulten skulle monteras (60Nm) och tänker om detta är orsaken, även om det känns lite långsökt, att rattens konade 6-kantiga hål blivit skadad eller att infästningen fått en skada av mot-hållet. Man ska kanske inte hålla hålla alls i ratten när den monteras? 😶 Gör man inte det så snurrar ju rattstången med momentnyckeln när man ska skruva in centrumbulten...

Monterade även på begagnade vinterdäck igår och där kan iof skilja något i slitaget som kanske gör viss inverkan men lufttrycket är ok.

Ratten kommer åka av imorgon för inspektion men har någon en teori?

Däckinställning kan bli aktuellt men går det att "nolla" och kalibrera ratten i VIDA?
#1520101
Börja med att utesluta däcken. Det är mera sannolikt än att det beror på ratten, sätt på de andra hjulen som satt på innan då den gick rakt och kör en sväng, går den rakt då så vet du att det är däcken. Drar den fortfarande snett, ja då blir frågan svårare.
#1523402
83Greven skrev: sön 20 nov 2022, 15:34 Slängde på sommardäcken nu innan, samma sak. Bilen går åt höger när jag inte håller i ratten. Så nu har jag hjulinställning eller kalibrering av styrväxel framför mig tänker jag.
Min förrförra Volvo, en V70, byttes spindelled fram en gång. När jag hämta ut bilen drog den åt höger. Jag åkte tillbaka dan därpå och sa vad som hänt. När jag sen fick tillbaka bilen igen så gick den rakt och fint. Måste väl ha nåt med hjulinställningen att göra då eftersom de ju bytte spindelled (och nog inte fick till hjulinställningen sen första gången). För övrigt underligt de lämna ut min bil när den drog höger ner i diket, det borde Volvo-verkstan upptäckt vid en provkörning.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]