Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 83Greven
#1519869
Kommer behöva göra ett byte ratt och stol i bilen pga kosmetiska skäl. Har köpt in stol och ratt från JB så de står hemma.

Ratten har jag fulla instruktioner (se screenshot) till från Volvo (US) till som visar steg för steg så den känns rätt rak och enkel.

Stolen är också en ganska enkel process:

*Koppla bort negativ pol - vänta 30min.
*lossa de 4 bultarna i golvet.
*lossa bältet i stolen
*lossa ingående kablage till stol
*ta av bakre ryggkåpan
*koppla loss kablage till själva stols-airbagen
*lossa de 3 muttrarna till stols-airbagen
*lyft ut stolen

Slutligen göra allt omvänt vid återmontering av nya stolen...

Nu går tankarna om jag ska göra projektet själv eller om jag ska lämna in det på firma. Har bytt ratt och airbag på en Audi tidigare utan konstigheter så tummen sitter inte mitt i handen. Men är det något jag överser och missar?
Bilagor
Screenshot_20221118-101127_Drive.jpg
Screenshot_20221118-101127_Drive.jpg (415.36 KiB) Visad 1594 gånger
Screenshot_20221118-101136_Drive.jpg
Screenshot_20221118-101136_Drive.jpg (470.17 KiB) Visad 1594 gånger
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1519874
@83Greven, Har ingen erfarenhet att stolen men har bytt ratt på tre volvos nu. V50, V60 och XC60 och skulle se det som en rätt enkel manöver och finns ingen anledning att låta verkstad göra jobbet, framförallt eftersom du redan kan meka lite som du skriver men ja, följ anvisningarna och va utanför bilen när du startar den första gången bara för att.

Enda jag tänker å är om det är en airbag i din nya stol, trodde inte skroten fick sälja airbags alls
av 83Greven
#1520037
Micce1980 skrev: fre 18 nov 2022, 11:16 @83Greven, Har ingen erfarenhet att stolen men har bytt ratt på tre volvos nu. V50, V60 och XC60 och skulle se det som en rätt enkel manöver och finns ingen anledning att låta verkstad göra jobbet, framförallt eftersom du redan kan meka lite som du skriver men ja, följ anvisningarna och va utanför bilen när du startar den första gången bara för att.

Enda jag tänker å är om det är en airbag i din nya stol, trodde inte skroten fick sälja airbags alls
Nej det får dem inte, ska flytta över airbagen från gamla stolen. Men kommer behöva flytta bältet, dock hittar jag ingen moment på dessa skruvar.

Bultarna till stolen ska tydligen dras med 40Nm.
av matand12
#1532913
Byter du från halvelstol till fullel? Tänkte byta min förarstol från standard halvel, till en med full el. utan att böka med minnsefunktions-knapparna i dörren

Undrar om du vet om el-kablaget kan matcha byte halvel - fullel, på en xc60 t8 2020 late?
av HankTheTank
#1533897
Jag funderar också på att byta ut mina tygstolar. Är det samma framstolar i alla nya? Kan man tex ta framstolarna från en v90 och stoppa in i en v60?
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]