Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1519225
rosefors skrev:
EbbevonVolvo skrev: sön 13 nov 2022, 18:05
rosefors skrev:Annars kan man se vad Volvo säger själva istället för VIBilägare som trots deras "oberoende" journalister är en branschberoende tidning.

"Så slutligen, är kritiken av Recharge-däcken berättigad?
Nej, Rechargedäcken kommer att utgöra ett säkrare alternativ för majoriteten av våra kunder – och kompletteras som vanligt med vinterdäck för de som kör på snö och is. Med andra ord för alla som kommer att åka till fjällen på semestern eller bor i norra Sverige. Det är bara viktigt att fatta rätt beslut baserat på ditt körmönster, något vi på Volvo Cars eller din Volvohandlare gärna hjälper till med."


https://www.volvocars.com/se/edit/artik ... harge-dack

För övrigt finns det en ganska hetlevrad debatt om allvädersdäck (motsvarande ReCharge-däck) här, som man kan läsa och göra en egen bedömning. Borde nog särskilt intressera dom som undrar hur snabbt ett ReCharge-däck slits.

viewtopic.php?f=46&t=171718
Så du tycker att Volvo är "oberoende"?

Tror mer på ViBilägare som inte har något att vinna på resultatet i deras test!!!!! Men du får tro vad du vill...
Det intressanta här är att det finns massor av tyckare som har väldigt mycket att kritisera däcken för men ingen som faktiskt kört med dom, likt dom dinosaurier som för inte mer än 5 år sen hävdade att de aldrig skulle kunna ha en elbil, och se var vi är idag. Nu ska alla ha elbil, inklusive VolvoCars. Samtidigt, det finns betydligt fler som hävdar motsatsen än vad tomtarna på ViBilägare säger.

Det finns flera skäl till varför däckbytardagar snart tillhör det förgångna för många. Varmare klimat, kraftigare väderväxlingar även under sommardäckperioder och inte minst det resursslöseri det innebär i form av tid, plats och pengar att hålla på och jonglera som idioter med dubbla uppsättningar däck. Folk vill inget hellre än slippa skiten, and guess what. Nu är vi där. Somliga slipper, och volvo har fattat. Och sen har vi adra som fortsätter köra runt med sina Landsail sommardäck och Linglong vinterdäck eller annat mediokert budgetgummi och på kvällarna sitter och skriker sig hesa över allvädersdäcks på pappret peocentuella sämre nånting-nånting-egenskap jämfört med nått annat vinterdäck trots att det är bättre gummi än skiten dom själva kör med.

Hänvisar i övrigt till tråden jag länkade ovan. Där finns redan en hel del matnyttigt med vidare hänvisningar till ställen där man kan ta del av information från flera källor och bilda sig en egen uppfattning trots att det även där finns skitsnack från experter så det räcker och blir över.
Som jag skrev, litar mer på tester än vad du gör. Sitt du och kasta skit på ViBilägare och mig. Vad nu lågpris däck har i denna diskution att göra förstår jag inte. Det är du som nu slänger in det och dom har INTE i denna diskution att göra.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1519226
Dessa däck finns även i dimensionen jag har på min bil vintertid, så att dessa enbart kommer sitta på vissa nya modeller från Volvo är inte så troligt.
Säkerligen kommer många som kör på dubbfria vinterdäck året runt köpa dessa istället eller de som vill ha ett "häftigt mönster"... Vem vet.
https://www.dack365.se/hitta-produkt/da ... e-2/106096

Värt att notera:
Michelin rekommenderar inte Michelin CrossClimate 2 som vinterdäck i Sverige, Norge eller Finland.
Detta trots att däcket uppfyller de krav som krävs för att däcket skall få bära 3PMSF-symbolen.
av 20FJan
#1519232
Det är ju åretruntdäck, och de fungerar bra störst del av året för många. Ta vädret och temperaturen som varit de senaste veckorna, för varmt för vinterdäck att vara optimala men kan vara för kalla mornar för sommardäcken att vara bra. Dessa åretruntdäck måste ju vara perfekta, funkar säkerligen bra på största delen av vintern också då den allt som oftast består av saltblöta vägar. De ska enligt tester även vara bra på snö.
Volvo rekommenderar ju dessutom att om man kör mycket på riktigt vinterväglag att använda riktiga vinterdäck. Finns nog gott om statistik där de räknat på att dessa däck ger bättre säkerhet räknat över hela året, annars kan de ju inte påstå det.
av rosefors
#1519242
fjohan82 skrev: sön 13 nov 2022, 21:41.
https://www.dack365.se/hitta-produkt/da ... e-2/106096

Värt att notera:
Michelin rekommenderar inte Michelin CrossClimate 2 som vinterdäck i Sverige, Norge eller Finland.
Detta trots att däcket uppfyller de krav som krävs för att däcket skall få bära 3PMSF-symbolen.
Jag har inte sett att Michelins skulle ha kommit med något sådant påstående någonstans. Det är låter som något däck365 själva har hittat på. Dock ej sagt att CrossClimate2 är en fullgod ersättare på alla vinterväglag.
av rosefors
#1519243
EbbevonVolvo skrev: sön 13 nov 2022, 21:41
Som jag skrev, litar mer på tester än vad du gör. Sitt du och kasta skit på ViBilägare och mig. Vad nu lågpris däck har i denna diskution att göra förstår jag inte. Det är du som nu slänger in det och dom har INTE i denna diskution att göra.
ViBilägare är en skvallerblaska med clickbaits till betalvägg. Nog om det.

Vad kör du på för däck?
av rosefors
#1519245
s6025t skrev: sön 13 nov 2022, 21:29 Recharge däcken är inte gjorda för svåra vinterförhållande här i norden så då bör ju de som har dessa däck året runt stanna hemma när det kommit en decimeter snö o inte utsätta övriga medtrafikanter för fara Volvo borde ju föregå med gott exempel o se till säkerheten FÖRST o inte det ekonomiska.
https://eprel.ec.europa.eu/screen/produ ... ingfrom=qr
Kan inte svara för Pirellis däck men i varenda test av Michelins variant ligger Crossclimate2 i topp även bland renodlade vinterdäck på snö.
av KalleJ
#1519247
rosefors skrev:
fjohan82 skrev: sön 13 nov 2022, 21:41.
https://www.dack365.se/hitta-produkt/da ... e-2/106096

Värt att notera:
Michelin rekommenderar inte Michelin CrossClimate 2 som vinterdäck i Sverige, Norge eller Finland.
Detta trots att däcket uppfyller de krav som krävs för att däcket skall få bära 3PMSF-symbolen.
Jag har inte sett att Michelins skulle ha kommit med något sådant påstående någonstans. Det är låter som något däck365 själva har hittat på. Dock ej sagt att CrossClimate2 är en fullgod ersättare på alla vinterväglag.
De har tagit ett citat ifrån förra versionen av Crossclimate.

"– Michelin rekommenderar inte Michelin CrossClimate som vinterdäck i Sverige, Norge eller Finland. Svaret på frågan om Michelin CrossClimate är ett vinterdäck är ”Nej men det är lagligt”, säger Arne Sköldén, på Michelin i Norden."

https://www.dackavisen.se/michelin-reko ... interdack/

Så skrivs det om CC2: "(för tuffa vintervägar rekommenderar Michelin nordiska vinterdäck)."

https://news.cision.com/se/michelin-nor ... -,c3566635

Karossen. Lyckades kalibrera lägesgivarna ef[…]

Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]