Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1515430
Keno13 skrev: fre 14 okt 2022, 10:29 En undring, hur upptäckte ni era problem? Jag tex idag testade dra på 25 grader (tillsatsvärmaren på). Men känns knappt som de blir någon värme, kommer lite men inte mycket.
T ex i min passat 2017 så börjar jag svettas om jag drar på 25 grader.
Jag märkte detta för några veckor sedan när det var runt 6 grader ute. Blåste bara kalluft efter att jag varit ute och kört i 10-15 minuter i Pure läget. I våras när jag hämtade ut bilen så kom värmen nästan direkt.
Vet inte hur det är om man förvärmer bilen via appen.
Som tur är får man värme när man kör på bensin och ratt/sätesuppvärmningen fungerade som vanligt.
#1521111
Samma fel här. Bara kall luft som strömmar ut. Lämnade in bilen på service idag (Bilia)och fick beskedet att de inte längre åtgärdar felet då såpass många nya Volvo hybridbilar har samma fel. Så nu ska man åka omkring i en bil och frysa. Eller köra på bränslemotorn. Just det. Det var därför jag köpte en hybridbil för drygt en halv miljon. För att köra på bensin…
#1521112
VolvoV60Lund skrev:Samma fel här. Bara kall luft som strömmar ut. Lämnade in bilen på service idag (Bilia)och fick beskedet att de inte längre åtgärdar felet då såpass många nya Volvo hybridbilar har samma fel. Så nu ska man åka omkring i en bil och frysa. Eller köra på bränslemotorn. Just det. Det var därför jag köpte en hybridbil för drygt en halv miljon. För att köra på bensin…
Vad sjukt. Dom har alltså ett generalfel som de vägrar åtgärda på garanti? Det här borde kanske allmäna reklamationsnämnden ta en titt på?
#1521116
VolvoV60Lund skrev:Samma fel här. Bara kall luft som strömmar ut. Lämnade in bilen på service idag (Bilia)och fick beskedet att de inte längre åtgärdar felet då såpass många nya Volvo hybridbilar har samma fel. Så nu ska man åka omkring i en bil och frysa. Eller köra på bränslemotorn. Just det. Det var därför jag köpte en hybridbil för drygt en halv miljon. För att köra på bensin…
Är det här på riktigt? Hade aldrig accepterat det och du lär ha ARN som stödjer ditt fall utan några som helst konstigheter men helt otroligt att man ska behöva spela det kortet..
#1521141
Jag lämnade ju in min bil för detta fel för några veckor sedan. Fick svaret ”du har glömt att slå på tillskottsvärmaren”. Men hade ju självmant slagit av den just för att slippa få en bensinförbrukning.
Ingen värme alls utan tillskottsvärmaren.
Frågade om det inte gick att få värme utan den, men det visste han inte…

Tillskottsvärmaren beskrivs ju i bilen som en funktion som gör att det blir varmare snabbare. Inte att det inte ska komma värme alls..
#1521153
Lockis skrev: mån 28 nov 2022, 22:12 Jag kör tillskottsvärmare. Bilen verkar inte dra någon bensin för värme dock.
Är du säker att du inte får någon förbrukning när du kör med tillskottsvärmaren? Om jag slår av den och kör i Pure står det 0.00L/100 km men slår jag på den får jag en förbrukning på typ 0.9L/100 km.

Har du bränslevärmaren eller elvärmaren? Volvo bytte ju under våren från elvärmare till bränslevärmare.
#1521184
Keno13 skrev:Jag lämnade ju in min bil för detta fel för några veckor sedan. Fick svaret ”du har glömt att slå på tillskottsvärmaren”. Men hade ju självmant slagit av den just för att slippa få en bensinförbrukning.
Ingen värme alls utan tillskottsvärmaren.
Frågade om det inte gick att få värme utan den, men det visste han inte…

Tillskottsvärmaren beskrivs ju i bilen som en funktion som gör att det blir varmare snabbare. Inte att det inte ska komma värme alls..
Är tillskottsvärmaren el eller bensin i ditt fall? Oavsett så är det den som kommer ge dig värme om inte motorn är igång. Har du bensinvärmare så kommer du behöva elda bensin på ett eller annat sätt för att få värme i bilen.
#1521189
Keno13 skrev:
Lockis skrev: mån 28 nov 2022, 22:12 Jag kör tillskottsvärmare. Bilen verkar inte dra någon bensin för värme dock.
Är du säker att du inte får någon förbrukning när du kör med tillskottsvärmaren? Om jag slår av den och kör i Pure står det 0.00L/100 km men slår jag på den får jag en förbrukning på typ 0.9L/100 km.

Har du bränslevärmaren eller elvärmaren? Volvo bytte ju under våren från elvärmare till bränslevärmare.
Elvärmare.
Förra generationen drog alltid bensin vid eldrift för värme.
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]