Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wahlin
#1513407
Hejsan!
Har en Volvo V60CC 2020 D4 som jag tänkt ladda via plus och jord under huven via en CTEK-laddare. Vad jag förstår laddas båda batterierna då.

Ska jag ladda bilen med eller utan AGM-läge? Såhär säger CTEK-manualen:

Normal battery program
14.4V/5A
Use for WET batteries, Ca/Ca,
MF, GEL batteries and many
AGM batteries

AGM option
14.7 V/5A
Use for charging most AGM batt-
eries like Optima and Odyssey.

Mvh
Olle
av agh39
#1513423
Ja, du sk använda AGM, dessutom skall laddaren vara ansluten i minst 12 timmar ytterligare när den visar fulladdat batteri enligt Mikael Magnusson/CTEK
Användarvisningsbild
av bem
#1513669
agh39 skrev: tis 27 sep 2022, 13:47 Ja, du sk använda AGM, dessutom skall laddaren vara ansluten i minst 12 timmar ytterligare när den visar fulladdat batteri enligt Mikael Magnusson/CTEK
Varför skall man ha CTEK laddaren ansluten i ytterligare 12 timmer efter fulladdat enligt laddaren? Vet du?
Enda jag kan komma på är att det kan ske lite underhållsladdning och toppa upp batteriet till max med kapacitet. Men det behövs knappast eftersom dels laddas batteriet vid körning dels tar det ju ända lite på batteriets kapacitet vid varje start. Så att ha ett absolut maximalt fulladdat batteri kan jag inte se nån fördel med att eftersträva, åtminstone inte vid varje laddning.
Till trådskaparen: AGM-batteri = laddare som laddar i AGM-läget. Jag har laddat mina senare Volvo jag haft som alla har haft AGM-batterier med min CTEK laddare inställd på AGM-läge. Funkat finemang.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av agh39
#1513704
Jag frågade om det gick bra att använda min CTEK Pro 25S då jag var orolig för att kapaciteten på den var för hög då bilen laddas via supportbatteriet...

"Tack för att du kontaktar CTEK!

Anslut laddarens krokodilklämmor på de ställen som anges i fordonets instruktioner.
Det lilla supportbatteriet kommer att laddas när laddaren indikerar fulladdat.
Låt laddaren vara ansluten i minst 12 timmar ytterligare när den visar fulladdat batteri."

Vet inte varför den ska sitta ansluten ytterligare tid, kan tänka mig att laddaren kanske rapporterar fullt innan det andra batteriet är fullt eftersom strömmen går igenom ett litet batteri först.

Man får väl kolla via tångamperemeter om det påförs ytterligare ström efter att laddaren visar fullt.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]