Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wahlin
#1513048
Tack så mycket! :)
En liten fundering till:

Jag har hört att VOC/Volvo Cars App krånglat mycket så jag uppdaterade sällan appen och körde på VOC version 4.9.0 (iOS) till min V60CC 2016. Den fungerade nästan alltid.

Bör jag uppdatera appen nu, eller tror ni det bara är risk för mer krångel till min nya V60CC 2020 om jag gör det?
Det som huvudsakligen måste fungera är
1. Timer dieselvärmare (har funkat bra i VOC 4.9.0)
2. Fjärrstart av bil - Det kommandot kunde jag inte se i appen med min 2016. Men det kanske dyker upp om jag parar bilen till en 2020? Vet inte om det finns stöd för detta i VOC 4.9.0?
3. Låsa/stänga (har funkat bra i VOC 4.9.0)

Jag funderar eftersom jag antar att jag inte kan backa till VOC version 4.9.0 om jag nu uppdaterar appen?

Mvh
Senast redigerad av 2 wahlin, redigerad totalt 0 gång.
av Malmstroem
#1513062
Du har inte så stort val. Allting kommer att sluta fungera om du inte i längden låter bli att uppdatera.

Visst kan en uppdatering ge problem. Då är det bara att hoppas att det snart kommer en rättning.

Långsiktigt finns det inga alternativ till att uppdatera. Däremot kanske du inte behöver vara först att ladda ner den nya mjukvaran. Men har den funnits någon/några veckor så bör den vara hyfsat stabil.
Användarvisningsbild
av bem
#1513076
Det är väl Sensus infotainment i V60 Cross Country 2022. Det är ett bättre mer beprövat och stabilt system än nya Android Automotive Google infotaionment (har det min V90 MY22).
Jag körde gamla VOC appen för iPhone i min förra Volvo (V70 MY14) tills nya Volvo Cars appen kom 2021. Då gick jag över till den och det funka bra med V70. Så bytte jag bil till V90 MY22 i aug. -21 och fortsatte använda Volvo Cars appen med den. En del strul men en del hade att göra med att jag har en laddhybrid (Recharge) och t.ex. visning av batteristatus (laddningsgrad) funka sällan eller visa fel i appen. Fjärrstart av bensinmotorn funka heller inte i appen länge men en nyare mjukvara i bilen löste det (således inte nåt strul med appen). Jag har bensinvärmare i min bil också men den har inte strulat det minsta i vintern som gick med start via Volvo Cars appen.
Du har Sensus infotainment i din bil så du får fler funktioner i Volvo Cars appen än vi som har Google infotainment.
Jag tror det är liten risk du får strul med Volvo Cars appen med din Sensusbil. Om bränslevärmaren inte startar via appen brukar rätt ofta bero på strul i andra änden så att säga, Volvos servrar, men bilbatteriet måste förstås vara ordentligt laddat i din bil så bränslevärmaren kan starta.
Jag använder senaste versionen av Volvo Cars appen i min iPhone, det funkar f.n. bra. Utseendet är helt annorlunda än VOC appen, men du vänjer dig säkert, det gjorde jag. Men jag gilla utseendet bättre på den gamla. Det är så underligt man skall behöva ändra på nåt som var så bra utseende på.
Sen kanske det kan vara bra att veta angående uppdatering av mjukvara i bilen: bilar med Sensus har inte uppdateringsmöjlighet OTA (over the air) som Volvobilar med Google har. Så du måste få uppdateringar av mjukvara i bilen via Volvoverkstad som laddar in det via sin VIDA. Brukar man vanligen göra i sb. med årsservice eller annars vid behov.
Du kan se komplett mjukvaruhistorik för V60 Cross Country MY22 early eller late (eller om det är MY20 du har, samma ändå) här:
https://www.volvocars.com/se/support/so ... ry/2021w46
av wahlin
#1513130
Hejsan!
Upptäckte att jag hade skrivit fel årsmod i beskrivningen, 2020 år årsmodellen :)
Men tack så mycket för bra info, det känns som att jag borde uppdatera appen och hoppas på det bästa med andra ord? :)
Mvh
Olle
av wahlin
#1513369
Hejsan!
Har hämtat bilen (V60CC 2020) nu och är supernöjd. Tänkte passa på att ladda upp batteriet (gärna både startbatteri och stödbatteri). Har en CTEK MXS 5.0 som jag tänkte använda.

Vad jag kan tyda från manualen så kopplar jag plus på bilens pluspol under huven och minus till jord under huven. Då ska båda batterierna laddas korrekt.

Frågan är bara:
Jag har AGM-läge på laddaren, ska det användas? Både start och stödbatteri verkar vara av typen AGM enligt manualen så det kanske är mer lämpligt än vanligt "batteriläge"?

Ha det så bra!
Mvh

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]