Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xc60T8R
#1512451
Hej,

Alla vet väl vid det här laget vilket strul det har lett till med att uppdatera till v 2.2 för XC60-bilar. Är det någon som har vågat uppdatera till v 2.3 som kom ut för någon vecka sedan?
#1514334
Hade bilen på service igår och fick uppdaterat - nu till v2.3.1 från v2.2. Har haft strul med stående bil två uppdateringar i rad, men den här gången verkar det ha funkat fint. Dock har jag inte hittat någon vettig information om vad v2.3 innehåller... :)
Användarvisningsbild
av bem
#1514351
Enligt Volvos hemsida, Kundsupport, så skall mjukvara 2.3 för Google-bilar ge:

Uppdateringar i mjukvaran V2.3
Obs Informationsdelning mellan bilar har tillfälligt inaktiverats för att stödja mjukvara V2.3. Om detta var aktiverat i bilen före uppdateringen, så sparas de relaterade integritetsinställningarna tills tjänsten aktiveras igen av Volvo. Informationsdelning via molntjänst är endast tillgängligt i Europa, Kanada och USA.

Jaha, goddag yxskaft. Jag fattar noll. Nån annan som fattar?

Ibland kan man dra parallell med Polestars motsvarande uppdatering , P2.3 i detta fall, kanske är det de gjort i Volvobilars mjukvara 2.3 också?:
https://www.polestar.com/se/manual/pole ... reUpdates/
#1514370
bem skrev:Enligt Volvos hemsida, Kundsupport, så skall mjukvara 2.3 för Google-bilar ge:

Uppdateringar i mjukvaran V2.3
Obs Informationsdelning mellan bilar har tillfälligt inaktiverats för att stödja mjukvara V2.3. Om detta var aktiverat i bilen före uppdateringen, så sparas de relaterade integritetsinställningarna tills tjänsten aktiveras igen av Volvo. Informationsdelning via molntjänst är endast tillgängligt i Europa, Kanada och USA.

Jaha, goddag yxskaft. Jag fattar noll. Nån annan som fattar?

Ibland kan man dra parallell med Polestars motsvarande uppdatering , P2.3 i detta fall, kanske är det de gjort i Volvobilars mjukvara 2.3 också?:
https://www.polestar.com/se/manual/pole ... reUpdates/
Man syftar väl på den informationen kring halka och stillastående bilar i detta fallet?
Användarvisningsbild
av bem
#1514374
Lockis,
Ja det låter rimligt (att informationsdelningen mellan bilar rör sånt).
Informationsdelningen blir alltså inaktiverad i samband med att mjukvara 2.3 installeras.
Men man blir nyfiken vad själva mjukvaran 2.3 innehåller för förbättringar och fixar. Det framgår inte.
Användarvisningsbild
av metal
#1514390
bem skrev:Lockis,
Ja det låter rimligt (att informationsdelningen mellan bilar rör sånt).
Informationsdelningen blir alltså inaktiverad i samband med att mjukvara 2.3 installeras.
Men man blir nyfiken vad själva mjukvaran 2.3 innehåller för förbättringar och fixar. Det framgår inte.
"Informationsdelningen blir alltså inaktiverad..."

Detta skedde redan från och med version 2.2.

Kommer inte ihåg precis vad det stod men angående innehållet i 2.3 så har det tidigare stått att den ska avhjälpa tidigare problem som kan (eller har) uppstått vad gäller bilar som ej gått att låsa upp och liknande. Fanns väl flera som fått en obrukbar bil efter uppdatering.
Infon om detta är ju dock borttagen nu när man läser vad 2.3 innebär.


Senast redigerad av 1 metal, redigerad totalt 0 gånger.
#1514392
Min xc60 har låst sig fyra gånger vid uppdatering av mjukvaran. Skillnaden med 2,3 var att det tog ca 7dagar innan den hängde sig. Denna gången medans jag körde bilen…
Är katastrof Volvos uppdateringar
Användarvisningsbild
av bem
#1514414
Läste här på forumet det gick så långt Volvo fick stoppa OTA (over the air) för det varit så mycket strul med uppdateringar. Jag har själv stängt av automatiska uppdateringar i min bil. Jag vill köra med bilen, inte stå still med bilen. Nya finesser är mindre viktigt för mig, men kunna köra bilen är viktigt. När som helst. Därför jag har bil.
#1516492
Nu är 2.4 släppt, inga kioskvältare map ny funktionalitet....

Uppdateringar i mjukvaran V2.4
Mindre grafisk uppdatering av trippmätarmenyn på förardisplayen.
Lösning på ett falskt meddelande om att service krävs relaterat till parkeringsassistans.
Kalibrering av redo att köra-notifikationer för att minska antalet falska notifikationer från funktionen när Pilot Assist används.
För bilar med head-up-display har avståndsvarningsmeddelandet förbättrats för att minska eventuellt flimrande vid visning.
Förbättringar av förarstödsfunktionalitet för att minska förekomster av onödig fartminskning.
Förbättrad noggrannhet för uppskattning av laddningstid.
Förbättrad låsfunktionalitet för laddningskabel.
Mindre förbättringar av innerbelysning.
Justeringar av drivlinans optimering.
Obs Informationsdelning mellan bilar har tillfälligt inaktiverats för att stödja mjukvaruversion V2.4. Om detta var aktiverat i bilen före uppdateringen, så sparas de relaterade integritetsinställningarna tills tjänsten aktiveras igen av Volvo. Informationsdelning via molntjänst är endast tillgängligt i Europa, Kanada och USA
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]