Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fattiglapp
#1512308
I veckan lät bilen lite konstigt på hemvägen. Hördes från hjulen, så jag trodde att något fastnat i däcket. Funderade på att stanna, men är man stressad så är man...
Efter ett tag larmade punkteringsvarnaren, då var jag precis vid en avfart och kunde lyckligtvis stanna inom 100 m och konstatera att däcket var platt.
Efter att ha testat Volvo on Call (funkade mycket bra, de löste hyrbil på kvällen och står för taxiresan dit, pluspoäng för det!) kom bärgaren, och dagen efter lagades punkteringen. Däcket var tokkört, för att som däckgubben sa "du har ju kört alldeles för länge ped punktering"

Har en V60 Inscription, dvs bilen levererades med 19"-fälg. Volvos lågkostnads-punkteringsvarnare funkar alltså inte, vilket är ganska logiskt. Lågprofildäck ger ju inte så stor förändring i omkrets vid punktering.

Så: varning för att lita på varnaren. Den suger.
Och varför har jag ingen riktig tryckmätare på Volvon när den befintliga varnaren inte funkar och min hälften så dyra andrabil har det? Snålhet före säkerhet?

Rak väg med långsam bilkö, annars hade jag så klart märkt det tidigare själv. Eller kört av vägen :sick:
av Lockis
#1512319
Varnaren har alltid funkat super för mig. 18-19” original däck/fälg som använts.
Allt baseras ju på ABS med Volvos system. Så har man lågprofil lär det vara mindre skillnad vid punktering.
av perhall
#1512325
Att den inte skulle fånga en normal punktering låter skumt. Men det är absolut så att det inte är lika bra som ett riktigt system med däcktryckssensorer i varje hjul...
av Fattiglapp
#1512342
Ja jag kan ju inte veta exakt hur punkteringen utvecklade sig, men om det varit ett långsamt pysande som passerat gränsen precis när den började larma tror jag inte däckkillen kommenterat att jag kört på tok för långt med punka. Redan vid bärgningen visade bärgaren mig skicket på däcket och konstaterade att det där har du nog kört in bit på.
Användarvisningsbild
av Funk
#1512430
Personligen tycker jag att den funkat lysande. Men det är inte en punkteringsvarnare...
Det är en varning för lågt däckstryck, och faller det tillräckligt snabbt så hinns det inte med att varna. Det snabbaste jag varit med om var då vi fyllt fel tryck (-0,5 bar) på ett hjul vid vinterdäcksbyte. Det varnade efter några hundra meter, max en km.. så hyggligt snabbt är det om man kör någorlunda rakt fram.

/Thomas
av III
#1512437
Däck är också otroligt känsliga för att köras lufttoma eller nästan lufttoma. Det kan anses förbrukat efter bara en mycket kort bit utan luft. Det räcker gott och väl med sträckan från att det är lufttomt till du har svängt in till kanten.
av least
#1512495
Om du först hörde något som lät från hjulen, men körde vidare tills dess att du fick en varning.
Och först då körde in till kanten efter 100 meter, då har det stackars däcket inte en chans.

Nu har du lärt dig att agera snabbare nästa gång.
av Lockis
#1512691
least skrev:Om du först hörde något som lät från hjulen, men körde vidare tills dess att du fick en varning.
Och först då körde in till kanten efter 100 meter, då har det stackars däcket inte en chans.

Nu har du lärt dig att agera snabbare nästa gång.
Detta, känns det konstigt eller hörs konstigt så stannar man vid bästa ställe oavsett om bilens system har larmat. och Oavsett vad det är som låter.
Tekniken kan strula.
"Systemet ersätter inte behovet av regelbunden däckinspektion och underhåll."
av Fattiglapp
#1513245
Ja nästa gång stannar jag så fort något hörs. Tyvärr har ju Volvo en tendens att skramla och gneka i största allmänhet, man blir väl blasé. Mest stannade jag inte pga den vanliga eftermiddagsstressen både för mig och andra. Mitt i eftermiddagsrusningen blir man inte populär om man stannar... men visst, det var uppenbart fel att inte stanna. Men nog trodde jag varnaren skulle funka bättre också.
av III
#1513286
Tycker den funkar utmärkt vid pyspunka eller om man slarvar med att kolla lufttrycket. Men inget system hjälper ju om liuften går ur fort. Tanken med dessa system ör att varna för lägre luttryck då den kan påverka trafiksäkerheten och miljön. Inte i första hand varna för rejäla punktering.

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]