Uppgiven effekt och faktisk effekt från Polestar - skillnad??
Postat: ons 17 aug 2022, 23:03
VARNING för motorburen ungdomsfråga!
En allmän fundering om Polestar-optimering och faktisk prestanda och kanske en mer specifik fråga till er med en T5 Polestar-optimerad historia gällande XC60 T5 gen2.
Teoretiskt bör den ligga på 6.7 sek - 0-100km/h enligt Polestar. Utan optimering ska siffrorna ligga på 6.8 sek.
Hypotetiskt - om man tex testar 0-100 och gps-appen då visar 7,2 sek som lägst men annars hamnar på höga 7:or eller låga 8:or, ska man då fundera om något är knas med bilen? Eller är appar mest skräp och visar generellt fel? (Tips på bra app mottages)
Och när Polestar mäter, är det vad mätaren visar eller är den annan mätmetod "typ" GPS?
Vad är rimligt att förvänta sig?
Anledningen till att jag ställer är frågan om hur bilen faktiskt mår, bilen inköpt begagnad på firma för ett par månader sen med strax över 9000 mil på mätaren och i efterhand är jag inte imponerad vad firman levererat och tänker att de döljer något. Bara åka o njuta (inga "avvikande" ljud från turbon vid uppspolning/ladd) eller bör man kolla komp, turbo, eller är enda sättet ett dyno-test för att se levererad effekt?
En allmän fundering om Polestar-optimering och faktisk prestanda och kanske en mer specifik fråga till er med en T5 Polestar-optimerad historia gällande XC60 T5 gen2.
Teoretiskt bör den ligga på 6.7 sek - 0-100km/h enligt Polestar. Utan optimering ska siffrorna ligga på 6.8 sek.
Hypotetiskt - om man tex testar 0-100 och gps-appen då visar 7,2 sek som lägst men annars hamnar på höga 7:or eller låga 8:or, ska man då fundera om något är knas med bilen? Eller är appar mest skräp och visar generellt fel? (Tips på bra app mottages)
Och när Polestar mäter, är det vad mätaren visar eller är den annan mätmetod "typ" GPS?
Vad är rimligt att förvänta sig?
Anledningen till att jag ställer är frågan om hur bilen faktiskt mår, bilen inköpt begagnad på firma för ett par månader sen med strax över 9000 mil på mätaren och i efterhand är jag inte imponerad vad firman levererat och tänker att de döljer något. Bara åka o njuta (inga "avvikande" ljud från turbon vid uppspolning/ladd) eller bör man kolla komp, turbo, eller är enda sättet ett dyno-test för att se levererad effekt?