Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1509092
VARNING för motorburen ungdomsfråga!

En allmän fundering om Polestar-optimering och faktisk prestanda och kanske en mer specifik fråga till er med en T5 Polestar-optimerad historia gällande XC60 T5 gen2.

Teoretiskt bör den ligga på 6.7 sek - 0-100km/h enligt Polestar. Utan optimering ska siffrorna ligga på 6.8 sek.

Hypotetiskt - om man tex testar 0-100 och gps-appen då visar 7,2 sek som lägst men annars hamnar på höga 7:or eller låga 8:or, ska man då fundera om något är knas med bilen? Eller är appar mest skräp och visar generellt fel? (Tips på bra app mottages)
Och när Polestar mäter, är det vad mätaren visar eller är den annan mätmetod "typ" GPS?

Vad är rimligt att förvänta sig?

Anledningen till att jag ställer är frågan om hur bilen faktiskt mår, bilen inköpt begagnad på firma för ett par månader sen med strax över 9000 mil på mätaren och i efterhand är jag inte imponerad vad firman levererat och tänker att de döljer något. Bara åka o njuta (inga "avvikande" ljud från turbon vid uppspolning/ladd) eller bör man kolla komp, turbo, eller är enda sättet ett dyno-test för att se levererad effekt?
#1509197
Volvo brukar ge riktiga glädjesiffor som sagt. De testas väl med 2 liter i tanken, minsta däcken, kallt väder och lätt förare. Mest exakt blir det med en utrustning som mäter accelerationen eller exakta GPS-mätare typ Dragy, men det är dyrt. Vet att jag såg att de testade V90 T8 och den klarade 0-100 på runt 6 sekunder i verkligheten.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]