Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EPR
#1508926
Hej, jag har börjat snegla på en begagnad Volvo V60 (årsmodell 2019-2022), och är främst intresserad av D3 eftersom de är billigare än andra motoralternativ.

Ni som har en V60 D3, är ni på det stora hela nöjda med era bilar? Skulle ni ha gjort om köpet i dag om ni hade alla fakta på bordet? Hur mycket dyrare blir den årliga servicen jämfört med en bensinare?
#1508983
Jag kör en sådan sedan ganska exakt tre år. Den blir tre år om typ 10 dagar.
Jag är otroligt nöjd! Det är en förmånsbil, så har inte betalat något själv, men betalar ju ändock en slant varje månad. Tror inte jag kunde valt en bättre bil för de pengarna då, när jag beställde den för ca 3,5 år sen. "På den tiden" var det ju inte mer än ca 6 mån levtid på bilarna.. :)

Motorn är förvånansvärt pigg och fullt godkänd för biltypen, åtminstone 0-100km/h.
Det är i omkörningar när du ligger i t ex 90km/h och ska förbi snabbt och enkelt som man märker att den är lite trött. Den saknar bottendraget som bilar med lite större motorer har.
Det är ju dock väldigt personligt hur mycket man har ett sådant behov. Jag har det inte. Kör sällan som en biltjuv numera, och särskilt inte när jag har familj och barn i bilen.
På motorväg med adaptiv farthållare går den väldigt mjukt, lugnt och bekvämt.
Motorn är också väldigt snål i förhållande till bilstorlek och tyngd. Landsväg ligger jag 0,5 eller strax under till och med. Blandad körning ca 0,55-0,6. Inte helt oviktigt i dessa tider.

För mig var (dåtidens) sportstolar en dealbreaker. Jag sitter som gjutet i dem, skinnsäten. Men jag provade bilen innan med standardstolar, och satt som en kratta. Jag är närmare 2m lång och hade aldrig valt bilen med standardstolar. Det var direkt obekvämt. Behöver stödet under låren. Det gjorde också att jag tittade på lägre effekt, för att kunna välja sportstolarna. Då hade man mer valmöjligheter att kunna välja utrustning. Nu väljer man ju mer eller mindre hela paket, och får det man får i paketen, när man beställer ny bil.

Jag har tre barn, varav två barnstolar - så det kräver sin plats i bilen. Men den har varit perfekt för det ändamålet. Nu åker vi sällan alla i bilen samtidigt, men ibland så. Det är klart det varit mer utrymme med en minibuss, men V60n har klarat det finemang trots allt. På sommaren har vi kört med takbox.

Service i förhållande till bensin vet jag inte alls skillnaden. Men mina tre servicar dessa år har legat på mellan 5-7000:- hos Volvoverkstad. Den sista jag gjorde nu för bara ett par veckor kostade lite drygt 5000:-

Något som uppstått nu, sedan bara någon månad, är att det knakar något fasansfullt i motorerna som driver bakluckan. Det låter som det är fel på dem, och som att de ska lägga av när som helst. Det är den enda jag kan tycka är uselt. Bilen har gått 7500 mil och är knappt tre år. Är det elbaklucka får man väl se till att den håller åtminstone något längre.. Jag påtalade det vid min service, men eftersom garantin har gått ut är det inte säkert Volvo står för det. Jag väntar fortfarande. Nu är det ju inte min bil, så ingen ko på isen, men jag hade varit rejält irriterad om den ägdes privat.
Nu ska jag byta bil snart, till en XC40 Twin. Elbil alltså. Kommer sakna min V60. Det är den bekvämaste bilen jag haft. Jämfört med min föregående, som var en Passat, är det som natt och dag.
#1508995
Har en manuell V60 D3 2019 som nu gått 5000 mil.

Är dessvärre inte jättenöjd.

Bytt höger motorkudde pga klonkande
Bytt packbox till inre drivaxeltätning vänster som läckte olja (anmärktes på service - inget jag själv såg)

Den 5 september ska växellådan rivas ner för att kontrollera svänghjulet då den vibrerar och mullrar när jag trampar ner kopplingen vid stillastående.

Det enda positiva i allt är att jag har Selekt Garanti på den - men ändå tråkigt - den känns inte alls så ny och "premium"

Antar att jag kanske bara haft otur?
av EPR
#1509188
jaronsso skrev:Jag kör en sådan sedan ganska exakt tre år. Den blir tre år om typ 10 dagar.
Jag är otroligt nöjd! Det är en förmånsbil, så har inte betalat något själv, men betalar ju ändock en slant varje månad. Tror inte jag kunde valt en bättre bil för de pengarna då, när jag beställde den för ca 3,5 år sen. "På den tiden" var det ju inte mer än ca 6 mån levtid på bilarna.. :)
hullan skrev:Har en manuell V60 D3 2019 som nu gått 5000 mil.

Är dessvärre inte jättenöjd.
Tack för era svar! Nu blev jag ju först sugen och sedan osugen på att slå till. Får fundera vidare på't som man brukar säga.
#1509751
Har ägt en sådan nu en månad, kunde inte vara nöjdare.
Hade tidigare en T6 -12 så den är ju svagare förstås men jag nyttjade inte de hästarna så ofta då den drog en liter vid landsväg.

Har läderstolar med dynförlängning, de är jättesköna. Adaptiv farthållare förstås samt adaptiv LED belysning.

Den drar 0,46 uppmätt vid långkörning trots 6 mil grusväg, totalt 74 mil.
#1512000
Hej!
Jag är mycket missnöjd tyvärr...

Följande reparationer har jag behövt göra under 1,5 års tid.

1. Rost i nederkanten på bakluckan. Volvo stod för kostnaden och lackade om den.
2. Nox-sensorn gick sönder och fick bytas.
3. Nox-sensorn tände motorlampan 1 gång till efter bytet och jag va in till verkstaden där de sa att de kunde hända ibland. Inte hänt mer sen dess.
4. En tryckslang till ACn läkte och vehövde bytas. Volvo känner till problemet.
5. Motorerna till bakluckan fick bytas då plasthöljena gick sönder. Volvo känner till problemet.
6. Låsen till alla dörrarna fick bytas då de frös vid 20 minus och det gick varken att öppna bildörrarna från insidan eller utsidan. Hög risk att man kan bli inlsåt enligt mig!
Lyckligtvis kom jag in genom 1 bakdörr.
7. Övre höger motorkudde bytt. Fel gummiblandning vilket är känt hos Volvo.
8. Nedre höger motorkudde. Fel gummiblandning vilket är känt hos Volvo.

Listan är lång och Select garantin går snart ut! Vågar man äga den här bilen efter att garantin är slut??

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]