Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1508713
Hej,

Som mångårig Volvoägare tog jag mig äntligen i kragen och registrerade mig här, detta då jag inte kan släppa min fundering angående rubriken för denna tråd (som kanske också får mig utslängd pga idioti…)

Jag har nu en XC60, uttagen april 2021.
Tidigare hade jag en XC60, uttagen 2018.

Till den första bilen fick jag en ”badnyckel” eller Key tag.
Till den nuvarande är jag 99,9% säker på att jag INTE fick med nån sån, jag har för mig att säljaren sa åt mig att det måste specialbeställas.

Nu till min (korkade…?) fråga: kan den gamla nyckeln ha programmerat om sig till den nya bilen?
Den lades i bilen för en tid sen, varför minns jag inte, och nu när jag hittade den så var jag tvungen att testa och det gick att köra bilen med den nyckeln!

Nån som vet om ”bilen gör så”, eller om jag bara minns helt fel från mottagandet av denna bilen…
#1508774
Fick min bil i oktober 2021 och då kom ingen badnyckel med, minns det för jag frågade specifikt efter den. Vet ju inte säkert, men det låter ju jäkligt skumt att det skulle gå att ta en annan nyckel och lägga i bilen och sedan få den att funka.
#1508780
Nej, den gamla nyckeln kan inte programmera om sig själv till din nya bil.

Lås den nya bilen. Se till att du inte har med dig någon ny nyckel eller mobil, utan bara din gamla "badnyckel" när du går till bilen för att låsa upp den. Jag är rätt säker (helt säker...) på att du inte kan komma in i bilen.

Det finns en teoretisk chans att Volvo skulle ha misslyckats kapitalt med programmeringen av bilens låssystem så att även gamla nycklar fungerar. I praktiken kan du bortse från den chansen.

Om jag kommer ihåg rätt ingår inte "badnyckeln" i standardleveransen längre. Det är jag dock inte fullt lika säker på. ;-)
#1508894
@Malmstroem,
Jag vill minnas att jag endast hade Badnyckeln på mig när jag testade sist.
Ska testa igen senare i veckan när jag är åter på hemmaplan :nerd:

@vjohnj,
Kollade i beställningen, där stod inget.
Jag mailade säljaren igår.
Min uppfattning var att det gick att se kopplade nycklar i bilens menyer, men det hittade jag inget...

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]

Har tagit felkoder i hål 2 nu på dosan[…]

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]