Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1508449
S60 finns väl inte ens med klena motorer. Så awd är inte så tokigt, lite mindre framhjulsspinn ;-)
av HeavyMetal
#1508466
bem skrev: mån 08 aug 2022, 13:11 Jag har kört först bakjulsdrivna Volvo sen framhjuksdrivna (totalt 42 år), och i vinter en Volvo Plug-in (laddhybrid) som har s.k. eAWD som är en fylhjulsdrift men inte riktigt lika effektiv som traditionell AWD på en Volvo. Alltså i mitt fall bensinmotorn driver på framhjulen och elmotorn på bakhjulen, om jag aktiverar AWD körläge.
Det är hyfsade vintrar, som t.ex. i vintern som gick, här i Värmland som jag bor. Jag har kört på AWD rätt många gånger (åker en del skidor) när jag kört till/från utgångspunkter för skidåkningsturer. Jag tycker denna form av AWD jag har fungerar ganska bra. Men jag körde utan AWD i 42 år fastän det ibland är rejäla vintrar här. Drog jag ofta båttrailer kan AWD vara bra, liksom vid husvagnsdragning osv.
Du får fundera på hur ofta du kan tänkas ha nytta av AWD om det är värt den extra kostnaden. Drar väl aningens mer bränsle men din körstil påverkar också så du kan säkert kompensera en del genom att köra ekonomiskt med en AWD. Sen har jag läst att man kan vaggas in i lite falsk trygghet med AWD, kanske man tror det stöttar mer än det faktiskt gör vid lite vinterväglag osv. Att framkomligheten blir bättre i t.ex. snöigt väglag och man tar sig lättare uppför i backar och mer effektivt vid terrängkörning med AWD är ett faktum.
Hej. Vad märker du för skillnad mest mellan eAWD och Haldex AWD? :-)

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]