Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Paulista
#1507602
Hej
Tänkte byta in min Audi A5 mot en Volvo S60 av 2020 års modell och tänkte höra om det är värt att lägga till 10-20 000 för att få AWD? Märker man ens skillnad om det ej är snö? Drar det mer bensin?
Tacksam för input.
av magnik
#1507844
Hej, har haft AWD på mina Volvo-bilar de senaste 8 åren (4 olika bilar) och har det egentligen bara för att jag relativt ofta är uppe i Jämtland under vintern. Det är 80 mil enkel resa på riktigt dålig väg, där är det guld värt att ha AWD.
Utöver det är det ju gott att ha när det är halt eller nån enstaka gång när det faktisk är snö där jag bor - men det är långkörning till fjällen som är skälet till att jag fortsätter lägga lite extra för AWD.

Om det är värt det eller ej för din del beror ju helt på vad du tycker och tänker - jag lägger de pengarna utan att blinka utifrån mitt behov och resonemang.
Användarvisningsbild
av bem
#1507852
Jag har kört först bakjulsdrivna Volvo sen framhjuksdrivna (totalt 42 år), och i vinter en Volvo Plug-in (laddhybrid) som har s.k. eAWD som är en fylhjulsdrift men inte riktigt lika effektiv som traditionell AWD på en Volvo. Alltså i mitt fall bensinmotorn driver på framhjulen och elmotorn på bakhjulen, om jag aktiverar AWD körläge.
Det är hyfsade vintrar, som t.ex. i vintern som gick, här i Värmland som jag bor. Jag har kört på AWD rätt många gånger (åker en del skidor) när jag kört till/från utgångspunkter för skidåkningsturer. Jag tycker denna form av AWD jag har fungerar ganska bra. Men jag körde utan AWD i 42 år fastän det ibland är rejäla vintrar här. Drog jag ofta båttrailer kan AWD vara bra, liksom vid husvagnsdragning osv.
Du får fundera på hur ofta du kan tänkas ha nytta av AWD om det är värt den extra kostnaden. Drar väl aningens mer bränsle men din körstil påverkar också så du kan säkert kompensera en del genom att köra ekonomiskt med en AWD. Sen har jag läst att man kan vaggas in i lite falsk trygghet med AWD, kanske man tror det stöttar mer än det faktiskt gör vid lite vinterväglag osv. Att framkomligheten blir bättre i t.ex. snöigt väglag och man tar sig lättare uppför i backar och mer effektivt vid terrängkörning med AWD är ett faktum.
av Lövet
#1507853
Om man inte har saknat det sedan tidigare så är det en ganska stor del av svaret ;-)

Den riktigt stora skillnaden vill jag påstå uppstår om man drar släp vintertid eller åker i branta backar. Att bara åka runt på vintern är inga problem med en vanlig fwd bil. Det ska till väldigt svåra förhållanden på vanlig väg för att det inte ska räcka.
av Hedda83
#1507857
Jag har aldrig haft AWD på nån av mina bilar innan köpte en V60 D4 AWD våren 21 och kan säga att det är värt var enda krona
att gasa upp ett bredställ med AWD vintertid är bland det goaste som finns jag ska aldrig köpa nått annat i framtiden
av Malmstroem
#1507952
Jag har haft blandat bakhjulsdrift, framhjulsdrift och fyrhjulsdrift på mina senaste bilar.

Under normala förhållanden är skillnaden liten (mycket liten). Speciellt nu när det finns antislir och sladdsystem på bilarna.

Fyrhjulsdrift hjälper främst till med framkomligheten. Det gör skillnad, speciellt om du ofta kör med släp på vintern. Fyrhjulsdrift kan också ge något mer stabilitet när det är halt, men igen -- skillnaden är liten, och ingenting som påverkar mitt val.

Den främsta orsaken att jag föredrar fyrhjulsdrift är att jag rätt ofta ger mig ut på skogsbilvägar som kan var både snöiga och leriga. Där hjälper det definitivt att alla hjul driver.

Fyrhjulsdrift innehåller mer saker som kan gå sönder, och ökar också bränsleförbrukningen något. Det finns med andra ord också nackdelar.
Användarvisningsbild
av Derank
#1507966
Har man aldrig haft det lär man inte sakna det, och har man en gång haft det lär man inte gå tillbaka, jag skulle idag aldrig gå tillbaka till fwd el rwd el manuell låda igen. MIns då automat inte var så vanligt och alla dessa som absolut inte kunde köra automat då växlingen var halva nöjet med bilkörning
Användarvisningsbild
av Perra83
#1508018
Aldrig haft AWD förrän nu i T8an, kört utan i över 20år och det fungerar jättebra. Kört ett par Audi och XC70 med AWD och visst häver det iväg bra även fast det är halt.
Väljer jag en Polestar eller Tesla om nått år vill jag såklart ha motorer fram och bak.
av III
#1508085
Awd är jättebra om man drar släp på vintern, drar släp på blöta gräsmattor, dåliga hala vägar på vintern osv. Men innehåller som skrivits mera komponenter, dyrare service, mera som kan gå sönder, ökar bränsleförbrukningen. Som "Svensson 'ser jag ingen nytta av det. Att bilen accar sämre på vinterväg kan jag leva med för de lägre kostnaderna. En fwd är bättre i snön än en awd med halvkasaa däck. Lägger själv hellre pengar på bättre däck oftare. För awd bromsar inte bättre. Det gör bra däck. Awd-bilar är faktisk inblandade i flera olyckor än fwd just för man överskattat greppet när man ska svänga eller bromsa. Jag har haft en awd men fann det överskattat för mitt behov. Vi hade en fwd med bästa tänkbara dubbdäck och en awd med skapligt bra däck, odubbade. Framkomligheten i terrängen var awdn bättre, på is vad fwd bättre pga dubbdäcken, inte i acc men i bromsning och kurvor. Så mitt tips är utgå från ditt behov. Har du ofta problem med att du inte kommer upp för backar, kör fast i din vardag så köp awd, annars kan du dig spara de pengarna och byta däck oftare. Och få pengar över till något annat kul, tänker på inköpspris, service och reparation och bränsleförbrukningen. Och mindre klimatpåverkan, såvida inte vi pratar hybrid, den är nog att föredra om du kan åka mycket på el.
Mina tankar och erfarenhet.
av Primus
#1508357
Jag tillhör också de som blandat bakhjulsdrift, framhjulsdrift och fyrhjulsdrift(både el och "vanlig"). Det finns vissa fördelar med AWD och det är framförallt kopplat till framkomlighet vid snö. lera sand eller extrema backar med grus etc. Sedan är det ju ytterst sällan det är så i Sverige. Sedan går det lite stabilare om det är dåligt väglag och du ligger och plöjer mil. Samtidigt riskerar man ju att lura sig själv då bromssträckan kan vara lång då det visar sig att det är mycket halare än vad man trott. Summa sumarum, har man pengarna sitter det inte i vägen, men det är mycket sällan de flesta behöver det. Sedan när det gäller framkomlighet är det ganska stor skillnad. Jag blev överraskad när jag fick min första awd, det var liksom inte dubbelt så bra, det var fyra gånger så bra. Men återigen, jag behöver det 0-2 ggr/år.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]