Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1506859
Hej.
Precis köpt en -19 V60 D3 och tror att Start&Stopp krånglar då det inte är speciellt aktivt trots körningar på 5 mil o så efter toppladdning med en Ctek 5A laddare.

Har även en CTEK PRO25S och då undrar jag förstås om även den fungerar, killgissningar undanbedes :)
#1506863
Batteriet till start -stop funktionen är ett annat batteri som inte laddas av de ” vanliga” laddpunkterna om det är där du laddat med din CTEK 5. Sen är det ofta så att det tar lite tid för start stop batteriet att laddas upp vid vanlig körning inklusive långkörningar. När min bil har varit på service och blivit uppdaterad osv så kan det ta över en vecka innan start stop aktiveras . Nu när det är varmt så är även klimatet inne i kupén en faktor om start-stop aktiveras. Står lite manualen om alla parametrar som påverkar start -stop.
#1506867
agh39 skrev:Precis köpt en -19 V60 D3 och tror att Start&Stopp krånglar då det inte är speciellt aktivt trots körningar på 5 mil o så efter toppladdning med en Ctek 5A laddare.
Du ska sätta på pluspol och sen på lämplig jordpunkt, inte direkt på batteriet. Men det är kankse det du menar med "laddpunkter". Pro25s är overkill men kommer absolut gå att använda.
#1506875
agh39 skrev:Trots att det sitter ett typ 10-12 Ah AGM som strömmen går igenom?
Sätt ner laddströmen som om att du laddar ett motorcykelbatteri. Max 1A, men gärna 0,5A.
#1506877
Har verkstäder tagit bort sina underhållsladdare nu då eller använder de sina Ctek med max 3,6 Ah då det är ca 30% av stödbatteriet.
Väl medveten om att ett PB batteri skall laddas med C/20 men frågan här var om strömmen går först genom stödbatteriet för att sedan ladda startbatteriet eller hur det fungerar?
#1507324
Fick detta svar av Ctek.
"Tack för att du kontaktar CTEK!

Anslut laddarens krokodilklammor på de ställen som anges i fordonets instruktioner.
Det lilla supportbatteriet kommer att laddas när laddaren indikerar fulladdat.
Låt laddaren vara ansluten i minst 12 timmar ytterligare när den visar fulladdat batteri."
#1507325
Har du provat att läsa manualen?
Bilagor
2022_08_03_11_12_45_V60_OwnersManual_MY20_sv_SE_TP28885.jpg
2022_08_03_11_12_45_V60_OwnersManual_MY20_sv_SE_TP28885.jpg (65.95 KiB) Visad 997 gånger
#1507342
js1 skrev:Har du provat att läsa manualen?
Ja, självklart har jag, eftersom du inte förstått frågeställningen tar jag om det.

Min Ctek laddare laddar med 25 A, då jag har haft funderingar om det lilla stödbatteriet som strömmen verkar gå igenom för att ladda bägge batterierna klarar så hög strömstyrka ställde jag min fråga.

Svaret från Ctek gjorde mig dock förbryllad men de verkar gå i god för att denna laddare inte skadar "supportbatteriet"

"Det lilla supportbatteriet kommer att laddas när laddaren indikerar fulladdat.
Låt laddaren vara ansluten i minst 12 timmar ytterligare när den visar fulladdat batteri."

I deras svar så menas att supportbatteriet förblir oladdat till startbatteriet är fullt vilket jag inte visste om..
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]