Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AWG66
#1506341
Tänkte höra mig för lite angående GPS i bilen.
Då jag lägger en planerad rutt så ser anges ej "tid" sam "sträcka" till slutdestinationen, är det någon inställning jag missat eller vad kan det bero på ?

Övrigt,
Nästan varje gång jag startar med NAV kommer följande text upp "kontakta din volvohandlare för att uppgradera till Sensus Navigation, Internetkarta kräver internetuppkoppling.
OK att konfigurera
EXIT för att avbryta.

Jag väljer EXIT och GPS kickar igång men utan "tid" sam "sträcka" till slutdestinationen.

Kan man ändra någon inställning eller måste jag uppdatera någonting?
Om jag måste in till Bilia eller liknande vad är kostnaden för en sådan manöver tro?

Hur vet jag vad jag har för typ av system?
Användarvisningsbild
av bem
#1506350
Såvitt jag förstår har du f.n. den internetbaserade kartan i navigatorn i din bil.

Det går uppgradera till detta:
Volvo erbjuder ett fullskaligt navigationssystem (Sensus Navigation) som utnyttjar hårddiskbaserade kartor, röstguidning, avancerad ruttberäkning med hänsyn till trafikinformation, internetsökning och möjlighet till flera delmål. Kontakta din återförsäljare för att uppgradera till Sensus Navigation. Vid uppgradering ersätts internetkartan.
Internetkartan lämnar väginformation vilket leder fram till en förvald destination. All rekommenderad vägledning är dock inte alltid tillförlitlig eftersom situationer kan uppstå vilka ligger utanför systemets kapacitet och bedömningsförmåga, som t.ex. hastiga väderleksomslag.
Källa:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ernetkarta

Jag har Google maps karta i min Volvo, inte Sensus navigation, men skillnaden vad du kan ha i din bil är ovan (enligt handboken).
Antagligen behöver du uppgradera till Sensus Navigation för att få uppgift om hur lång tid planerad resa tar och hur många km det är till nästa destination. Sånt där ingår i min Googlekarta och jag har inte reflekterat över att sådan basic info kan saknas i andra infotainment- och navigationssystem i en Volvo.
Det är detta du kan uppgradera till för din V60 CC 2018:
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 99559/2018
Användarvisningsbild
av AWG66
#1506407
Hej och tack för svar,
Den internetbaserade kartan som jag verkar ha i bilen är väldigt enkel och det är oerhört snålt av dem att ens installera en sådan variant av GPS då en simpel "vanlig" GPS visar betydligt mer info än denna.

Samtidigt har jag ingen lust att punga ut med X antal tusenlappar för att få in en Sensus Navigation

Jag får kontakta Volvo och se vad som kan göras åt detta.
Användarvisningsbild
av sewen
#1506412
Min spontana åsikt är (utan att veta vad det kostar) jo klart du ska punga ut med X antal tusen för att fi in en Sensus Navigation! Använder det jämt! Även när jag kan vägen dit jag ska med förbundna ögon. Det ger info om ev hinder på vägen, hur lång tid det tar innan man är framme osv osv.
Senast redigerad av 1 sewen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
#1506422
AWG66 skrev: tis 26 jul 2022, 17:45 Hej och tack för svar,
Den internetbaserade kartan som jag verkar ha i bilen är väldigt enkel och det är oerhört snålt av dem att ens installera en sådan variant av GPS då en simpel "vanlig" GPS visar betydligt mer info än denna.

Samtidigt har jag ingen lust att punga ut med X antal tusenlappar för att få in en Sensus Navigation

Jag får kontakta Volvo och se vad som kan göras åt detta.
I min förra Volvo (V70 MY14) använde jag min iPhone (i en hållare på instrumentpanelen) och Garmins navigationsapp TomTom Go i mobilen (med mobilen ansluten med sladd så den fick ström från bilen). Funka hur bra som helst. Kostar en bråkdel av Sensus Navigation som tillbehör, som väl går på cirka 7,5 tkr.
Google maps och navigatorn i min Volvo MY22 funkar dock väldigt bra, det är en positiv överraskning, så i den använder jag inte TomTom Go men jag har kvar appen som reserv i mobilen (man vet aldrig när nåt lägger av i bilen som gör att navigatorn inte funkar, papperskartor var ett tag sen jag åkte omkring med i handskfacket).
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sewen
#1506429
Kanske ett billigare mellanalternativ kunde vara att skaffa apple car play (eller android?) och köra med waze tex. Då får du en lite mer avancerad navigator i centerdisplayen.
av III
#1506449
Jag hade en v60 -18 innan, den hade internet karta. Vid längre resor lät jag telefonen stå för internet och använde kartfunktionen. Inte överdrivet smidigt jämfört med navigation men i och med att det ingick och att jag tycker navigation var för dyrt.... Men jag såg ju vilken väg jag skulle ha. Fungerade på flera norrlandsresor. Testade aldrig utomlands. Navigationen i nuvarande bil är betydligt smidigare men inte lika enkelt som Google Maps.
Användarvisningsbild
av AWG66
#1508070
Ok har nu varit i kontakt med Bilia och att uppdatera till Sensus Navigation kostar mycket riktigt runt 7000:-vilket för mig låter dyrt för att få en "vanlig gps" funktion. Jag har även hört talas om Android Auto men tydligen fungerar inte detta i min bil då det är årsmodell 2018 förra modellen utan touchskärm. Jag kan få igång Waze på mobilen via bilens WIFI men det hade varit trevligt att se kartan på bilens display, några förslag?

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]