Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jojje3000
#1505555
Är det bara jag eller är det fler som oroar sig för säkerheten i Volvos senaste infotainmentsystem med Android.

Volvo lägger alltså över ansvaret för mjukvara som installeras i alla XC60 (de jag använder) på ett externt företag ”big-tech” Google från Californien, USA. och detta system uppgraderas kontinuerligt i din bil.

Systemet har kontroll över samtliga bilens kameror, mikrofoner, GPS (trackers) och även lås och förarens instrumentering. Jag tycker detta är totalt läskigt om jag ska vara ärlig. Nyligen kunde man läsa om domslut i en rättegång i USA där en hacker som jobbade för CIA avslöjade hur mycket resurser som USAs regering lägger på att kunna göra intrång och avlyssna aktiva enheter som smart-TV och mobiler, hur enkelt kommer det inte att vara att övervaka alla Volvo via lydiga Google?

Bör man föra en affärsdisskussion i en Volvo? Hur vet man om bilen är avlyssnad?

Politiskt kan brukardata insamlas av Google och presenteras till USA, till exempel State of Californien som har något av jordens knäppaste lagar och driver många anti-bil frågor.

Har flera av er Volvobrukare liknande funderingar?
av LJN
#1505578
När det gäller alla bilspecifika funktioner så är det Volvo som utför och ansvarar för programmering mm. Och det är här som Volvo har uppenbara kvalitetsproblem att implementera sina bilfunktioner i systemet. Infotamentfunktioner som ljud, navigering, mobilfunktioner mm. är Googlespecifika och dom har nog bra kvalitetsnivå på dessa. Och visst finns det samma risker som för alla Androidmobiler att viss datainsamling sker över vårt användarmönster.
#1506076
Ja, nu blir jag ännu mer bekymrad.
Här verkar det vara skillnad mellan Volvo och Polestar där P verkar vara mer Kina än V. Jag har inte nån källa utan mer ett intryck jag får av mycket läsande på nätet.
#1506077
VI kan ju också väga in det faktum att Google har duktigt med intäkter från annonser, vilka då har som USP att de är hårt profilerade via insamlandet av diverse personlig data. Hur lätt blir det inte för Google att profilera med din bils position, t.ex. om du har parkerat på IKEAs parkering några gånger.

Jag har fler Google users som jag använder vid olika tillfällen, nu blir det en separat Google-user för bilen.
av least
#1506535
Du borde nog vara mer orolig över den bärbara mikrofon/kamera du har med dig närmast alltid...
Din telefon är en mer sannolik väg till spionage än vad en bil är.

Och att ha olika Google-profiler har du inte vidare mycket nytta av, du kan fortfarande identfieras genom att du har din inloggade telefon i fickan när du kör din bil.
#1506607
Jag tycker det finns all anledning till att vara lite försiktig av just dessa orsaker. Självklart finns risken att USA eller Kina avlyssnar dig. Chansen är ju såklart minimal att de lyssnar ordagrant om du inte är en särskild person. Men så är det ju med det mesta vad gäller teknik idag. Särskild uppmärksamhet bör ju iakttas vad gäller prylar med mikrofon och kamera. Själv väljer jag tex Apple före MS och Google när jag kan då jag bedömer att de har högre integritetsskydd än de andra.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]