Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1507592
Om någon vindrutetorkare, reflex, antenn, backspegel, dragkrokskydd, bogserlucka, lister, eller annat lite halvlätt avtagbart, hade försvunnit från min bil så hade (även) jag i första hand misstänkt kleptomaner. Inte att grejerna trillat bort av sig själv.
#1507688
Jag vet med 100% säkerhet att de inte blivit "stulna". Reflexen satt efter körning på autobahn lite löst när vi parkerade (ja, jag var förvånad att skiten kunde sitta löst på en helt ny bil av denna klass). Jag tryckte till den så den klickade fast, sen körde vi vidare och vid nästa stopp var den borta. Rent skräp på en helt ny premiumbil med andra ord. Några dagar senare samma med bogseringsluckan. Satt där när jag körde iväg (denna gång var jag än mer uppmärksam efter att reflexen flugit av) och när jag parkerade var den borta.

Oavsett är det knappast troligt att någon skulle "stjäla" dessa i två olika länder, några dagar emellan. Men det kanske råder en stor våg av reflex/luckstölder från Volvobilar i Europa som jag missat?

Utifrån det jag iakttagit är den rimligaste förklaringen att dessa fallit av under färd och av någon anledning inte klarat vindmotståndet, så varför ska inte Volvo ersätta mig? Om de hävdar att det inte är garantiärende måste de väl rimligtvis bevisa att de stulits? Det finns ingen åverkan. Det är troligare att passformen från fabrik är usel eller att någon manipulerat dessa innan jag köpte bilen av Volvo Segeltorp.

Med den argumentationen några av er framför här kan man ju ALDRIG bli ersatt när externa detaljer på bilen felar??? Ni motarbetar er själva med den inställningen. Det är som om ni anser det vara helt omöjligt att Volvo rullar ut måndagsexemplar. Volvo/Bilia själva tittar ju inte ens på bilen! De utgår bara direkt ifrån att det inte är garantiärende. Hur är det att ge kunden en ärlig chans? De har bara satt det i system att kunden har fel.

Det är ju inte som att jag inte har råd med en reflex eller bogseringslucka, det är fickpengar, men det är ändå en principsak för mig. Jag förväntade mig mer när jag köpte en bil som kostade mig närmare miljonen.

Det är ju absurt att man får bättre service med Skoda som inte ens kostade mig 1/4. Påminner mig om försäkringsbolag som försöker scamma sina kunder och alltid slingra sig undan. När du ska köpa skiten är allt guld och gröna skogar, när du väl behöver utnyttja garantin/försäkringen så blir du betraktad som en nolla :bored:

Volvo/Bilia om ni läser detta, skäms på er. Er inställning till kunden är patetisk och ni kommer att förlora på det.
#1508902
Komedin fortsätter...

Var inne för att få bogseringsluckan jag beställt ditsatt. Fick den INTE på garantin, trots mitt missnöje. De påstår att den måste ha stulits, vilket jag vet inte är sant då jag var medveten om att den satt på plats när jag lämnade garaget. De påstår dessutom något sådant utan att ha tittat på bilen! Med andra ord har de satt detta i system.

Jag får dessutom svar av en person på Volvo via mail att dessa luckor sitter "väldigt bra" och att den således måste ha stulits. De hävdar med andra ord att denna inte kan trilla av. Men lyssna på detta! När jag kommer till Bilia för att få luckan ditsatt tycker de själva att luckan sitter dåligt och att kvalitén är så usel att de känner sig tvungna att köra in den till verkstan för att dubbelkolla att den verkligen ska sitta så dåligt. När de kommer tillbaka får jag bekräftat att de faktiskt sitter så dåligt som de gör och jag får dessutom höra att de ofta får in kunder som blivit av med dessa delar och att Volvo de facto tjänar rätt bra med pengar på reflexer och luckor som trillar av!!!

Hela skiten känns som en enda stor scam. De kan glömma att jag någonsin kommer att köpa en Volvo igen. Antar att det enda alternativet för mig nu är att ta detta via konsumentverket?
#1508911
Kvalité är alltså olika för oss alla. Jag hade beställt en online och fixat någon lösning så om den lossnat haft något som höll den kvar och varit nöjd med det. På en bil minns jag att den satt med en som av buntband så om man behövde ta lossa den att den inte skulle komma bort eller lossnat av andra skäl. Aldrig varit med om något liknande alls med de tre olika Volvo ÅF jag haft att göra affärer med förvisso ändå, alltid tillmötesgående och har haft förnuftiga argument om de nekat mig något
#1508912
Micce1980 skrev:Kvalité är alltså olika för oss alla. Jag hade beställt en online och fixat någon lösning så om den lossnat haft något som höll den kvar och varit nöjd med det. På en bil minns jag att den satt med en som av buntband så om man behövde ta lossa den att den inte skulle komma bort eller lossnat av andra skäl. Aldrig varit med om något liknande alls med de tre olika Volvo ÅF jag haft att göra affärer med förvisso ändå, alltid tillmötesgående och har haft förnuftiga argument om de nekat mig något
Detta stämmer inte överens med den verklighet den anställda på Bilia delade med sig av, vilket är att dessa delar innebär en stor inkomstkälla för Volvo. Att jag dessutom tappar två av dessa delar bara dagar emellan på en helt ny bil talar inte för att kvalitén är den bästa. Jag ser ju med egna ögon att även den nya bogseringsluckan sitter dåligt. De varnade t om om att man bör vara försiktig när man tvättar bilen eftersom detta kan orsaka att luckan faller av. Blir till att limma fast skiten. Vilket skämt.
#1509725
danniee1 skrev:De varnade t om om att man bör vara försiktig när man tvättar bilen eftersom detta kan orsaka att luckan faller av
Blir en ond cirkel. Ett par tappar sina i tvätten. sen blir fler av med sina på andra ställen. Hett eftertraktade delar. Kostar en slant att byta ut också då den måste lackas.
#1510442
Volvo erbjöd sig att ta halva kostnaden, men jag avböjde av principskäl. Det handlar inte om pengar för mig. Jag har råd. Dock tycker jag man kan förvänta sig bättre kvalitet av en premiumbil som kostar över 700k. Aldrig någonsin trillade delar av så här på min Skoda som kostade mig 165k. Det är pinsamt.

Kan ju lika gärna vara en medveten businesstrategi av Volvo. Sammantaget lär de tjäna hur mycket pengar som helst på dessa delar. Aja, jag kan i alla fall lova att nästa bil inte blir en Volvo för mig. Betala premiumpriser men få budgetservice och budgetkvalitet.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]