Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1504978
Fick ett mer professionellt svar av servicechefen än jag fick av servicemannen, där hen bekräftar att de kommer byta reflexen på garanti men att de "alltid behöver säkerställa att det inte beror på yttre åverkan, stöld eller dylikt". I första svaret jag fick lät det mer som att de genast försökte slingra sig och att det är jääääättekonstigt och ungefär MÅSTE vara mitt fel och att det omöjligt kan vara dålig kvalitet som är problemet :bored: Jag såg att reflexen satt lite löst och tryck dit den igen (hörde att den knäppte till som att den satte sig på plats igen), sen har den så klart flugit av under färd ändå.

Erbjuden tid 8 augusti för att få en reflex ditsatt. 4 veckors väntetid för ett jobb som tar 5 minuter :-o Visst att det är semestertider, men det låter absurt.

Jag måste verkligen säga att jag börjar sakna Skoda och deras service något oerhört nu :-(

Mer info gällande garantin: https://selekt.volvocars.se/sv/volvo-selekt

Framgår ju tydligt att de ska åtgärda ett sådant fel som en reflex som trillar av. Är ju inget att tjafsa om.

"Volvo Selekt garantin täcker de fel som du som kund inte kan påverka att de uppkommer via normal körning på samma sätt som om det vore en ny bil du har köpt."

"Volvohandlaren förbinder sig att hjälpa till med fel inom skälig tid efter reklamation och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen. "
#1504981
danniee1 skrev: ons 13 jul 2022, 09:52
fjohan82 skrev:Bra att tänka på är att man inte behöver åka till den handlare där bilen köptes för garantireparationer.
Inte ens samma kedja...
Ok, där ser man! Hur funkar det rent praktiskt? Tar man kvitto och skickar till Bilia?
Åtgärder på nybilsgarantin faktureras Volvo centralt från alla ÅF, du behöver bara kliva in i verkstan och berätta vad som har hänt.
Det som åtgärdas under dem perioden är inget som del lokala handlaren bekostar.
#1506426
Chreks skrev:Har du köpt bilen på Bilia Segeltorp? Då är det bara att komma in till oss så vi kan räta ut *fnurran* på tråden👍
Hej, det stämmer att vi köpt bilen hos er. Har fått en tid 5/8. Nu har dock en till del (ett lock eller vad man ska kalla det) på bakre stötfångaren (där backsensorn är) trillat av under färd. Jag fattar ingenting. Vid det här laget är det som om hela bilen håller på att falla isär :-/
#1506473
s6025t skrev:Det är inte så att bilen varit med om en lättare parkeringsskada kan ju inträffat tidigare då du köpt bilen begagnad?
Ingen aning faktiskt. Jättemärkligt detta. Har skett under bilsemester ner till sydeuropa och både reflexen och locket har fallit av under färd. Börjar ju helt klart undra över skicket på bilen, men märker inget annat konstigt. I övrigt funkar allt som det ska.
#1507562
Nu varit inne på Bilia i Segeltorp och fått reflexen fixad. Mycket trevlig personal, så det var inga konstigheter på det sättet. Dock verkade de lite förvånade över att jag fått reflexen på garantin, vilket jag tjatade mig till då jag anser att det är fullkomligt absurt att en reflex kan trilla av på en ny bil. Som jag också nämnt här trillade även bogseringsluckan bak av några dagar efter!! Väntar på att få denna åtgärdad nu, men verkar inte som att det kommer gå på garantin. Otroligt missnöjd med det måste jag säga (av principskäl). Känns riktigt sniket av Volvo när man köpt en bil för över 700k. Hade aldrig några sådana här problem med vår Skoda som kostade oss 180k.

Volvon är fin och allt det där, men jag känner inte att det spelar någon roll för mig om servicen inte håller måttet. När jag är färdig med Volvon om ett par år så kommer jag nog gå tillbaka till Skoda :bored:
#1507584
Jag tappa också luckan över ena bogserkrokfästet (fram) på en Volvo när den var ny (V70 MY14) men jag köpte en ny själv och spraya samt klarlacka. Lackeringen av den lilla luckan om en lackfirma skulle gjort det var rätt dyrt så jag nöjde mig med att spraya och klarlacka själv. Jag hade aldrig haft av luckan för bogsering, ett tu tre var den borta efter en körning.

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]