Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1504890
Köpt en ny begagnad XC60 (2022) på Bilia Segeltorp och nu efter ca 2 månader har reflexen bak trillat av utan någon som helst yttre påverkan. Är jättemärkligt, hur kan en reflex bara trilla av. Känns som lite halvtaskig kvalitet.

Hur som helst hävdar servicemannen nu på Bilia att detta nödvändigtvis inte är ett garantiärende. Då blir jag lite nyfiken, vad är ett garantiärende om inte detta är det? Hade Škoda innan och det var ärligt talat aldrig några problem eller tjafs om sånt här. Skulle utan minsta tvekan gå på garantin.

Detta är första gången jag tvingas använda mig av servicen på Bilia/Volvo och blir så klart besviken över ett sådant nonchalant svar. Börjar genast tänka att det var ett dåligt val att välja Volvo om det ska vara så här.

Kan utan att tveka säga att jag aldrig igen kommer att köpa en Volvo om de nekar detta som garantiärende eller försöker sig på att dumförklara mig :(

Är detta typiskt Bilia/Volvo?
Senast redigerad av 6 danniee1, redigerad totalt 0 gång.
#1504920
Om du köpte bilen så det är ett konsumentköp så hänvisa till Konsumentköplagen (den nya som träde i kraft 1 maj 2022). Jag antar du köpte bilen efter 1 maj 2022? Den ger dig mycket starkare skydd än den gamla. Det är handlaren som skall visa att det inte är ett ursprungligt fel. Om det är som du säger var det väl ett ursprungligt fel kanske som visade sig först 2 månader efter du köpte bilen. Nåväl, alla Volvohandlare är nog inte så besvärliga som den du köpte bilen av. Verkar som Bilia inte vill ha en kund som skall återkomma och göra fler affärer, service osv? Vad kan en sådan reflex kosta som trillat av? Lite löjligt nästan av Bilia bråka om det, är det inte viktigare med en nöjd kund (som kommer tillbaka för mer affärer i framtiden för att kunden är nöjd?) Jag tror du träffa på en paragrafryttare eller vad man skall kalla det. De tänker nog: "en reflex kan inte trilla av utav sig själv, alltså är det omöjligt ett garantiärende". Näe, vore jag dig och det är ett konsumentköp och nya Konsumentlagen gäller för ditt köp: sitt lugnt i båten och säg till handlaren att det är handlaren som skall bevisa att det inte är ett urprungligt fel (som inte visat sig förrän nu), det är inte du som skall bevisa i så fall att det är ett ursprungligt fel. Det är viss skillnad för konsument vem som skall bevisa vad. Är reflexen klistrad på kofångaren eller skruvad? Fabriken kanske glömde lägga på klisterremsa ordentligt på den reflex som lossnade (om den hålls på plast med klister)?
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1504941
Derank skrev: tis 12 jul 2022, 20:10 självklart är det garanti, dom första 2åren går i princip ALLT på garanti, och år 3 reklamerar du. En sån verkstadskille borde fan söka nytt jobb.
Precis så tänker jag också! När vi köpte Skoda var det ALDRIG problem eller tjafs om något sådant. Allt gick på garantin. Blev extremt förvånad att jag fick detta svar av servicemannen. Även om han var osäker borde väl ett vettigare svar vara "ja, detta är troligen ett garantiärende, men måste så klart ta en titt". Inte börja ifrågasätta hur en reflex "bara kan trilla av". Det får han väl fråga de som byggt bilen. Jisses.

Känner mig så otroligt missnöjd nu redan som ny Volvoägare. Usch.
Senast redigerad av 1 danniee1, redigerad totalt 0 gånger.
#1504943
Jag vill bara förtydliga att jag inte blivit nekad ännu, men servicemannens svar gör mig verkligen osäker. Hur skulle en reflex som trillat av på en helt ny bil inte kunna vara ett serviceärende. Det är ju inte som att jag pillat bort den själv.

Jag har ju ingen erfarenhet av Bilias service ännu och vet inte vad jag ska förvänta mig, så ett sådant svar gör mig direkt misstänksam. Jag får ju lite känslan av att de kan vara ormiga och försöker slingra sig ur varenda garantiärende. Hade han istället svarat att det med med stor sannolikhet låter som ett garantiärende så hade det känts bättre, men nu svarar han "att han inte vet" och att "han måste titta". Vad ska han titta på? Är det upp till honom att avgöra om en reflex som trillat av är ett garantiärende eller inte? Alltså, jag orkar verkligen inte med sådant. En reflex är verkligen jordens struntsak och det ska råda osäkerhet kring en reflex för 100 spänn??? Hans svar: "rent spontant tänker jag, hur kan en reflex bara trilla av"...uuuhhh YOU TELL ME! Tror du jag suttit och pillat bort den :bored:

Köper en bil för 700k med garanti, då förväntar man sig ju ett: "javisst, kom in. Det fixar vi". Så var det i alla fall när jag ägde Skoda. Nu börjar jag direkt ångra mig och undrar om jag råkat ut för skojare.

För mig hänger det på nu vad jag får för svar av säljaren och servicemannen. Om de försöker dumförklara mig eller på något sätt fortsätter få mig att känna mig ovälkommen som kund, då gör jag mig av med Volvon och återgår till Skoda. Det är skitjobbigt som kund att behöva tjafsa om struntsaker. Det ska bara funka med garanti och service, annars vill jag inte ha skiten. Jag tänkte så också när jag köpte bilen, fortsatt ägande hänger på servicen man får som kund. Upp till bevis nu Bilia :bored:
#1504948
Bästa är om du talar om för nån högre upp i kedjan hos Bilia, t.ex. verkstadschefen eller säljaren vad du anser om detta och låter dem få en chans. Köper man en i princip ny bil i den här prisklassen som skall vara en premiumbil borde man förvänta sig premium i övrigt med det som har med bilen att göra i kontakt med Volvoåterförsäljaren. Min Volvoåterförsäljare är superbra, har aldrig haft nåt strul med dem under alla år jag haft Volvo och köpt den hos min lokala Volvohandlare. Har haft få ”garantiärenden” men de jag haft har bara varit typ ”det här har slutat fungera” eller ”det här har gått sönder”. Aldrig några diskussioner under garantitiden, de fixade problemet på garantin.
Hoppas allt ordnar sig.

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]