Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1505607
Snackade precis med verkstadscoachen på VolvoBil i Sörred, min bil har stått där sedan i torsdags eftermiddag. Volvo har fortfarande ingen lösning, att gå tillbaks till tidigare version fungerar inte. Uppdateringen verkar ha påverkar styrningen till el-motorn, enligt teknikern.

Vilket jävla skämt, rent ut sagt. En dryg vecka har gått sedan problemen dök upp och man har fortfarande inte ens fått fram en lösning, än mindre kunnat applicera den på alla bilar som står nu. Dessutom kan iaf VolvoBil inte ens få fram hyrbil som är motsvarande modell som de pajat - fantastisk när det är semester och man planerar långkörning. Jag har ju liksom skaffat den bil jag har för att det ska vara bekvämt och bra när man kör långt, det är ju inte för att ta sig 15 kilometer till jobbet...

Senaste beskeded är att det eventuellt finns en lösning i slutet av veckan - hur verkstaden kommit fram till det kan man ju undra, personligen tror jag bara han säger så för att det låter bra.

Han på verkstaden gör ju såklart vad han kan, men nötterna på Volvos mjukvaru-utveckling borde ju få sparken med omedelbar verkan, de är ju uppenbarligen helt olämpliga för sitt jobb.
#1505621
Chattade med Volvos support nu, och de har ingen information alls om de här problemen. Låter för mig som att man försöker låtsas som inget hänt och hoppas att det snart går över...
Börjar på riktigt fundera på att inte vara Volvo-kund länge till. Kostnad jämfört med upplevt värde är helt enkelt för långt ifrån varann.
#1505625
Bra information, håll oss uppdaterade :-)
#1505738
Nu har de tydligen fixat första bilen, som jag förstod det har någon från centralt håll kommit ner i verkstaden och verkligen satt händerna i problemet.

Verkar som att de blåser alla styrenheten och installerar fixen från scratch - kan ha fattat fel men det betyder att de får in v2.2 isf...

En fixad, mekanikern hade hopp om att övriga bilar de har ska vara fixade vid lunch imorgon.

Någon annan som hört något från sina verkstäder?
#1505766
Vet du hur många drabbade bilar som stod på "din" verkstad?
#1505831
Sådär ja - nu är bilen hemma igen och v2.2 är installerad. Det var som jag tidigare skrivit någon från centralt håll som kommit ner och jobbat ihop med verkstadsteknikern och till slut kommit på en lösning. Alla styrenheter blåstes, och installation från scratch är gjord. Teknikern har jobbat häcken av sig med alla som ringt och stressat på, inklusive jag själv, så all heder åt honom. Men Volvo, fy f-n säger jag bara, vilka stolpskott alltså.
#1505869
Ja, tur att man jobbar på ett ställe där det aldrig görs några misstag. :-)

Men hur är det med andra bilar, tycker de verkar behöva in till verkstan ibland också? Software Update Failed | Tesla Motors Club

Sedan så kan man jämföra med Dieselgate (Volkswagen emissions scandal), där är det nog mer befogat med kraftuttryck och skällsord som "stolpskott" tycker jag. Alltså när de använde en "defeat device" för att minska avgasutsläppen - men bara under testcykeln/certifiering, så att det skulle se bra ut på pappret... Menar, en misslyckad OTA är ju i alla fall inte avsiktlig, tanken var alldeles säkert att det skulle gå bra att installera.

Men men, bra att det löste sig!
#1505905
Personligen tror och hoppas jag Volvo Cars mjukvaruavdelning gör allt de kan för att undvika att sånt här händer som att en Volvo inte går att starta efter en mjukvaruuppdatering. Men:
tyvärr har det inte räckt till de ansträngningar och ev. tester de gjorde innan de släppte ut 2.2 via OTA till kunderna att ladda hem och installera.
En mjukvara blir väl aldrig bättre än vad de som sitter och utvecklar mjukvaran förmår? Hoppas de ansvariga vidtar lämpliga åtgärder för att förhindra att sånt här händer igen. För min del blir det min Volvomek som får installera den mjukvaruversion som finns när min bil skall in på 1-årsservice om ca 1 månad. Efter en sån mjukvara som 2.2 med den risk det finns att få en obrukbar bil ett tag känns det bäst så f.n. De ”finesser” som finns i nuvarande mjukvara får räcka. Det viktigaste är att det går att köra med bilen. Skönt att de bilar som hamnat på verkstad p.g.a. 2.2 nu ser ut att komma ut på vägen igen.
För egen del väntar jag hellre lite längre mellan mjukvaruuppdateringar om jag vet att det beror på att den testas grundligt av utvecklarna och testteam som ju måste höra till en bra och säker utvecklingsprocess. Nån måste ju sätta en OK-stämpel på ny mjukvaruversion efter man testat den på nog många bilar så man med till visshet gränsande sannolikhet kan säga: alla bilar kommer gå att starta och gå att köra med den här mjukvaran.
Vissa saker är ju viktigare än andra att de funkar, som att bilen startar efter en mjukvaruuppdatering. Funkar inte det kvittar det hur många andra finesser mjukvaran innehåller.
Mjukvaran skall vara premium. Uppdateringarna skall installeras och sen funka premiumaktigt. Annars kan man val inte kalla att man tillverkar premiumbilar? Eller kan man?
För betalar man inte för en premiumbil om tillverkaren själv säger att märket är en premiumbil?
#1507082
torbjorn_75 skrev: tor 21 jul 2022, 18:58 Ja, tur att man jobbar på ett ställe där det aldrig görs några misstag. :-)

Men hur är det med andra bilar, tycker de verkar behöva in till verkstan ibland också? Software Update Failed | Tesla Motors Club

Sedan så kan man jämföra med Dieselgate (Volkswagen emissions scandal), där är det nog mer befogat med kraftuttryck och skällsord som "stolpskott" tycker jag. Alltså när de använde en "defeat device" för att minska avgasutsläppen - men bara under testcykeln/certifiering, så att det skulle se bra ut på pappret... Menar, en misslyckad OTA är ju i alla fall inte avsiktlig, tanken var alldeles säkert att det skulle gå bra att installera.

Men men, bra att det löste sig!
Att andra har gjort fel är för mig ingen anledning att anse att det är "ok" att även Volvo Cars gör det. Håller helt med om att medvetet fusk är värre än klantighet. Det är dock två helt olika saker, som jag ser det.

Jag kan också förstå att det blir fel - en gång. Men att man två uppdateringar efter varann ställer bilar, det är helt enkelt inte bra nog. Givet att det här ska vara proffs, som gissningsvis också har ganska bra betalt, så tycker jag faktiskt att benämningen stolpskott är fullt befogad.
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]