Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1504162
Hade inne bilen på service idag och fick samtidigt den senaste mjukvaruversionen 2.2 inladdad. Finns ingen information (när jag skriver detta) på Volvos hemsida (eller i bilen) om vad den ska innehålla, men jag antar att den i mångt och mycket innhåller samma saker som till Polestar 2.2 (se tråd i det forumet).

Ändringar som jag hittills märkt av...
Positivt:
Apple Carplay. Kul för dem som väntat på detta så klart, själv kör jag Android.
Sattelitvy i Google maps navigering.

Negativt:
Ytterbackspeglarna (båda) vinklas ner när backen läggs i, även fast jag INTE har detta valt i menyerna. Detta fel har Polestar skrivit om på sin sida så de är medvetna om problemet i alla fall.
Luftfjädringen sänker inte ner sig innan urstigning då man stänger av bilen, vilket den alltid gjort tidigare. Jag har provat att bocka i- och ur alternativet för detta i menyn men det fungerar bara just precis då jag bockat ur och sen bockar i det igen. Sen vid nästa resa och då jag stänger av bilen så sänker sig bilen inte. Jag har provat att återställa systemet genom att trycka och hålla inne "home- knappen", men detta avhjälpte inte problemet.

Tråkigt att det hela tiden känns som "ett steg framåt, men två tillbaka" när det kommer nya uppdateringar.
Jag har haft min bil i snart 12 månader och funktionsmässigt (mjukvarumässigt) så är den fortfarande lååångt ifrån Sensus på mina tidigare två Volvobilar med Sensus (V90 och V60). Sensus var/är inte det bästa systemet så sett, men jag börjar nästan tycka att det är pinsamt hur dåligt Volvo skött övergången till Google Automotive, speciellt då hur lång tid allting verkar ta att få i ordning på det. Se bara på Volvo Cars appen (fd Volvo On Call). Jag har sen länge börjat tvivla på om Volvo någonsin kommer (klarar av?) att fylla appen med samma funktionalitet som till tidigare Sensus bilar...
#1504312
Tråkigt att Volvo Cars mjukvaruavdelning fortsätter i samma vingliga hjulspår som tidigare och inte testar av mjukvaran tillräckligt noggrant för att fånga upp såna problem som nu uppkommit för dig med mjukvara 2.2. Den som säger att en Volvo bil med Google infotaiment är en premiunbil vad gäller mjukvaran har nog inte direkt några krav. Skall man som tillverkare själv mena man tillverkar premiumbilar måste det även inbegripa mjukvaran eftersom den styr så mycket på en bil numera.
Kan du kolla om smart energifördelning med Google maps funkar med mjukvara 2.2? Och om du har Spotify och Harman Kardon ljudsystem om ljudet är som det ska? I min V90 T6 Recharge MY22 funkar inte smart energifördelning med Google maps (se instruktionsboken vad det är) sen mjukvara 2.0 och 2.1. Ljudet i mitt Harman Kardon ljudsystem blev kasst i Spotify (i radion OK) efter mjukvara 2.1.
Hoppas Volvo Cars rättar problemen som uppkom i 2.2. Felanmäl till till Volvomek, jag felanmälde till Volvo Cars support men de sa till mig felanmäla till min lokala Volvoverkstad så det gjorde jag vad gäller smart energifördelning med Google maps (problenet med mitt Harman Kardon efter mjukvara 2.1 upptäcke jag senare och orkar inte bry mig att felanmäla, nåt skall väl Volvos mjukvarufolk kunna upptäcka själva vad de ställer till med).
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1504416
Uppdateringar i mjukvaran V2.2
Introduktion av Apple CarPlay.
Främre USB-dataport öppnad för Apple CarPlay-anslutning.
Nu kan video-appar användas i bilen när den står parkerad. Video-apparna kommer att finnas tillgängliga i Google Play Store vid en senare tidpunkt.
Minskad frekvens av falska varningar för vägmärken med ”förbud mot infart med fordon”.
Förbättrad kompatibilitet med iPhone, inklusive trådlös laddning.
Justeringar av drivlinans optimering.
Obs Den här mjukvaruversionen innehåller ett sent upptäckt fel som kan påverka vissa bilar. Sidospeglarna kan vinklas ned automatiskt när backen läggs i, vilket gäller bilar där inställningen ”vinkla ned speglar vid backning” är inställd på AV. För att återgå till normal position när backen är ilagd, tryck hastigt två gånger på knapparna för justering av speglarna åt vänster och höger. Speglarna återgår då till ursprungspositionen. Volvo arbetar på korrigeringsåtgärder med högsta prioritet och vi ber om ursäkt för olägenheten.
#1504590
bem skrev: tor 07 jul 2022, 02:19 Tråkigt att Volvo Cars mjukvaruavdelning fortsätter i samma vingliga hjulspår som tidigare och inte testar av mjukvaran tillräckligt noggrant för att fånga upp såna problem som nu uppkommit för dig med mjukvara 2.2. Den som säger att en Volvo bil med Google infotaiment är en premiunbil vad gäller mjukvaran har nog inte direkt några krav. Skall man som tillverkare själv mena man tillverkar premiumbilar måste det även inbegripa mjukvaran eftersom den styr så mycket på en bil numera.
Kan du kolla om smart energifördelning med Google maps funkar med mjukvara 2.2? Och om du har Spotify och Harman Kardon ljudsystem om ljudet är som det ska? I min V90 T6 Recharge MY22 funkar inte smart energifördelning med Google maps (se instruktionsboken vad det är) sen mjukvara 2.0 och 2.1. Ljudet i mitt Harman Kardon ljudsystem blev kasst i Spotify (i radion OK) efter mjukvara 2.1.
Hoppas Volvo Cars rättar problemen som uppkom i 2.2. Felanmäl till till Volvomek, jag felanmälde till Volvo Cars support men de sa till mig felanmäla till min lokala Volvoverkstad så det gjorde jag vad gäller smart energifördelning med Google maps (problenet med mitt Harman Kardon efter mjukvara 2.1 upptäcke jag senare och orkar inte bry mig att felanmäla, nåt skall väl Volvos mjukvarufolk kunna upptäcka själva vad de ställer till med).
Håller helt och hållet med, premium är det då rakt inte. Jag är otroligt besviken på den här bilen, och i stort sett 98% beror på Google Automotive, hur dåligt man har lyckats implementera detta. Det är så många funktioner (stora som små) som saknas i jämförelse med tidigare Sensus systemet.

Vad gäller de nya problemen som uppstod i samband med version 2.2 så kontaktade jag Volvo Support via mail. Positivt nog så svarade de redan bara efter några timmar. Fick förslaget att jag skulle inaktivera "Connected Safety" under integritetsinställningarna. Av någon anledning fanns inte "Connected Safety" med i menyerna. Vet inte om det var en slump, men när jag fick svar igen dagen efter från Volvo Support, så fanns där helt plötsligt "Connected Safety". Som sagt, om det var en slump att det precis när svaret från supporten kom, så dök även "Connected Safety" upp. Nästan så man kunde misstänka att de gjort något på distans. ;-)

Oavsett vilket så var nu "Connected Safety" inaktiverat, och ett par bilresor efter detta så har speglarna (och i- och urstigningsfunktionen med luftfjädringen) fungerat som de ska. Nu hoppas jag bara att nästkommande uppdateringar löser de här problemen permanent, och självklart att det inte smyger in sig några nya buggar...

Vad gäller "smart energifördelning" så har jag bara gjort ett par snabba tester med att ställa in en destination på GPSn. Bifogar en bild på vilken symbol som dök upp då.
Jag provade att lägga in en destination som var långt bort, alltså längre bort än räckvidden i batteriet, samt en destination som med stor marginal låg inom räckhåll för batteriets kapacitet. Symbolen som visas i bifogad bild dök upp i båda dessa situationer, så min känsla var att "smart energifördelning" inte aktiverades. Tidigare har en symbol med en blixt visats för detta.
Edit: såg detta precis efter att jag postat inlägget. Kanske detta ska vara nya symbolen för denna funktion?
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... oogle-maps

Sen till sist. Jag har Bowers and Wilkins ljudsystem i min bil. Jag kan inte påstå att jag har märkt av några försämringar (eller förbättringar) vad gäller ljudkvaliteten, varken i version 2.1 eller version 2.2.
Bilagor
energifordelning - kopia.jpg
energifordelning - kopia.jpg (130.38 KiB) Visad 2925 gånger
#1504829
Har gjort updatering idag via OTA 3timmar har gått så ska jag anväda bil då kunna jag inte starta bilen.. (V 2.2) och till slut
ringde jag Volvo on Call och skicka asistan lämna den till verkstad...
tidigare var (V 2.1) då kunde jag inte låse upp bilen jag väntar upp till 30min då fungera det att låsa upp bil.

det verka att Volvo har problem med alla mjukvara...
#1504862
JorgenAx skrev:Hej,
Efter uppdateringen som gjordes igår så startar ej bilen längre. Kommer upp flera olika meddelanden, airbag mm. Blev hämtad av bärgare för kolla på Verkstad, någon som vet vad det kan bero på?
Min också har blivit upphämtning av bärgare igår kväll.
Får se om jag fick nån svar från tekniker..
Troligtvis bug i mjukvara....
#1504868
Hur många är det som behöver bärgas? Är det alla som fått version 2.2 via OTA eller?

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]