Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1505351
Stå på dig BEM vi är många som vill höra om felen i nyare Volvo vi är på gång att byta bil o vill höra om sånt här just nu känns det som man ska vänta med o byta till Volvo med Google.
Vet inte vad Ebbevonvolvo har att tillföra den här tråden för något när har har en GAMMAL 2017 XC60 som inte ens har SENSUS
#1505357
s6025t skrev: sön 17 jul 2022, 08:49 Stå på dig BEM vi är många som vill höra om felen i nyare Volvo vi är på gång att byta bil o vill höra om sånt här just nu känns det som man ska vänta med o byta till Volvo med Google.
Vet inte vad Ebbevonvolvo har att tillföra den här tråden för något när har har en GAMMAL 2017 XC60 som inte ens har SENSUS
Jag skulle inte vara rädd för att köpa/lease/abonnera på en ny Volvo idag om vi bortser från mjukvaran med Google infotainment som svårligen kan leva upp till en ”Svennsonbilists” krav, som mig. De som kommer från en Volvo med Sensus infotainment kan ev. uppleva det som ett nerbyte vad gäller infotainmentsystemet. Tycker det varit för mycket strul med mjukvarurelaterade funktioner under de 10 månader jag haft min Google-bil. När det börja redan på första resan efter jag hämtade bilen för 10 mån sen och det ännu finns problem i mjukvaran så är det svårt att jubla. Men beställer man en Volvo nu för leverans ca 20 mån senare vore det väl fasiken om mjukvaran inte skulle vara rätt bra och stabil? Sen är det svårt att veta hur mycket strul det är med mjukvaran i andra fabrikats bilar. Det kanske är strul med mjukvaran där också?
Hade det inte varit för mjukvaran i min Volvo hade jag varit väldigt nöjd med min bil. Hade jag fått bilen jag beställde (MY21) hade jag fått Sensus infotainment och då hade jag inte skrivit en rad om min bil här, det är jag nog rätt säker på. Men jag fick kevererad en MY22 p.g.a. leveransförsening. Bara gilla läget och åka med på mjukvaruresan med Google infotainment. :-)
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1505366
Befinner mig utomlands och har inte vågat uppdatera bilen när man läser om allt strul Volvo verkar drabbas av vid varje uppdatering. Helt klart börjar man ju fundera på om det var värt att överge Skoda (som jag aldrig någonsin hade strul med) för Volvo. Tanken var ju att man skulle unna sig en premiumbil, och bilen i sig känns ju lyxig, men allt runtomkring har helt klart varit ett nerköp jämfört med Skoda.

Vår personliga säljare var jättetrevlig så länge han kan hänvisa till servicetekniker eller svara på frågor om funktioner, men när man kommer med klagomål, då får man inte ens svar via mail. Det är så fegt. Det är ju upplevelsen runtomkring allt vid bilköp som "makes or breaks" hela dealen om man säger så. Man ska kunna känna sig trygg med att man får snabb och proffsig hjälp när man köper så här dyra produkter, men det verkar lite si och så kring det kan jag tycka.

Nästa bilköp om 2-3 år blir nog inte Volvo, det känner jag mig nästan säker på just nu. Gillar bilen, men är inte nöjd med allt runtomkring. Har däckhotell hos Bilia och kan ge mig fan på att det kommer ta minst en vecka att få däcken bytta när det är dags. Det är den bilden jag har av det hela.
#1505387
bem skrev:
EbbevonVolvo skrev: lör 16 jul 2022, 18:55
Patten68 skrev:Bem, eftersom du gnäller regelbundet om detta med mjukvaror, varför avaktiverar du inte funktionen för automatisk nedladdning av mjukvara och inväntar din årliga service för att kunna ladda ner mjukvara via verkstad. Det blir inte bättre för att du skriver dagligen på olika forumtrådar att du inte tänker installera mjukvaran...Din bil fungerar väl just nu?
:-D :-D bem är också tjatig om att i tråd efter tråd tjata om sin v60 late hyperhybrid. Dessutom i trådar som inte handlar om hans bilmodell, eller hans förra bil. Därför hoppar jag alla trådar om v90, men snart får jag hoppa alla trådar. :P
Jag har inte en V60 late.
Tjatig må vara hänt men man måste ju inte läsa inlägg här och du kan ju blockera personer du inte vill läsa inlägg av, låter som en användbar funktion kanske i ditt fall?
Jag antar du har en Volvo med Google infotainment? Det är det jag ”tjatar” om, tyvärr. Helst hade jag velat prisa det men verkligheten ser annorlunda ut och eftersom jag kommer från en bil och tidigare bilar där det aldrig varit nåt problem med mjukvaran är jag rätt förvånad över mjukvaran i min nuvarande Volvo. Den är inte en källa till att känna sig trygg med. Har du en Volvo med Google infotainment och den funkar bra och inga problem efter OTA uppgradering så måste Du vara nöjd, det skulle jag med vara.
Dock mitt tjat är baserat på vad som händer när jag brukar min Volvo. Ursäkta om det upplevs som tjat.
Nog om ”tjat”. :-)
Jag har inget problem med dina inlägg om att programvaran (Google) är en ren katastrof! Det är ditt tjat om vad du har för bil ( därför skrev jag v60 för att få din uppmärksamhet) ;-)
Googles programvara i Volvos bilar, som inte fungerar ens efter det infördes för nästan två år sedan, är en total katastrof ( i min värld och med mina krav).
Nu när jag skulle gå över till en helelbil så var enda alternativet från Volvo en XC40 med Google system. Så jag fick leta efter ett annat märke! Så illa är det för mig. Ärligt talat förstår jag inte att du står ut med din bil och andra som nu t.ex. får sina bilar bärgade till verkstad.

Men än så länge kör jag vidare med min utmärkt fungerande Volvo som INTE har Google systemet, utan det fungerande Sensus!!!!!! Det är så tråkigt att Volvo inte kan lösa problemet. Själv tror jag att ägarna, Geely, inte ger Volvo resurserna till att lösa detta NU!

Så snälla Bo, sluta skriv vad du har för bil i varenda tråd där det ändå inte har någon betydelse!

Vet inte om jag kommer besöka detta forum när jag fått min nya bil som skulle komma nu i september. Tyvärr blir det, enligt info, först i februari och då som en 2023 års modell. Samma pris som när jag beställde den i februari, dock missar jag 20.000 i bonus. (Sänks från 70.000 till 50.000 vid årsskiftet.)

P. S. Har köpt en Mercedes EQB 300 4Matic.,
#1505388
s6025t skrev:Stå på dig BEM vi är många som vill höra om felen i nyare Volvo vi är på gång att byta bil o vill höra om sånt här just nu känns det som man ska vänta med o byta till Volvo med Google.
Vet inte vad Ebbevonvolvo har att tillföra den här tråden för något när har har en GAMMAL 2017 XC60 som inte ens har SENSUS
Jo, den har Sensus.
#1505402
Synd att Volvo inte valde att fortsätta och utveckla Sensus som är ett bra system i grund o botten i daxläget istället för Google som inte ens är intresserade av bilar.
Men det är tur att det fortfarande kommer uppdateringar till Sensus som inte gör bilen sämre iallafall. ;-)
#1505406
NiklasFre skrev: lör 16 jul 2022, 20:24
magnik skrev: fre 15 jul 2022, 21:15 Har någon av er som fick bilen bärgad till verkstad fått tillbaks bilen?
Min bärgades igår till VolvoBil Sörred. Snackade idag med verkstadscoachen och han hade ingen aning om hur de skulle lösa att få in uppdateringen. Det rimliga alternativet verkade vara att köra inn förra versionen igen.

Så jag undrar dels hur lång tid det tagit för folk att få tillbaks bilarna och dels om man fått nya mjukvaran installerad eller om de gått tillbaks till förra versionen.
Jag har inte fått tillbaka bilen, bärgades i måndags kväll.
Pratade med min mekaniker igår och enligt honom har Volvo en fix som de trycker ut till bilarna remote från GBG. Men de lät som att de tar en bil i taget, kanske något manuellt de gör?
Så enligt honom så är det bara att vänta på att sin bil är näst på tur. Förhoppningen från honom var att min skulle bli fixad måndag/tisdag...
Bara en vecka utan bil pga dålig mjukvara :-(
Om det stämmer, kan det kanske vara något av det mest efterblivna jag hört faktiskt. Det är ju bortom all rimlighet att fixa en bil i taget enligt någon slumpmässig kö, än mer så i semestertider och gällande ett fel man själva ställt till med.
Hoppas verkligen jag kan få in förra versionen av mjukvaran och få tillbaks bilen snabbare än en vecka...
#1505408
Varför skulle det inte vara rimlig att en bil hanteras åt gången? Bilarna kan mycket väl ha unika fel, fel som rättas manuellt.
När man rättat tillräckligt många har man tillräckligt med data för att kunna utfärda kommande rättning som rullas ut i 2.3.
#1505423
Av det uppenbara skälet att det tar för lång tid. Har man ett system som är så dålig arkitektur på, att en generell uppdatering kan ge helt unika fel i varje bil... Ja då har man ju verkligen misslyckats med sin produkt.
Det bör ju åtminstone vara möjligt att köra in senaste fungerande version av mjukvaran, relativt snabbt, om man inte har en kund som gladeligen väntar en semestervecka på att kunna använda sin "premium"-bil.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]