Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1502660
Hej alla

Har en manuell v60 2019 med 5000 mil. Har haft problem med vibrationer från motorfäste mm sedan jag fick den. Hade rätt tydligt missljud från höger sida - fick höger motorkudde bytt på garanti och 90% försvann då

Har dock fortfarande dock lite vibrationer/missljud kvar - jag hör det ibland när jag kryper sakta på en parkering och jag kan återskapa vibrerandet genom att stå stilla och hålla ner kopplingen

Alltså står jag i neutral och trampar ner/släpper kopplingen så kommer/går vibrerandet och ljudet

Vibrerar när jag håller ner kopplingen och försvinner när jag släpper den

Är som ett dovt rumlande

Vad tror ni? Fler kuddar som behöver bytas?
#1503467
Om någon är intresserad så var jag inne hos min lokala Volvo- verkstad idag. De kunde höra det och kommer att koncentrera sig först och främst på svänghjulet. De trodde att det kan vara svänghjulet som orsakar vibrationerna.

När de ändå river ner kommer de också kolla motorfästen/kuddar
#1503498
Jag har selektgaranti - som ska vara likvärdig med nybilsgaranti - så det ska gå på den. Jag frågade bara som hastigast - men man ska kanske dubbelkolla en gång till?

Det är ju en ganska ny bil - 2019 som bara gått 4900
#1503527
Införskaffade mig en D3 manuell 2019 vid årsskiftet som nu gått ca 7500 mil. Det tar ju ett tag innan man börjat vänja sig med ljuden från nya bilen jämfört med gamla. Så man blir ju lite nojig när man läser om din bils problem...

Det jag märkt eller noterat är att motorn skakar till rejält första 1-2 sekundrarna när man startar den innan den "hittar sin plats" och lugnar ner sig så att säga. Undrar om det är nått liknande som du nämnt med dessa motorkuddar? Om det är så att jag skulle höra mig för med firman där även jag har selektgaranti.
#1505457
Pratade med en tekniker på Volvo som lyssnade lite snabbt utanför bilen och mumlade med sin kollega. De föreslog kontroll av svänghjulet i slutet av augusti. Mycket dyr operation men går ju under garantin.

Det jag inte får ihop bara är att allt jag läser/kollar på nätet kring svänghjul verkar vara att oljudet uppstår när man INTE trycker ner kopplingen för att sedan försvinna när man frikopplar - på min bil är det tvärtom - ljudet uppstår när jag frikopplar och försvinner när jag släpper upp kopplingen (står på tomgång i neutralt läge)

här är en länk till en video där ni tydligt kan höra ljudet - lyssna runt 10-sekunder t ex - ni hör ett lågfrekvent rumlande/vibrerande så fort jag trycker ner kopplingen

https://drive.google.com/file/d/1rNho9P ... sp=sharing

@axii låter din V60 såhär när du står på tomgång?

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]