Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1534048
Jag hade också slagit av den då den blev extremt varm tidigare. Men slog på den för någon veckan sedan då jag behövde den, och då verkade det funka rätt bra, så kanske något som ändrats i uppdateringarna. Den blir ju fortfarande varm då den är helt oventilerad, men det var inte extremt som senast.

Tänk bara på att om solen ligger på så spelar det inte så stor roll om den laddas eller inte då en svart skärm blir extremt varm i solen
#1534049
Stefan62 skrev:Är det verkligen bra för telefonen och batteriet att bli så varma?
Inga elektronikkomponenter mår bra av värme , komponenter åldras extremt snabbt i temperaturer över 40 grader
#1534058
Livslängden på Li-jon halveras för var 10:e grads ökning över rumstemperatur, helt enligt Arrhenius ekvation. Vid +40 får man ut en fjärdedel av livslängden alltså.
Sen när man passerar över 60-70 grader börjar det gå ännu fortare utför pga att fler nedbrytningsmekanismer aktiveras. Allt enligt ledande batteriexpertis :-)
Har precis skippat Qi-laddning på min nya mobil, qi dödar helt klart batteriet i förtid :-/
Det skulle behövas en rejäl fläkt i laddningsplattorna men i stället höjer man laddströmmen så det blir ännu varmare :bored:
#1534077
Erik Å skrev:Livslängden på Li-jon halveras för var 10:e grads ökning över rumstemperatur, helt enligt Arrhenius ekvation. Vid +40 får man ut en fjärdedel av livslängden alltså.
Sen när man passerar över 60-70 grader börjar det gå ännu fortare utför pga att fler nedbrytningsmekanismer aktiveras. Allt enligt ledande batteriexpertis :-)
Har precis skippat Qi-laddning på min nya mobil, qi dödar helt klart batteriet i förtid :-/
Det skulle behövas en rejäl fläkt i laddningsplattorna men i stället höjer man laddströmmen så det blir ännu varmare :bored:
Har laddat min iPhone 12 pro max med Qi laddare sen november 2020. Både hemma med en Belkin 15W och en tredje parts Qi laddare från Kina i bilen
och jag har endast tappat 7% batterikapacitet på den här tiden så jag ser inte att Qi laddare skulle döda batteriet i förtid.

Ingen av laddarna blir dock speciellt varma under laddningstiden.
#1534086
lpc123 skrev: tis 14 mar 2023, 08:17 Jag har stängt av den funktionen och använder bara plattan att lägga telefonen på. Laddar via usb istället. Gick ju knappt att ta i luren efter man hade laddat den på plattan och dessutom gick det ju sjukt långsamt att ladda där. :(
Nyfiken på hur du stängde av funktionen?
Min funkar rätt bra men telefonen kan bli överhettad när det är 25-30° varmt ute under den varmaste sommar månaden.
#1534133
Hej
I inställningarna finns en knapp du kan trycka på för att stänga av laddningen och bara låta den vara som en förvaringsplats för telefonen
#1534180
lpc123 skrev: ons 15 mar 2023, 15:16 Hej
I inställningarna finns en knapp du kan trycka på för att stänga av laddningen och bara låta den vara som en förvaringsplats för telefonen
Ok. Jag kör med Sensus så kanske därför jag inte ser den funktionen?
#1534201
HeavyMetal skrev:
lpc123 skrev: ons 15 mar 2023, 15:16 Hej
I inställningarna finns en knapp du kan trycka på för att stänga av laddningen och bara låta den vara som en förvaringsplats för telefonen
Ok. Jag kör med Sensus så kanske därför jag inte ser den funktionen?
Ja det är möjligt att det är så

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]