Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Axii
#1501674
Har en V60 D3 2019 där det hörs ett gnisslande ljud när man kör vid lägre farter.
Testat att tvärnita och motionera bromsarna utan resultat då ljudet återkommer men hörs inget vid just inbromsning.
Ljudet är väldigt random och hörs oftast när man bara kör rakt fram utan att bromsa eller när man svänger. Dock inte lyckats lokalisera ifall det kommer fram eller bak.

Bilen besiktades i mars där allt såg bra ut med skivor/belägg så de är förmodligen inte dåliga rent slitningsmässigt sett.
Kan det vara bromsoken som behöver smörjas?

Har Selekt-garanti kvar på bilen så ska kontakta firman men ville gärna ha lite tips/idéer på vad det kan vara.
#1501683
mer åt metall-skrikigt är känslan iaf. Men lär säkerligen vara som nämnts i tråden som sewen länkade till ovan.
Får helt enkelt höra med teknikern som servade bilen innan den hämtades. 👍
Användarvisningsbild
av bem
#1501689
Kan det vara nån bromssköld som råkat bukta in sig av nån anledning och ligger an mot bromsskivan och skrapar/gnisslar? Kan vara värt kolla i alla fall.
#1501691
Noterat!

Även om det känns konstigt att den helt plötsligt skulle ha böjts sig utan anledning? Eller kan det göra det?
Tänker att det bör ha skett när sommardäcken åkt på i så fall men det var ju några månader sen och ljudet har börjat dyka upp nu senaste veckorna. 🤷‍♂️
Användarvisningsbild
av bem
#1501694
Axii skrev: tor 09 jun 2022, 14:15 Noterat!

Även om det känns konstigt att den helt plötsligt skulle ha böjts sig utan anledning? Eller kan det göra det?
Tänker att det bör ha skett när sommardäcken åkt på i så fall men det var ju några månader sen och ljudet har börjat dyka upp nu senaste veckorna. 🤷‍♂️
Jag hade en bromssköld som låg an mot bromsskivan lite en vinter med min gamla V70 MY14. Jag hade nog varit i en snödriva eller nåt som tryckt till ena bromsskölden lite fram, tror jag, Vet jag var till en Gör Det Själv hall och hitta felet och böjde ut skölden där den hade böjt in sig lite i ytterkanten. En annan gång hade jag varit på en skogsbilväg och kört och en gren hade trasslat in sig vid skölden och den låg och skrapa (dock inget metalliskt ljud). Blir ju att man hör rätt lätt minsta avvikande ljud i en bil om man åker mest mol tyst i bilen som jag gör för det mesta. Nu när jag mest kör på el i min V90 Recharge så märker man minsta lilla avvikande ljud i och med det är så tyst i bilen när man kör på el. Hittills inget onormalt ljud (bilen är bara 9 mån. gammal sen jag hämta ut den ny).
#1501698
Ah okej där ser man. Som jag läste nån annanstans, du får höja ljudet på stereon så "försvinner" problemet. :-D

Men man märker när folk vänder sig om när man svänger in på parkeringen pga gnisslandet och inte för att man kommer i en Ferrari eller dylikt.
#1501708
Det kan fastna sten mellan bromssköld och baksida av bromsskiva.
Ta en mindre pinne (eller en blyertspenna) och tryck på bromsskölden runt om där du kommer åt.
Man behöver inte trycka för kung och fosterland, bara så att skölden trycks inåt ca 5-6 millimeter.
Då brukar det trilla ner en mindre sten som har fastnat där och orsakar det metalliska "skriket".
Lycka till !
/P
#1501727
Patten68 skrev: tor 09 jun 2022, 18:29 Det kan fastna sten mellan bromssköld och baksida av bromsskiva.
Ta en mindre pinne (eller en blyertspenna) och tryck på bromsskölden runt om där du kommer åt.
Man behöver inte trycka för kung och fosterland, bara så att skölden trycks inåt ca 5-6 millimeter.
Då brukar det trilla ner en mindre sten som har fastnat där och orsakar det metalliska "skriket".
Lycka till !
/P

Bra idé som dessutom är billigt och snabbt avklarat, tack för tipset! 👍

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]