Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1499181
Tjena,

Jag har skrivit här tidigare om tankar på ny Volvo. Jag vill ha en laddhybrid för att kunna köra största delen på el. Har 3 mil till jobbet ToR, har inte möjlighet att ladda på jobbet.
Det finns ju många begagnade 2021 och 2022 från både V60, V90 och Xc60, men nästan omöjligt att få tag på en med de större batterierna och längre räckvidden.
Gör man bort sig om man köper en begagnad V60 T6 eller T8 med 1000 mil på mätaren som inte har det större batteriet? Kommer andrahandsvärdet bli uruselt? Jag har inte tid att vänta på en ny bil utan jag får köpa lagerbil eller begagnad.

Upplever ni att räckvidden är tillräcklig "för det vardagliga?"

Mvh Marcus
#1499223
Nej du gör inte bort dig om du köper en äldre laddhybrid. Man köper inte en T8 för att köra på enbart el även om det går.
Låter som att du borde satsa på en ren elbil istället för en hybrid.

Nu har ja bara haft en V60 T8 late i två dygn och den totala effekten är rejält överdriven, helvete va det häver iväg om man vill. Det känns riktigt bra att köra på ren el men bilen blir inte kul förrän båda motorerna går igång.
#1499230
Jag vill ha en laddhybrid för att kunna köra på el 80% av tiden, till jobbet, affären osv. Därutöver drar jag husvagn och behöver dragvikt och bra räckvidd. Jag vet att dom är rätt törstiga på bensin men det får vara okej för dom 200 mil husvagn jag kommer dra tänkte jag :)
#1499243
Ta i beräkning:
Kapaciteten på hybridbatteriet avtar med ålder och användning, vilket kan resultera i en ökad användning av förbränningsmotorn och följaktligen försämrad bränsleekonomi samt minskad räckvidd vid eldrift.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... o2-utslapp

Jag har en V90 T6 Recharge Plug-in hybrid MY22 early med hybridbatteri 11,6 kWh. Körsträcka på ren eldrift är 61 km enl. WLTP på V90 Recharge MY22 early. Enligt min erfarenhet efter snart 9 månaders körning är att man kan räkna med ca. 75-80% av värdet på WLTP under för eldrift gynnsamma förhållanden.
Jag har kommit som längst 49 km vid ca 20 grader, plattmark på asfalt och lugn körning i max 80 km/h.
Har ingen koll hur långt V60 Recharge MY22 early och XC60 Recharge MY22 early kommer på el enl. WLTP.
Tänk på att körsträckan på el går ner betydligt på vintern, ju kallare desto kortare sträcka.
Personligen tycker jag 49 km på el (i mitt fall) under mycket gynnsamma förhållanden är lite för kort sträcka. Skulle mycket hellre haft en V90 Recharge med 18,8 kWh hybridbatteri. Men det är jag det.
#1499930
Eftersom jag haft både gamla batteriet (MY21) och nya (MY22 late) kan jag konstatera följande. Den förra visserligen en T6, den senare en T8, men tror det spelar rätt liten roll.
- gamla batt gick 35-38 km, kom upp i 50 nån enstaka gång. Nya går 65-70 normalt, ibland över 90 utan överdrivet försiktig körning. Kom 91 km häromdan i Pure (blandad körning till stugan och i stan)
- bensinmotorn går igång mkt mer sällan med nya batteriet/drivlinan
- parkeringsvärmare på batt/bensin är kanske inte så viktig fråga - men MY22 late har ju även parkeringskyla, underbart efter en dag på stranden
- samspelet bensin-el är mkt bättre med nya

jag vill inte byta tillbaka till gamla...
Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]

Leasing bildäck

Det låter som någon slags missför[…]

Säger det något särskilt att det k[…]

Hej alla Volvovänner. Jag har en 745 -90 med[…]