Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perlun
#1498560
Uttagen i november och det är ju först nu när det blivit över 10-15 grader som jag märker att klimatanläggningen ger dålig kyleffekt. Står alltid på auto och 20 grader. Har testat nån grad upp och ner men tycker inte det gör nån skillnad. Från utblåsen kommer kall luft men med dåligt blås, dvs fläkten går saktare än vad som borde behövas för att kyla ner kupén.

Vet att AC:n i en Recharge går på el men är det verkligen så stor skillnad på effekten på den jämfört med alla dieslar vi haft tidigare? Där har ju AC:n blåst på rejält om man t ex sätter sig i en varm bil och efter några minuter är det skönt. Inte alls så i denna bil.

Om det inte är nån större effektskillnad, är det skillnad på hur klimatet styrs? Färre termostater? Eller, vad kan vara fel?

Brydd och besviken. Oklart om detta är något man vill dra söderöver med till sommaren när det är varmt "på riktigt".

//P
#1498588
I handboken till XC60 MY22 late står det att det är:
"möjligt att ändra temperatur och fläktnivå utan att autoreglerat klimat deaktiveras. Autoreglerat klimat deaktiveras när luftfördelningen ändras manuellt eller när max defroster aktiveras."

Prova att ändra till ett snäpp högre fläkthastighet, från standard 3 till 4 av 5 i Klimatinställningen (fläktsymbolen i centerdisplayens nederkant, finns 3 sidor med inställningar genom att svepa i sidled med fingret). Autoregleringen av klimatet är fortfarande aktivt trots det.
Observera vad som händer med kort resp långt tryck på Auto.
Källa:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... rat-klimat

Sen kanske det kan vara bra att ha i minnet "upplevd temperatur" (inte för att det hjälper dig kanske men systemet är gjort med det i åtanke):
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... temperatur

Själv använder jag Auto med 21 eller ibland 20 grader beroende på hur mycket kläder jag har på mig (22 grader är för hett för mig), i min V90 T6 Recharge MY22, övriga klimatinställningar är standardvärden som fläkthastighet 3 osv.

Jag har för mig den här frågan diskuterats tidigare i detta forum, minns inte om det var XC60 det gällde. Sök lite får du se om du hittar nåt.
#1499447
Jag har fått en känsla att oavsett motor har Volvo byggt om kyl och värmesystemet ganska kraftigt. Syftet är säker att spara lite energi men effekten på de Volvo jag testat lite mer än en provkörning har varit att kylan är "försiktigare". PÅ min var jag i början på förra sommaren lätt irriterad över att kylan var lite för försiktig, meniga vande mig under månaderna som gick. Vill inte säga att jag tycker det är bra, men okej. Observera att detta är rent subjektivt.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]