Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mjukisdjur
#1498347
Det var mycket roligt på services men det som var absolut roligast var konstaterat oljeläckage (jag har fyllt typ 0.5 - 1 flaska på ett helt år vilket är i linje med volvos förbrukning på en motor som inte läcker, ja han visade mig parametrarna ur deras egna text :O Min första bil som drar olja och då har jag ändå ägt några riktigt dåliga volvo bilar)
Jaja, oavsett så är det ett kalas som går på runt 10 000 i runda slänga att åtgärda.

Det som stör mig är att det räcker inte att plocka ner motorn och byta packning utan man måste tydligen slipa och hona om.
Jag vill ju nästa luta åt att det är ett konstruktionsfel och jag tycker att volvo ska stå för det men mekanikern hade gjort en ansökning för goodwill men fått avslag. Hade det bara varit packningen så är det ju att de kan ju alltid faila.

Har ni råkat ut för liknande och hur gick det för er?

Beklagar att jag inte kan återge exakt vilken jäkla packning det är...
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1498368
Låter oklart. Är det en vevaxeltätning i någon av ändarna är det ”bara” att flytta den lite in eller ut, behövs inte mkt heller.
Men utan info om vad dom tänkt greja med är det bara gissningar.
Användarvisningsbild
av hollan
#1498377
Täcker inte maskinskade försäkringen?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1498384
Mjukisdjur skrev: fre 06 maj 2022, 23:43 Gått över 10k så tror nog inte jag har något sådant skydd, värt att kolla upp iaf.
edit: kört, även med 12k hos Moderna
Hos Volvia är det 8 år/17000 mil om bilen är köpt hos en volvohandlare.
Detta går att förlänga till 10 år/20000 mil.
av Mjukisdjur
#1512075
Bytte ventilkåpspackning, problemet löst och det har inte ångat bränd olja sedan dess. Sedan är det väl 1cm tjock olje/smutsvägg som skulle behöva högtryckas bort :)

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]

Köpråd

Hade valt en diesel i din situation, det gjorde ja[…]