Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danniee1
#1497150
Hämtade ut vår XC60 idag och skulle testa den organga nyckeln, men den funkar inte alls. Kan inte låsa upp bilen ens med den. Det måste väl vara något fel på den?

Volvo är helt nytt för mig så försöker fortfarande lära mig. Som jag förstår det är den oranga nyckeln inte ens en extranyckel så jag och frugan kan ha en varsin, utan någon form av begränsad reservnyckel?

Kan inte heller koppla Volvoappen till bilen. Står bara och tuggar och säger att alla 2 nycklar behövs.

Mvh
#1497154
Hej

Har en v60cc 2021 med orange nyckel men misstänker att den fungerar samma som din.

Min orangea nyckel fungerade från början när jag fick bilen och den fungerar egentligen som en vanlig nyckel. Bara att du kan ställa in begränsningar i den gällande max hastighet om man vill.
Sedan så är det nån begränsning också att du inte kan ändra förarprofil tror jag. Men i övrigt en enligt mig likadan nyckel.

Verkar vara nåt fel med din nyckel. Du behöver nog kontakta din säljare och höra vad som är galet.
Användarvisningsbild
av bem
#1497158
danniee1 skrev: mån 25 apr 2022, 23:16 Hämtade ut vår XC60 idag och skulle testa den organga nyckeln, men den funkar inte alls. Kan inte låsa upp bilen ens med den. Det måste väl vara något fel på den?

Volvo är helt nytt för mig så försöker fortfarande lära mig. Som jag förstår det är den oranga nyckeln inte ens en extranyckel så jag och frugan kan ha en varsin, utan någon form av begränsad reservnyckel?

Kan inte heller koppla Volvoappen till bilen. Står bara och tuggar och säger att alla 2 nycklar behövs.

Mvh
Kika i manualen till din bil så står det mesta där om den orange nyckeln:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... sad-nyckel

Den fungerar som en standard svart fjärrnyckel.
Det kommer gå att sätta hastighetsbegränsning på nyckeln men det tror jag inte går ännu för de skriver "Funktionen hastighetsbegränsning med Care Key blir tillgänglig genom en planerad mjukvaruuppdatering."
Gissar din bil ännu inte har mjukvaruversion som medger att sätta en hastighetsbegränsning på nyckeln.

I övrigt står det mesta som har med Volvos nycklar till din bil här:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... el/nycklar

En nyckel behöver kopplas till en profil i bilen, be din Volvosäljare eller din Volvomekaniker hjälpa dig med det eftersom bilen är sprillans ny:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ndarprofil

Min orange nyckel funka när jag hämta ut min V90 T6 Recharge MY22. Provade den orange nyckeln nyss och den funkade fortfarande.
#1497166
danniee1 skrev:Tack för svar!

Min oranga nyckel är helt död, kan inte öppna bilen eller gör nåt med den överhuvudtaget, så något är det som inte lirar. Fått fel nyckel, ej programmerad, vem vet.

Jag använder den oranga dagligen... Frugan har den svarta. Visste inte från början att det kunde var begränsningar på den. Men jag har profil och använder den som vanligt.

:-)
#1497842
Var inne idag och säljaren gissade att batteriet var dåligt, vilket jag tyckte var en dålig gissning. Dels för att bilen är ny, men dels för att jag läst att nyckeln ska kicka igång oavsett om man placerar den på aktivitetsplattan i bilen. Hur som helst, visade sig att det inte var batteriet då han bytte och nyckeln ändå var död.

Passade på att fråga om funktionen att öppna bakluckan med foten, men det gick inte heller. Enligt säljaren är detta en funktion som kan ha plockats bort från 2022 modellen pga komponentsbrist? Vi talar om XC60 Inscription.
#1497864
När du öppnar bakluckan så ska det på vänster sida i underkant på plasten på bagageluckan finnas ett pictogram med två små bilder på hur man ska vifta med foten för att öppna om du har funktionen.
Öppning med foten finns på min V60 inscription 2022
Användarvisningsbild
av bem
#1497890
Om man har fotöppningsfunktion på bakluckan?
1. Kika på undersidan ungefär 1/3 från vänster sida sett bakifrån, tror sensorn sitter insidan det avsnitt som jag visar i bild 1 nedan (innanför de 4 rektangulära nedsänkningarna).
2. Kika på bakluckans dekalinstruktion, där visas om fotöppningsfunktion finns på bilen, se bild 2 nedan. Dekalen visar om du har fotöppningsfunktion.
3. Nyare mjukvaruversion kan få sprutt på fotöppningen, om man har hårdvaran för den i bilen. Fotöppning funka inte på min V90 T6 Recharge MY22 early men med en uppdatering av mjukvaran hoppa det igång och har så gjort sen dess. Är osäker i vilken mjukvarversion det rättade till sig i min bil men det var inte i senaste 2.0. För övrigt skall man nog passa sig lite för 2.0 för en del har fått strul med fjärrnyckeln och upplåsning av bilen efter det. Dock inte på min V90.
Bilagor
F5C654E6-2272-4C19-86D2-7171DF907C6F.jpeg
F5C654E6-2272-4C19-86D2-7171DF907C6F.jpeg (4.08 MiB) Visad 1595 gånger
DCA17DA1-34EB-4B54-8873-8E34AC29D0B4.jpeg
DCA17DA1-34EB-4B54-8873-8E34AC29D0B4.jpeg (5.32 MiB) Visad 1595 gånger
#1497987
Enligt min säljare så har jag en "atrapp" som sitter där till komponentbristen inte är lika jävlig. Min fungerar inte i detta nu i alla fall... Kan jag ha fattat fel? XC60 2022 early inscription T6 Recharge? Förstå om den är borttagen helt... det har jag super missat i så fall.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]