Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PhillyD
#1496818
Hej!

Hittade detta forum när jag googlade lite kring min V60 från 2019. Fann en tråd om missljud som härstammar från balansaxel i snäppet äldre bilar, men inte 2019 och framåt.

Pratade med mekanikern igår som haft min V60 D4 på en auktoriserad Volvoverkstad i snart två veckor(!) för felsökning. De har nu bytt balansaxel, och det har reducerat missljudet men min tolkning är att det fortfarande är något som strular. De ville behålla bilen lite till för att få bukt på det… och de vill ju jag också! :)

Bilen har rullat 6800mil.

Någon som vågar gissa något annat eventuellt strul som kan skapa detta ljud?

Länk till hur det lät innan verkstadsbesöket - och innan balansaxeln var bytt:


Jag vet inte hur den låter efter bytet eftersom de fortfarande felsöker - så antagligen är det något annat eller något mer.

/Philly
Senast redigerad av 2 PhillyD, redigerad totalt 0 gång.
av hullan
#1496850
Det där låter ju inte som balansaxel- och det låter inget bra alls.

Låter de dig verkligen köra från verkstaden med det ljudet?
av PhillyD
#1496851
Hej,

Jag tycker inte heller det låter som balansaxel när jag lyssnat till andra som haft det bekräftat defekt. Bilen står kvar på verkstaden, och videoklippet ovan var från innan den bärgades dit (ska lägga till den detaljen ovan :-/ ).

De ”önskade” behålla bilen för ytterligare felsökning - så det är inget jag hoppar in och kör iväg med ännu. Även om ljudet ”reducerats” så känner jag nog inte att de nått hela vägen. Ljudet (och vad det nu är för problem) måste ju fullt bort.

Någon som känner igen ljudet och har någon eventuellt bättre gissning än verkstaden?
av hullan
#1496891
Jo men det borde inte låta såhär dramatiskt. Dåliga motorfästen brukar låta mer inne i kupén- men mer som ett dovt vibrerande vid låga hastigheter/varvtal
av PhillyD
#1497571
Bara en uppdatering för de som önskat:

Bilen är fortfarande inne för service. Fick samtal i veckan att de önskar behålla den lite till. Mekanikern hade en ”expert” med sig när de installerade den ”nya” balansaxeln men eftersom den fortfarande låter illa så misstänkte de att de inte kalibrerat den alldeles perfekt och därav ljudet. Hmmm… vi får väll se :-/

”Experten” skulle komma igen nästa vecka för att assistera vid kalibreringen så förhoppningsvis hör jag något nytt då. Om det är balansaxeln eller inte får nog återstå att se.
av hullan
#1497584
Har svårt att tänka mig att balansaxeln som snurrar ganska snabbt skulle ge det där klankandet.

Fortsättning följer helt enkelt :)
av PhillyD
#1498479
Nu så... Nu har jag efter nästan fyra veckor hämtat tillbaka min Volvo :)

Den bogserades till verkstaden med ovan missljud - och det kunde hos verkstan lokaliseras till balansaxeln. Det byttes balansaxel men ändå fanns "något" ljud kvar som inte ska finnas där. En "expert" från Volvo i Göteborg assisterade vid kalibreringen igen, och allting såg rätt ut men de ville inte avskriva balansaxeln. De tog in en ny balansaxel och installerade/kalibrerade - och vipps! Missljudet var helt borta! Så... Min ursprungliga balansaxel hade en vacker morgon bestämt sig för att göra livet surt för mig - helt utan anledning. Den nya balansaxeln från Volvo var defekt från fabriken. Den tredje och sista som nu är på plats gör att allting fungerar som det ska.

Så det blev i slutänden konstaterat att ovan ljud härstammade från balansaxeln.

Tja, jag kunde höra Bränslepumpen prima […]

Det ser ut som 20”. Ett tips när du v&[…]

Provat uppdatera kartan med senaste versionen? Om […]

Motorstyrning service erfodras

För den nyfikne, det as dåliga insuget […]